R6 ska bli stuntfighter

Handbroms. Dubbelok eller singel?


  • Antal röstningar
    0
Kluven

Satte på locket försiktigt för att se om det såg skevt ut (om man nu kan se det utifrån) och hoppas på att det endast var toppackningen som gått.

Jag vet att cylindrarna inte såg så fina ut, men dom skulle ändå funka. Den ekonomiska planen är då att montera ihop allt med nya packningar och kolvringar.

Kom gärna med kritik, det är ändå första gången jag öppnar en motor med fler än en cylinder :7peta:yoparty

o867.JPG

t4qu.jpg

zwcl.jpg

pdzf.jpg

sl2x.jpg

bmym.jpg
 
Last edited:
Är sprickan i cylindern ända ut till kylmanteln så är det där du får in vatten i oljan / vitrök
Jag hade letat upp motor / motorblock istället
/Håkan
 
sprickorna är inte genomgående och är intill nästa cylinder, men jag får se, kanske plockar ihop motorn och kollar igenom toppen, får köpa ny motor om det inte går bra
 
Ledsen för att det inte hänt så mkt här. Är ju tyvärr i husarrest men om 1 veckar är jag fri och kan gå till förrådet.
Men som sagt kmr jag att plocka ihop motorn ändå och beroende på ´hur de blir kanske jag köper en ny efteråt.
Dock måste jag lista ut vad det kan vara som gått. Misstänker toppen. Den började vitryka och lät som den gick på 3cyllar. Om nu toppen blivit skev, är det risk för att motorblocket också blivit det?
 
Koppla på en elpump på motorn och kör ett tag och se om de är något i någon cylinder! Får du ju reda på om de läcker någonstans.
 
Nej, utan koppla på cirkulation på vattensystemet på motorn, så att du ser att du inte får in vatten i någon cyliner, låter som de efter som den vitrökte!
 
Fast, det är ju inte säkert att man ser läckaget bara för att man låter vatten cirkulera. När motorn blir varm expanderar metallen varpå sprickan vidgas något. Samtidigt ökar trycket i kylvattensystemet avsevärt varpå vatten kan tryckas genom sprickor. Testa "slit" av kylarlocket på en skållhet bil så får man en rätt fin fontän av kokande kylarvatten, (prova alltså inte detta, ironi :)) .

Hade en rakåtta som gick som en klocka tills runt 70 grader när värme/tryck började göra sitt och förvandlade motorn till ångmaskin. En kass toppackning kan man i vissa fall nästan "se" på om den läckt. Lägg en stållinjal på högkant diagonalt över toppen och stick in bladmått längst hela den sträckan, då ser du om den har slagit sig.
 
Nej självklart är de ingen garanti att du ser något, men om de är en så pass stor spricka så finns ju chansen!
 
Okej ska testa :)
Men är det vanligt att blocket också blir skevt lr behöver jag inte oroa mig för det?
 
Sorry att det inte hänt så mkt här. Inte haft nån större motivation men nu när vädret lättar så kommer den tillbaka ;)

Toppen var iaf skev och nu är den planad. Motorn är ihopsatt förutom det och väntar bara på en ny packning som förmodlingen kommer imorgon.

IMG_0132.jpg

IMG_0135.jpg

IMG_0138.jpg
 
aa visst den såg liten och smidig ut :) har dock inte hittat nån bild på hur den sitter på
 
Blir o beställa vid löning :)

Nu har jag monterat på fjädrarna på toppen igen och ska kolla ventilspelet.
Såg dock i manualen att både insug och utblås ska ha dubbla fjädrar men min har bara vid insuget?!
Någon som vet om det beror på årsmodell lr om det är helt fel?
 
Med spricka mellan cylindrarna är blocket skrot.
Skaffa ny spis. Allt annat är slöseri med tid.
 
Med spricka mellan cylindrarna är blocket skrot.
Skaffa ny spis. Allt annat är slöseri med tid.

Håller med till 100%. Ingen som hellst ide att sätta ihop den.
 
Det ser värre ut på bilden än vad det är.. Inte genomgående som sagt, dessutom ville jag bara testa och lära mig samtidigt. Blir ju ny motor om de går åt skogen.

IMG_0157.jpg


Stött på lite problem dock. Det brummar om (reläet?) när jag trycker på startknappen. Vad beror de på?
Låter såhär:
http://youtu.be/XmA1j7S_oA0

Sen så går säkringen som det står "signal" på direkt, vad kan de bero på?
Blir inte klok på elschemat som finns i manualen :huvet
 
Last edited:
Nytt batteri och tändstift beställda, o kanske ändå nöjer mig med styret tills vidare :)

IMG_0167.jpg
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top