R6, motor nr, chassie nr.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Hej är det någon här som har koll på var man hittar motor nr resp chassie nr på en R6 -99:a. (vet att de sitter på motorn resp chassiet men inte exakt var) Sedan är dessa nr stämplade eller är det plåtar som är dit nitade? Även om de är stämplade ser det professionellt ut? Har haft nya hojar där det ser ut som om någon prao har suttit med körnslag och slagit i varje siffra för sig :D

Ramnummret sitter på höger sida om styrhuvydet längst fram.

Motornummret sitter ganska rakt framför bak stötdämparen.

numren är stansade och det ser inte ut som man kan ha gjort det själv...

Jag tror att motornumret sitter på två ställen.
Som "The_devil" sa mittemot bakstötdämparen men sen även på höger sida av motorn stansat på den undre motorhalvan om jag inte minns fel.
Båda motorhalvorna bör alltså ha samma nummer!

/Nitrous

Tackar!

Har inte mitt regbevis här därför så undrar jag bara hur det brukar vara, är både motor nr och chassienr skrivet på beviset? Och om man någon gång bytt motor skall det nya skrivas in eller kan (skall) man byta identitet på den nya motorn till samma som den gammla?

Last edited:
Varför ska du överhuvudtaget byta några nummer?
Det är ju inte olagligt att byta ut en skottad motor så länge man byter till en likvärdig. Låt numren vara och åk hoj istället. :7peta
Och att byta nummer på motorn är direkt olagligt, tror det heter urkundsförfalskning (inte helt säker).

Eller är det en stulen motor? Om det är en stulen rova (eller hoj) så kan du dra åt helvete. Om det inte är så så ska du inte ta vid dig av detta. :)

Robban_C skrev:
Varför ska du överhuvudtaget byta några nummer?
Det är ju inte olagligt att byta ut en skottad motor så länge man byter till en likvärdig. Låt numren vara och åk hoj istället. :7peta
Och att byta nummer på motorn är direkt olagligt, tror det heter urkundsförfalskning (inte helt säker).

Eller är det en stulen motor? Om det är en stulen rova (eller hoj) så kan du dra åt helvete. Om det inte är så så ska du inte ta vid dig av detta. :)

Öhhh, ingen som sa att jag skulle byta nr? Jag vill veta vad som gäller innan jag kanske köper en hoj som det visar sig har bytt motor. Så åter igen. När man byter så måste man väll även byta i reg beviset eller behövs inte det så länge motorerna är likvärdiga :va

På bil är det bara att byta motor, gjort det och det har funkat bra. Antar att så är för hojar också.

bebbe skrev:
Öhhh, ingen som sa att jag skulle byta nr? Jag vill veta vad som gäller innan jag kanske köper en hoj som det visar sig har bytt motor. Så åter igen. När man byter så måste man väll även byta i reg beviset eller behövs inte det så länge motorerna är likvärdiga :va

Det var i alla fall min tolkning av detta:
bebbe skrev:
Tackar!
Har inte mitt regbevis här därför så undrar jag bara hur det brukar vara, är både motor nr och chassienr skrivet på beviset? Och om man någon gång bytt motor skall det nya skrivas in eller kan (skall) man byta identitet på den nya motorn till samma som den gammla?
Prylen är ju den att du knappast får byta ut ett motornummer på en motor. Den har ju en identitet och börjar man swappa identiteter så lär man ju vara ute på hal is.

Att byta i regbeviset:
Du kan och får inte byta nuffror i regbeviset själv. Det, liksom allt annat som står där, måste göras av SBP. Jämför med montering av dragkrok på bil. Har du monterat så måste du regbesiktiga eftersom bilen inte längre stämmer med typat utförande.

Jag tror dock inte att detta gäller vid byte till likvärdig motor, det skulle ju vara helt horribelt. Jag har ju bytt massor av skottade/slutkörda motorer i bilar genom åren, aldrig några problem så länge det är en likvärdig.

Ring annars närmsta SBP och fråga, dom har ju svaret.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck