R6 med missljud(?) vid neutral.

  • Thread starter Thread starter Noc
  • Start date Start date

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hej,
Har lite problem med min R6 -99. Idag när jag kört lite grann och körde upp på infarten och la i neutralen och släppte kopplingen så hördes det ett "susande" ljud. Svårt att beskriva, men som ett dåligt lager ungefär. (Det låter exakt som när man frikopplat motorn men inte kraftuttaget på en Bolinder-Munktell 320 traktor, ifall nån skulle veta hur det låter... :rolleyes:)

Att koppla och växla fungerar alldeles utmärkt, och alla växlar funkar fint och hoppar aldrig ur. Motorn går som den ska.

Frikopplar jag så hörs inte ljudet. Har inte heller direkt hört det när jag kör, men det kan jag inte säga säkert eftersom vindbrus etc då tar över.

Vet inte riktigt vad mer jag kan ge för info, är det någon annan som haft samma problem, är det något att oroa sig över?
Inte så kul ifall man kör i "pjäxan-i-pannrummet-mode" och ett lager skär och hittar på rackartyg i låda/koppling...

Tacksam för svar,
//Noc
 
brukar låta endel av lamellkorgen villket försvinner när man drar in kopplingen, helt normalt
 
Jag har också hört detta på min och kommit fram till att det är kopplingskorgen dvs det slutar när jag drar in kopplingen. Efter att ha plockat ner min koppling så kan jag nog säga med stor säkerhet att det är när lamellerna/kopplingskorg blir lite slitna där de ligger an mot varann som ljudet uppstår...
Men för din egen skulle kan det ju vara bra att kolla upp eftsom jag inte vet hur din låter.

\H
 
Last edited:
Ok, tack för svaren. Var och startade upp den idag, och den låter inget konstigt (frikopplad eller inte) när den är kall. Men det där svaga lagerljudet kommer när jag kört en stund. Erik Marklund på MCExpress ska få lyssna på den på måndag eller tisdag tänkte jag...

Tack iaf.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top