R6 förgasarbekymmer?

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Hej!

Har en `99 R6 banhoj som äntligen börjar se ut som en hoj.

Köpte den med nbyöverhaulad motor men elen va inte färdig. Och är nu helt klar med den. Allt inkopplad.


Men har några problem.

1. Den startar inte av sig själv kall. Nya stift. Den får bränsle och gnista. Måste använda någon form av starthjälp som gas etc. Startar själv när motorn varit igång ett tag och är varm.

2. Det är ingen umph i motorn. Ger jag gas så rusar den inte upp i rpm snabbt som en sporthoj ska göra. Utan klättrar lite försiktigt.

Annars går den fint.
Tänder på alla cylindrar.
Inga missljud eller konstiga dofter.

Misstänker det är förgasarproblem.

Min första förgasarmotor. Så inte jätteinsatt i det. Så några tips på vad jag ska kolla på?

Mvh

Richard
 
Om du tar bort luftfiltret och startar.
Påverkar detta motorn.
Bättre eller sämre.
Bättre gasrespons?
 
Symptomen tyder för mig på bränslebrist......
Kanske bränslepumpen ?
Den enda jag känner som har en förgasar R6 fick strul med bränslepumpen.
Ta reda på vilket tryck bränslepumpen ska ge och kontrollera om bränslepumpen ger det trycket.
 
Om du tar bort luftfiltret och startar.
Påverkar detta motorn.
Bättre eller sämre.
Bättre gasrespons?

Ska kolla detta innan jag åker hem idag.
Den starta lika svårt (bara lättare och spruta in startgas)
Men kommer inte ihåg om den är rappare. Har för mig det iaf...

Symptomen tyder för mig på bränslebrist......
Kanske bränslepumpen ?
Den enda jag känner som har en förgasar R6 fick strul med bränslepumpen.
Ta reda på vilket tryck bränslepumpen ska ge och kontrollera om bränslepumpen ger det trycket.

Jaså?

Vet att den klämmer fram bränsle men ska pröva och kolla trycket.
Får bli nästa helg :)
 
Trycket är mindre viktigt då den bara ska pumpa fram till förgasarna, det viktiga är att den flödar, men jag utesluter inte förslaget
Insprutningsmotorer så är trycket viktigare.

Lite om bränslepumpen finner du på sidan 8-51
http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf

Ska kolla flödet nästa helg.

Bara och koppla in tanken, ut med slangen till förgasarna, och låta det flöda till en balja va?

ANtar man måste dra runt motorn för pumpen ska pumpa?

Har både Haynes och service manualen hemma.

Första gången jag inte är nöjd över service manual och haynes :P
 
Har du choken inkopplad? Jag har en likadan hoj, tycker precis som du att den segar lite när man varvar stillastående, men ute på banan släpper jag den aldrig under 8000 rpm och då går den som den ska!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top