R6 Temp...

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Ni som åker R6 vad har ni för arbetstemp/varmkörningstemp på banan? Kör utan fläkten. Men står jag och varmkör så går den upp över 110gr. När jag åker låg den runt 105gr. Detta var vid ca 4gr utetemperatur.

Kollat igenom slangar och dylikt. Kylaren ser relativt fin ut inte allt för mkt bockade fläns. Kylarslanarna låg något nära grenröret och den på vänster sida som går in på ovansidan var skarvad med ett rör. Ska sätta dit orginal och lufta, hoppas det löser sig.

Ca 70-85 grader hade jag på min när jag körde (beroende på utetemp). Dock med kitkyl som är mycket effektivare, och dyrare.

105 grader i 4 graders utetemp låter inte så bra.
Hur har du det med termostaten? Kollat så den öppnar?

MostWanted skrev:
2085821 Ni som åker R6 vad har ni för arbetstemp/varmkörningstemp på banan? Kör utan fläkten. Men står jag och varmkör så går den upp över 110gr. När jag åker låg den runt 105gr. Detta var vid ca 4gr utetemperatur.

Kollat igenom slangar och dylikt. Kylaren ser relativt fin ut inte allt för mkt bockade fläns. Kylarslanarna låg något nära grenröret och den på vänster sida som går in på ovansidan var skarvad med ett rör. Ska sätta dit orginal och lufta, hoppas det löser sig.

Det där låter väldigt högt, bästa "arbetstemp" är ca 75 grader, det kan vara svårt att få ner tempen så mycket utan kitkylare. Min är ganska trimmad men jag kör med orginalkylaren och ligger en varm dag på ca 85 grader, så det där får du nog kolla över. Är det inte Fredriks gamla hoj? Ring i så fall och kolla med honom vad han brukade ha för temp, kan ju vara mätaren som spökar lite oxå...

Runt 82 grader fast jag har en kylare ifrån en R1-98:a ditsatt istället.

Hade samma problem med min R6:a Jag tömde systemet och fyllde i nytt vatten och luftade sen blev det betydligt bättre. Sänkte tempen från ca 105 grader till 85-90.

MostWanted skrev:
2085821 Ni som åker R6 vad har ni för arbetstemp/varmkörningstemp på banan? Kör utan fläkten. Men står jag och varmkör så går den upp över 110gr. När jag åker låg den runt 105gr. Detta var vid ca 4gr utetemperatur.

Har du inte fått ordning på det kan Peppe K kolla på tisdag ute på Sviestad om du vill :) .

Du har inte testat att fylla i ordentligt med vatten? Hade precis samma problem i början på veckan när vi var på Åsen och testade. Visade sig att jag klantigt nog inte fyllt systemet helt efter att ha rivit det under vintern.

Värt en koll iallafall.
Mvh Calle

MostWanted skrev:
2087235 Tack Lottak! På vilka sätt är det meningen att man ska lufta en R6. Räcker det med att öppna locket för kylarn å låta den gå varm för att sedan återfylla eller finns det några avsedda skruvar för detta som på zx9r. Har inte hittat några iaf.

ska man inte hålla på och luta hojjen åxå....

Ut med allt vatten och fyll på nytt. Använd waterwetter och dosera enligt förpackningen. Strylar det fortfarande så är det något som är vajjsing.
Kör du kittat med orginalkylare förresten?

Victor skrev:
2087289 Ut med allt vatten och fyll på nytt. Använd waterwetter och dosera enligt förpackningen. Strylar det fortfarande så är det något som är vajjsing.
Kör du kittat med orginalkylare förresten?
Victor: Japp det gör jag. Satt en r1 kylare på innan som var demolerad därav bytet.

MostWanted skrev:
2088508 Victor: Japp det gör jag. Satt en r1 kylare på innan som var demolerad därav bytet.

Jag hade gjort som du fick föreslaget tidigare i tråden....
Töm systemet och fyll på nytt. Lufta ur det och det ger nästan garanterat det resultat du vill ha.

Hade själv detta fenomen på min R6:a.

Kör du med termostat i? I så fall kan du kasta ur den så sirkulerar vattnet fortare.

Medin skrev:
2091431 Kör du med termostat i? I så fall kan du kasta ur den så sirkulerar vattnet fortare.

det kunde inte vara smartare om han tog ur termostaten och mätte upp då den öppnade först?

koka upp i en gryta och se vid vilken temp den öppnar

Mr Helmut skrev:
2091437 det kunde inte vara smartare om han tog ur termostaten och mätte upp då den öppnade först?

koka upp i en gryta och se vid vilken temp den öppnar

Jo kanske det, men en arbetstemp på 105 grader är ju inte bra så det är bara kasta den gammla och sätta i en som öppnar tidigare eller helt enkelt ta ur termostaten.

Medin skrev:
2091822 Jo kanske det, men en arbetstemp på 105 grader är ju inte bra så det är bara kasta den gammla och sätta i en som öppnar tidigare eller helt enkelt ta ur termostaten.

jo han kan ju väldigt enkelt testa om de är den som orsakar det genom att bara skita i den som du säger.

annars är de väll inte så bra att köra utan termostat? längre tid å få upp arbets temp?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg