R6 eller gixxer?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Sitter här och funderar lite (läs mycket).

Har planer på att köpa mig antingen en gsxr 750 -00 eller en r6:a -03 men har lite funderingar på hur dom är rent körmässigt och hur det är att skjutsa på dem.

Hade gärnat provåkt båda men känner ingen som har liknande hojar så det blir att långåka för att köpa det ena eller det andra.

Är dessa hojar bra att skjutsa damen på eller blir det allt för tröttsamt för henne att sitta där bak? Kan man man sitta ett par mil utan att få för mycket träsmak i röven? :)

Sedan vilken av hojarna är smidigast rent körmässigt? Vill ha hojen med bäst balans mellan hanterbarhet och "busighet" om ni förstår hur jag menar.

Försäkringmässigt spelar det ingen roll det är vansinne på båda två och inköpskostnaden är ungefär lika med om man kollar runt.

:rolleyes:

herge skrev:
2395848 Sitter här och funderar lite (läs mycket).

Har planer på att köpa mig antingen en gsxr 750 -00 eller en r6:a -03 men har lite funderingar på hur dom är rent körmässigt och hur det är att skjutsa på dem.

Hade gärnat provåkt båda men känner ingen som har liknande hojar så det blir att långåka för att köpa det ena eller det andra.

Är dessa hojar bra att skjutsa damen på eller blir det allt för tröttsamt för henne att sitta där bak? Kan man man sitta ett par mil utan att få för mycket träsmak i röven? :)

Sedan vilken av hojarna är smidigast rent körmässigt? Vill ha hojen med bäst balans mellan hanterbarhet och "busighet" om ni förstår hur jag menar.

Försäkringmässigt spelar det ingen roll det är vansinne på båda två och inköpskostnaden är ungefär lika med om man kollar runt.

:rolleyes:

Haj!
Polarn åker r6a o han tycker den e smidig o fin att köra, men han tröttnade fort på varven. Den varvar ju 16000rpm. Så nu e han sugen på r1a istället.
Jag har en gixxer o dom som åkt med säger att den inte alls e jobbig att åka med på, även killar på 180cm har åkt med. Men en sporthoj e la så där att åka med på överlag..

Fraz skrev:
2395884 Haj!
... Men en sporthoj e la så där att åka med på överlag..

ja det är sant det är sant men man måste ju kunna piska hojen lite när man inte har folk på också :)

tjejen blir ju dock galen om jag skulle köpa mig en hoj som hon inte kan åka på men trots detta så vill hon inte ta något eget kort :va

herge skrev:
2395900 ja det är sant det är sant men man måste ju kunna piska hojen lite när man inte har folk på också :)

tjejen blir ju dock galen om jag skulle köpa mig en hoj som hon inte kan åka på men trots detta så vill hon inte ta något eget kort :va

Köp en suka då dom e stabila o fina. det e ju gött med lite större motor när man ligger o åker två. Men varför inte en gixxer 1000??

Gsxr -00 är bra billig i försäkring då den levererades med två styrboxar. En på 98hk o en på 140hk. på pappret är det 98hk. går rätt gött me, men orent under 4000.

Vurpan skrev:
2395917 Gsxr -00 är bra billig i försäkring då den levererades med två styrboxar. En på 98hk o en på 140hk. på pappret är det 98hk. går rätt gött me, men orent under 4000.

Hur stor e skilnaden på försäkringen mellan en 1000 & en 750 då med en sådan där box?

Varför kom det en strypt version också? På grund av försäkringspremier? :va

Jag hade valt 750n, så ruskigt vacker. :bugar

en gixxer 1000 är mycket större och "klumpigare" och sen kostar den mig $$$$$$$$ om året i försäkring.
En 750 är faktiskt mycket snällare på den fronten.

herge skrev:
2395976 en gixxer 1000 är mycket större och "klumpigare" och sen kostar den mig $$$$$$$$ om året i försäkring.

