R6 som går på 3 cyl

Street Fighter

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2013
Hoj
Yamaha fzr 1000 Yamaha R6
har en R6 som strular lite. Den går på 3 cyl. Var ute å åkte idag å den funkade fint men rätt som de va började den gå på 3.. Ligger man på jämn gas går den riktigt men vid minsta gaspådrag så börjar den gå på 3.. De saknas inget vatten å oljan luktar inte bensin så topp packningen tror jag e okej.. Kan de va dax för stift byte kanske??HJÄLP!!!

Separata tändspolar? Någon av dessa börjar kanske ge upp.

kolla på stiften vilket som har avvikande färg. Ändra spolarna, se om ett annat stift får annan färg.

Om det är samma som på min gamla R1 så kan man skruva av tändhattarna från tändkablarna. Sedan klipper man av några millimeter på tändkabeln tills kopparledningen inte ser grönärgad ut och skruvar på tändhatten igen så går hojen mycket bättre sedan :-)

Har det gått c:a 2000 mil sedan du bytte stift senast så är det dags att sätta i nya. Jag fick bra pris på sparkplugs.co.uk senast.

Det är separata tändspolar. Har provat byta plats på 2:an och 4:ans tändspole, men grenröret blir fortfarande inte varmt på 4:ans cylinder. Jag blir TOKIG snart! :huvet

Är stiftet blött eller tort när den inte går som den ska? Är det blött är det något med tändningen. Är det tort torde det vara något med bränsletillförseln. Gick den som den skulle innan vintern och har börjat strula nu i vår? De blyersättningsmedel som finns i dagens bensin kan sätta igen munnstycken etc när det blir stående. Jag var med om det på en gammal suzuki med förgasare för några år sedan. När jag skruvade bort flotörhuset var insidan täckt med något grönt som likande bilvax. Munstyckena var igensatta och det var inte bara att blåsa rent, utan det krävdes endel "mekanisk bearbetning" för att få rent.

Köpte den för en månad sen så jag vet inte hur den gick förra året men jag har åkt ca 10 mil förra veckan å då gick den som den ska.Åkte ca 1,5 mil idag innan den började gå på 3..

Köpte den för en månad sen så jag vet inte hur den gick förra året men jag har åkt ca 10 mil förra veckan å då gick den som den ska.Åkte ca 1,5 mil idag innan den började gå på 3..

Tändstift är troligast och billigast att prova. (jag kan sälja dig en uppsättning till samma pris som webshop från england)

Är det inte stiftet och du provat att byta tändspole så är det injektorn som strejkar. Det är inte helt ovanligt att de får taskig sprutbild efter en tid. Lämnas in för rengöring hos folk som kan.

Kan de bli igensatt bara så där? Har åkt några mil innan å då gick den riktigt.. Vilket är lågfartsmunstycket å vart sitter de?Behöver man ta loss hela förgasarbryggan?

Kan de bli igensatt bara så där? Har åkt några mil innan å då gick den riktigt.. Vilket är lågfartsmunstycket å vart sitter de?Behöver man ta loss hela förgasarbryggan?

Nu har du ju fått så mycket hjälp och förslag från en person som vet vad han pratar om och varit med väldigt länge.

Lite egna initiativ kanske det är dags för. En verkstadshandbok är inte längre än ett par klick ifrån dig. Kolla lite i den och se om det är något du kan tänka dig göra själv.

Annars så är det en god ide att lämna in hojen och få den åtgärdad!!!

Innan du börjar riva så ge oss en korrekt och utförlig felbeskrivning.

Lättstartad?
Går den på tomgång?
Går den på fullgas?
Hur går den från halv till full trottelöppning?
Hur går det från stängd till halv trottelöppning?
Hur går den vid cruise i 50?

Hur har du verifierat vilken cylinder det är?
Årsmodell?
Modifieringar från standard?

Det är en -99
Den startar lätt
Går på 3 på tomgång
Från ca 6000 å uppåt går den jämt
Från tomgång upp till ca 6000 går den på 3
Ligger man i 50-60 på jämn gas så går den på alla 4 ett tag sen börjar den gå på 3
På tomgång blir 4:ans grenrör inte varmt.
Testade å ta av 4:ans tändhatt å startade,då gick den ännu sämre.Satte tillbaks tändhatten å startade,då gick den lite bättre men inte bra..
Igår när problemet började ca 1,5 mil hemifrån så låg jag å åkte hem på jämn gas ca 5000 varv då gick den ok men vid minsta gaspådrag började den gå på 3..
Sitter en annan ljuddämpare på annars ska den va standard.

Last edited:
Det låter förgasarrelaterat även om det är lite ovanligt att sådant börjar under färd. Lågfartskretsen på 4ans cylinder behöver sig en rengöring blir min gissning.

Lossa förgasarbryggan då? har lossat tank å luftburk. Ser trångt å jävligt ut men de ska nog gå. Har mekat cross innan å på dom e de lite mer plats än på denna!

Luftskruven på 4:ans förgasare är mycket mer utskruvad än dom andra.Kan den ha ändrat sig under färd??dom andra är ute ca 1,5 varv medans 4:ans e ute nästan 4 varv.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort