R6, en bra första banhoj?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Med tanke på tråden 600 vs 1000, där de flesta tipsar om att börja med 600.
Finns det även tips om vilken 600?

(ja, jag förstår att "smaken är som baken".)
Men finns det uppenbara fördelar med någon 600?

Själv är jag lite inne på en R6:a, inte för att jag har någon erfarenhet av den utan mest för att det känns som att många banåkare kör just R6, så det borde finnas folk som kan mkt om dem, samt reservdelar.

Förbiser jag någon modell?

T ex gsxr-600 vet jag inte om jag någonsin sett. Trots att den större varianten syns i varje gathörn.

Så, är R6 ett bra val för lite mer bankörning, eller är de likvärdiga allihopa?
(kan påpeka att jag kör en del gata oxå.. dock ganska lugnt).

Några spec. årsmodeller man ska akta sig för? Och är de nyare alltid bättre?
 
Finns inte mycket bättre att välja, den är bra för rookie, och den är bra för riktigt rutinerade förare. Du lär inte bli besviken:tummenupp blir du det så skyll inte det på hojen isåfall.

De är förbannat bra från första modellen, om jag förstått allt rätt med, så krånglar de jävligt sällan med:)
 
Det är en utmärkt första banhoj, precis som GSX-R, CBR och ZX-6R är :)

Det tenderar väl att snurra flest Yamaha och Hondor på banorna, så utbudet av delar är förmodligen aningen bättre till dessa.
 
Som redan skrivits finns det R6:or i drivor på banorna och det är lätt att få tag på delar. Modellen är inte felfri men med tanke på hur många som finns är den iaf inte sämre än någon annan modell.

Att du ser så få Suzukis beror nog mest på att den inte är så bra som de andra 3 tillverkarnas 600:or.
 
Är det vanligt me R6orna börjar brinna när man vurpar på bana?

Min 06a brann upp totalt när jag hade en liten olycka på allmän väg, vilket känns jobbigt om man skulle välja den som banhoj

Funderar själv på vad man ska välja som första banhoj
 
Är det vanligt me R6orna börjar brinna när man vurpar på bana?

Min 06a brann upp totalt när jag hade en liten olycka på allmän väg, vilket känns jobbigt om man skulle välja den som banhoj
Funderar själv på vad man ska välja som första banhoj

Jo det händer tydligen ibland, tanken sticker ut så mycket att den slipas lätt ner vid en vurpa...
Men skit i att skruva dit dom två skruvarna på sidorna av tanken så är problemet löst, då lossnar hela tanken vid en lite hårdare vurpa och du slipper massa bensin överallt!
 
Jag köpte r6:a som första hoj till denna säsongen.
Har inget att jämföra med, men jag är väldigt nöjd (med cykeln inte min fart).
Det finns mycket begagnat och här i göteborg är yamaha center grymma med eftermarknaden. Dessutom är det två killar därifrån som själva är ute och kör mycket (ruskigt snabba är dom också) så för mig har det valet visat sig helt klockrent!

Har en 03:a förresten.
 
Av dom alternativen skulle jag utan tvekan välja en r6:a, en så ny som du har råd med, alla modeller har sina förbättringar.
Gemensamt för alla är att det finns mycket begagnade delar till dom. Det blir sällan några allvarliga problem. Och dom är lätta att meka med. (genomtänkt konstruktion)
Dom är smidiga och roliga att köra, passar både nybörjare och proffs.
 
Av dom alternativen skulle jag utan tvekan välja en r6:a, en så ny som du har råd med, alla modeller har sina förbättringar.
Gemensamt för alla är att det finns mycket begagnade delar till dom. Det blir sällan några allvarliga problem. Och dom är lätta att meka med. (genomtänkt konstruktion)
Dom är smidiga och roliga att köra, passar både nybörjare och proffs.

Det där med att det är lättmekat håller jag inte riktigt med om... Prova att ställa om tomgången på R6 -06 eller nyare. Löjligt bökigt. Visst finns det problem R6an som alla andra hojar, men jag tror inte att de är sämre än någon annan på det hela taget.

Som många redan sagt hoppa över Suzuki annars spelar det nog mindre roll vilken man väljer som första hoj.
 
Bara för att ingen har sagt det så såger jag det. R6 från -03 och framåt är direktinsprutade vilket är att föredra. Försök köpa en så ny cykel som möjligt som är så fräsch som möjligt. Att den är hel och ren, ofta tvättat och service gjord regelbuntet är viktigt enligt mig. Sen är det bara att gasa!!!! :)
 
Det där med att det är lättmekat håller jag inte riktigt med om... Prova att ställa om tomgången på R6 -06 eller nyare. Löjligt bökigt. Visst finns det problem R6an som alla andra hojar, men jag tror inte att de är sämre än någon annan på det hela taget.

Som många redan sagt hoppa över Suzuki annars spelar det nog mindre roll vilken man väljer som första hoj.

tomgång ställer men genom att koppla in usb-sladden mellan kitboxen och datorn. Men behöver inte ens lyfta tanken!
 
Speciellt 99-03, 04 nånting var R6an den klart bästa banhojen. Från -05 och framåt blir du glad oavsett vilken 600 du väljer!
 
Finns en anledning till att man ser många R6 -99 till -02 på träningarna, sen har ju nyare modeller såklart uppdateringar men de är riktigt roliga hojar som det går att åka bra fort på de "äldre" R6:orna :)
 
Finns en anledning till att man ser många R6 -99 till -02 på träningarna, sen har ju nyare modeller såklart uppdateringar men de är riktigt roliga hojar som det går att åka bra fort på de "äldre" R6:orna :)
Ja, det finns gott om R6'or 00-01 ute, för runt 20 papp, sen är hoppet ganska stort till 05-06 nånstans för 50 och uppåt. Varför finns det så få 02-04 ute? :va
 
Ja, det finns gott om R6'or 00-01 ute, för runt 20 papp, sen är hoppet ganska stort till 05-06 nånstans för 50 och uppåt. Varför finns det så få 02-04 ute? :va

För att de som sitter på dem inte vill sälja såklart!
Den e tillräckligt gammal för att inte få ut så mycket pengar för den och för att behöva punga ut en massa emellan för att byta upp sig.
Men den e tillräckligt ny och modern för att klara hänga på.
De e den perfekta hojen såklart! :tummenupp varför skulle man vilja sälja då?
 
För att de som sitter på dem inte vill sälja såklart!
Den e tillräckligt gammal för att inte få ut så mycket pengar för den och för att behöva punga ut en massa emellan för att byta upp sig.
Men den e tillräckligt ny och modern för att klara hänga på.
De e den perfekta hojen såklart! :tummenupp varför skulle man vilja sälja då?
:6surkart
Man vill sälja för att:
-Man vill byta upp sig pga talang
-Man har lessnat och vill bli av med hojen
-Man har blivit förbjuden att fortsätta av mamma/flickvän
-Man vill byta klass/testa något annat






Fast de ligger nog en hel del i det du säger :rolleyes:
 
Back
Top