Nä så mycket större e den väll inte. Jag har provat båda o när man kör så känns ingen skilnad. Någon har sagt att det typ e samma hoj med olika motorer.

Fraz skrev:
2396067 Nä så mycket större e den väll inte. Jag har provat båda o när man kör så känns ingen skilnad. Någon har sagt att det typ e samma hoj med olika motorer.

En 750-01a väger 166kg o har 141hk
en 1000 -01 väger 170kg o har158hk

Ta o prova båda två:)

Last edited:
herge skrev:
2395976 en gixxer 1000 är mycket större och "klumpigare" och sen kostar den mig $$$$$$$$ om året i försäkring.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=39081 köp min!

Tydligen ska den vara bra mycke bättre att åka bakpå på jämfört med min förra hoj som var en r6:a. Dessutom kostar den långt ifrån miljaders att försäkra..

Hade tagit gixxern. Har själv haft en 750 -00. Där är rätt så bra tryck i dom men det vill ju till att man varvar den.:tummenupp

Disasterpiece skrev:
2396320 http://www.sporthoj.com/annonser/?id=39081 köp min!

Tydligen ska den vara bra mycke bättre att åka bakpå på jämfört med min förra hoj som var en r6:a. Dessutom kostar den långt ifrån miljaders att försäkra..

ja med tanke på din avatar så ser den ju inte så tokkörd ut alls ;)

Man kanske ska kolla på en 1000 då men får jag pynta upp ca. 15k i halvförsäkring för en 750R så lär det ju gå upp till 20k för en 1000R

Att skjutsa damen några längre stäckor är inget jag rekommenderar oavsett vilken du väljer. R6an är enormt smidig och lättkörd men motorkaraktären är nervig (jag gillar tex CBR 600 RR bättre). Den är sannolikt kvickare på bana men till i övrigt tror jag du får "mer" hoj med Suzukin

Vurpan skrev:
2395917 Gsxr -00 är bra billig i försäkring då den levererades med två styrboxar. En på 98hk o en på 140hk. på pappret är det 98hk. går rätt gött me, men orent under 4000.
Skitsnack att det är 98 hk.

Hade utan tvekan köpt Suzukin ändå. R6 är om möjligt världens fulaste hoj, kanske jättebra sådan, men ändå världens fulaste.

Valde mellan gsx-r 750 och 1000 jag med för 1 år sedan...När jag kollade upp försäkring var 1000 billigare än 750 så då fick det bli den större...Ångrar inte en sekund :tummenupp

Makke skrev:
2397525 Valde mellan gsx-r 750 och 1000 jag med för 1 år sedan...När jag kollade upp försäkring var 1000 billigare än 750 så då fick det bli den större...Ångrar inte en sekund :tummenupp

uh åfasen. Har aldrig kollat någon enliters gixxer men en r1a på mig skulle kosta multum.

Någon som har lust att pm:a mig ett regnummer på en tidig gixxer 1000 så hade det varit kanon!

verkar som om skaran minst sagt drar åt gixxer i övrigt, men jag måste faktiskt säga att r6:orna med svart ram e tokigt snygga :tungan
Det absolut fulaste på gixxer 00:orna är de svarta grenrören som går hela vägen upp till dämparn. Vad hände med allt bling bling som man måste putsa på hela tiden?? :) Lättfixat dock.

Får nog bli en gul/svart 750 alternativt en 1000 om man får tag på en billig.

Tack för alla tips

herge skrev:
2396780 ja med tanke på din avatar så ser den ju inte så tokkörd ut alls ;)

Man kanske ska kolla på en 1000 då men får jag pynta upp ca. 15k i halvförsäkring för en 750R så lär det ju gå upp till 20k för en 1000R

Äh, packboxarna är bytta, bara tuta o köra ;)
Jag betalar ca 750kr i månaden för halvförsäkring på min, bor nån km utanför Gävle. :tummenupp

Om jag inte har helt fel för mig så finns det en helsvart 1000 oxå, både ram och kåpor :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show