R6 med missljud(?) vid neutral.

• Thread starter Thread starter Noc
  • Start date Start date

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hej,
Har lite problem med min R6 -99. Idag när jag kört lite grann och körde upp på infarten och la i neutralen och släppte kopplingen så hördes det ett "susande" ljud. Svårt att beskriva, men som ett dåligt lager ungefär. (Det låter exakt som när man frikopplat motorn men inte kraftuttaget på en Bolinder-Munktell 320 traktor, ifall nån skulle veta hur det låter... :rolleyes:)

Att koppla och växla fungerar alldeles utmärkt, och alla växlar funkar fint och hoppar aldrig ur. Motorn går som den ska.

Frikopplar jag så hörs inte ljudet. Har inte heller direkt hört det när jag kör, men det kan jag inte säga säkert eftersom vindbrus etc då tar över.

Vet inte riktigt vad mer jag kan ge för info, är det någon annan som haft samma problem, är det något att oroa sig över?
Inte så kul ifall man kör i "pjäxan-i-pannrummet-mode" och ett lager skär och hittar på rackartyg i låda/koppling...

Tacksam för svar,
//Noc

brukar låta endel av lamellkorgen villket försvinner när man drar in kopplingen, helt normalt

Jag har också hört detta på min och kommit fram till att det är kopplingskorgen dvs det slutar när jag drar in kopplingen. Efter att ha plockat ner min koppling så kan jag nog säga med stor säkerhet att det är när lamellerna/kopplingskorg blir lite slitna där de ligger an mot varann som ljudet uppstår...
Men för din egen skulle kan det ju vara bra att kolla upp eftsom jag inte vet hur din låter.

\H

Last edited:
Ok, tack för svaren. Var och startade upp den idag, och den låter inget konstigt (frikopplad eller inte) när den är kall. Men det där svaga lagerljudet kommer när jag kört en stund. Erik Marklund på MCExpress ska få lyssna på den på måndag eller tisdag tänkte jag...

Tack iaf.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...