R6 frågor.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Har precis kört den första riktiga rundan rundan med den nyihopsatta R6:an. Och har lite frågor som andra R6 åkare kanske kan svara på :)

1. Vad skall det vara för drevning original på R6 99:a?

2. Vilket varvtal brukar hojen ha normalt sätt vid ca 100 km/h?

3. En fråga som igenkligen inte har med R6 att göra. Har Beringer skivor på hojen fram. Dessa känns välldigt "slappa" i upphängningen. Alltså i ringarna som håller skivan till den delen som sitter fast i navet på fälgen. Är detta normalt på just Beringer? Skall kanske tillägga att det är sådana "järn" skivor som rostar så fort man inte kör med dom. Kan det ha något med värme att göra? Att dessa expanderar mer när dom är varma än vad tex original skivor gör.

Det var väll allt för denna gången.

bebbe skrev:
2. Vilket varvtal brukar hojen ha normalt sätt vid ca 100 km/h?
I 110 km/h på 6:an varvar min ganska exakt 6000 rpm, så 5800 rpm verkar rimligt.
Jag har originaldrevning, men hur stora dreven är har jag förträngt.

/A

Edit: jag tror det är 16-47.

Last edited:
drev

Pålle skrev:
Skivorna är flytande, ska vara lösa i nitningen...

16-48 är det original... Men med ett 15 fram så blir den roligare!!

bebbe skrev:
3. En fråga som igenkligen inte har med R6 att göra. Har Beringer skivor på hojen fram. Dessa känns välldigt "slappa" i upphängningen. Alltså i ringarna som håller skivan till den delen som sitter fast i navet på fälgen. Är detta normalt på just Beringer? Skall kanske tillägga att det är sådana "järn" skivor som rostar så fort man inte kör med dom. Kan det ha något med värme att göra? Att dessa expanderar mer när dom är varma än vad tex original skivor gör.
.

Låter väl precis som flytande skivor ska?!! Skivorna sitter ju "löst" på "navet" för att kunna röra sig vid värmeutveckling så de inte slår sig.
//M
edit:Pålle hann före

Akesson skrev:
Låter väl precis som flytande skivor ska?!! Skivorna sitter ju "löst" på "navet" för att kunna röra sig vid värmeutveckling så de inte slår sig.
//M
edit:Pålle hann före

Kanske uttrykte mig oklart! Vet hur vanl flytande skivor sitter (läs original). Och de som sitter på dessa Beringer skivor är välldigt mycket mer lösa! Det var därför jag frågade :tungan Någon som vet om det skall var så på "järn" skivor?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...