r6 eller KTM 640 Prestige?

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Hejsan,

Jag har nyligen fyllt 17år och är lite sugen på att redan nu skaffa en tyngre hoj.
Jag har tittat lite på blocket.se och hittat fina KTM 640 Prestige för 50,000kr.. Fast ändå så är jag lite sugen på en r6 som jag tror är mellanklassare, right?

Villken rekomenderar ni? Är välldigt tveksam... Tack på förhand

/Erik

Elfie skrev:
Hejsan,

Jag har nyligen fyllt 17år och är lite sugen på att redan nu skaffa en tyngre hoj.
Jag har tittat lite på blocket.se och hittat fina KTM 640 Prestige för 50,000kr.. Fast ändå så är jag lite sugen på en r6 som jag tror är mellanklassare, right?

/Erik

Beror helt och hållet på vad du ska med hojen till och vad du är ute efter. Smaken är som (bekant) baken.

En mellanklass hoj ligger på 25 KW. Sen om det är 600 eller 1300 cc är struntsamma. Vad R6:an ligger på vet jag inte säkert men givetvis finns det strypningssatser att köpa om behov finns.

Kanske bättre om nån som har eller kört R6/KTM berättar:)

Elfie skrev:
Hejsan,

/Erik

känns lite som ska jag rösta på moderaterna eller vänsterpartiet fråga?

eftersom du kommer få strypa båda hojarna ordentligt kan du kanske köpa något med lite mindre effekt och spara lite pengar!

Lycka till men börja med att tänka igenom vad du vill ha för egenskaper på din hoj känns som att det finns fler än just ktm 640 och r6 som går att köra som mellanklass....

Mv. oskar

Elfie skrev:
Hejsan,

/Erik

vilken typ av körning hade du tänkt dig, köra snabbt(r6) och busa, eller enbart busa och ha skitkul(ktm)

va oxå i samma val förut, så jag köpte båda :hihi

Jonathan skrev:
En mellanklass hoj ligger på 25 KW. Sen om det är 600 eller 1300 cc är struntsamma.

Är det sant? :va
Är det inte så om man har mellanklass A-begränsad så får man max köra 650cc med 25kw? eller får man köra 1000cc med 25kw? :va

Well...

Antingen ska det vara en supermotard, och där tycker jag att KTM's modeller är snyggast.. Eller en fighter som går lagom fort, och där är det r6 som jag kan tänka mig.. Om ni har några förslag på andra hojjar är ni mer än välkommna att nämna dom här :)

Förlaget till strypningen.

Jag köper en strypsats för 1200kr i en butik. Reggar o besiktigar den som mellanklassare, kör upp, tar bort strypningen, och om jag blir stoppad visar jag upp reg. pappret och säger att den är strypt. Håller det..? :confused:

Elfie skrev:
Well...

Antingen ska det vara en supermotard, och där tycker jag att KTM's modeller är snyggast.. Eller en fighter som går lagom fort, och där är det r6 som jag kan tänka mig.. Om ni har några förslag på andra hojjar är ni mer än välkommna att nämna dom här :)

Förlaget till strypningen.

Jag köper en strypsats för 1200kr i en butik. Reggar o besiktigar den som mellanklassare, kör upp, tar bort strypningen, och om jag blir stoppad visar jag upp reg. pappret och säger att den är strypt. Håller det..? :confused:

Enligt vad jag har läst på forumet så kollar polisen bara regbeviset.

Joker:

Cylindervolym kvittar, högst 25kw och 0,16kw/kg.

Men när du ska köra upp så måste man ha minst 375cc eller däromkring.

det står på www.vv.se

Elfie skrev:
Ja! Osså kan du väl skenförsäkra den på pappa oxå!? Snälla :fatta!

:corn

Om du nu ska ha en Supermotard (som är det roligaste du kan köra :tummenupp ) så ska du hälst ha en 625 eller 660 om du frågar mig. Har provkört alla KTM´s modeller och 640 är den som är slöast.

Lycka till !

Last edited:
Elfie skrev:
Hejsan,

/Erik

Ska du redan nu skaffa en tyngre hoj fast det är minst ett år kvar innan du får lov att köra den? :confused:
Verkar vrickat i mina öron, och att fråga om du skall köpa en 640 eller en R6 är verkligen som någon annan skrev, att fråga om man skall rösta på vänsterpartiet eller moderaterna.
Två väldigt olika hojar för väldigt olik hojåkning. Garanterat mycket skoj med båda, men väldigt olika som sagt.

Varför inte tänka över saken i ett år tills du tar ditt A-kort, då har du säkert kommit på vad för sorts hoj du vill ha.

För det första:

1. Min personliga åsikt är att det är helt meningslöst att att ens skaffa körkort om du ändå tänker fel-regga den och fel-försäkra den.
Så när du/om du tutar av vägen och polisen är där och kollar så ska du vifta med ett skrynkligt papper, och sedan när det visar sig att du lurat bolaget så torskar du ersättning från försäkringen och polisen blir skogstokiga.
Kanske skiter dom i allt detta även om du klotar, MEN skulle något allvarligare hända så lita på att dom kommer att kolla upp dig och då sitter du jävligt brunt till.

2. Om du nu lyder mitt råd angående att strypa så rekommenderar jag att skaffa en hoj som är närmare 25kw än en R6. Som alltid, man kan säkerligen strypa den. Men det är ungefär lika häftigt som att åka runt i en ferrari med en folka-motor i...

Mitt tips är: Skit i att försöka skaffa drömhojen direkt, det är troligt att du blir besviken över dess prestanda när den är strypt och då lockas du bara till dom problemen jag nämnde i punkt 1.
Skaffa en hyfsat billig mellanklassare, t. ex en äldre 600 eller så.

Mina 2 cent.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...