R6 eller CBR600RR för bana?

Köp en honda o tryck i en slirkoppling. Den har bästa chassit men sämsta motorn.

yamaha har bättre motor men sämre chassi än hondan
kawasaki har abslut bästa motorn men också det värsta chassit.
 
Vad säger kyngen om slirkoppling och sånt?

Ojojoj, ere min kropp eller min plånbok du vill åt???:kär

Skämt åsido, slirkoppling räddar säkert ett och annat bromsspår i kallingarna. Precis som du säger, ingången till Torparn, där man på gott nedlägg och under lätt broms ska gå från femman till tvåan, kan ju bli hur kul som helst även med slirkoppling om man är klantig och lite het! Visst blir det mindre bakhjulsstuds och sladd med slirkoppling. Bra å ha!:tummenupp
 
R6:an är rymligare , bra om man inte är en smurf. :)
Lite mer effekt med, även om man inte är snabbast i böj så är man med i slutet av rakan är man lika snabb i böj är man förbi. :)

Tyvärr är gaffelbenen tillverkade av mariekex, viker sig nästan bara man tittar lite argt på dom, verkar hålla bättre på hondan.

Men fasen, varför bryta en vinnande trend, vad kör du nu........? :)
 
Köp en honda o tryck i en slirkoppling. Den har bästa chassit men sämsta motorn.

yamaha har bättre motor men sämre chassi än hondan
kawasaki har abslut bästa motorn men också det värsta chassit.

Å vem är du??? VAd vet du??? Norrbaggar har ingen koll!!!:Bugar

Kommer du till Åsen om två veckor???
 
Köp en honda o tryck i en slirkoppling. Den har bästa chassit men sämsta motorn.

yamaha har bättre motor men sämre chassi än hondan
kawasaki har abslut bästa motorn men också det värsta chassit.

Om erfarenheten finns, vilken håller ihop bäst i räjssammanhang och då menar jag kanske inte MotoGP utan lite mer allmän bankörning?

Typ motor/växelhaveri, drivpaket, dämpare, packboxar, lager, lagringar, bromsar och annat som kan vara bra att ha även på bana.
 
Om erfarenheten finns, vilken håller ihop bäst i räjssammanhang och då menar jag kanske inte MotoGP utan lite mer allmän bankörning?

Typ motor/växelhaveri, drivpaket, dämpare, packboxar, lager, lagringar, bromsar och annat som kan vara bra att ha även på bana.


Ingen :fakta

1 timme köra, 2 timmar skruva


Men det är nog ingen som direkt "går sönder". Mer att saker inte hinner göra det innan du slitit ut dem så du får byta ändå.
 
Om erfarenheten finns, vilken håller ihop bäst i räjssammanhang och då menar jag kanske inte MotoGP utan lite mer allmän bankörning?

Typ motor/växelhaveri, drivpaket, dämpare, packboxar, lager, lagringar, bromsar och annat som kan vara bra att ha även på bana.

Tja, min har gått 4´nu, 2,5´av dom på bana/race och sällan under 12´rpm så R6-motorn verkar tåla lite stryk iaf.....

Allt orginal än så länge utom belägg och vätska när det gäller bromsarna, lager och annat förutom gaffeln är orört orginal, gaffelbenen är jag snart inne på tredje uppsättningen så de vet jag inte hur långt det går att köra innan man får byta för rent slitage.
 
Å vem är du??? VAd vet du??? Norrbaggar har ingen koll!!!:Bugar

Kommer du till Åsen om två veckor???

Nej tyvärr. Ska på semester.
Du får hålla flaggan högt i topp för oss gamlingar!

R6:an är nog det mest optimala att köra, då det finns mycket reservdelar att tillgå.
 

Ja precis, men om man råkar hamna under tolvtusen ibland så är det ju mellan 8-12 tusen dom variabla insugsrören gör skillnad. Provade en 06 och en 08 samma dag och tyckte det var en klar skillnad.
För övrigt hade jag helt klart satsat på en R6a pga slirkopplingen, mer effekt och att jag är 188 cm lång.
 
Ang. slirkoppling så är jag nog den enda, vad jag vet iallafall, som föredrar att INTE ha det!

Det satt på hojen när jag köpte den och jag körde hela första året med slirkoppling utan att ha testat nåt annat innan. Det var kanske en bra hjälp i början, när man fortfarande höll på att lära sig, att ha en sak mindre att tabba sig på.

Efter ett år på den hojen (Cbr600rr-08) fick jag testa en likadan hoj utan slirkoppling och har sedan dess inte haft slirkoppling i min heller.

Eftersom jag inte använder bakbromsen så känns det som att hojen "suger fast" bättre bak om den får motorbromsa som jag vill = mer stabil inbromsning :tummenupp

Jag har testat hoj med slirkoppling i år med och tycker fortfarande detsamma.

I svängar där man inte bromsar så länge eller hårt och inte har nytta av motorbromsen, utan bara ska växla ner en pinne så är det ok med slirkoppling då man bara kan slänga ut kopplingshandtaget och vika ner hojen (Ex. mellan karusellen och sista kurvan på Anderstorp.

Men i hårdare inbromsningar där man kanske även ligger på broms en bit in i sväng så vill JAG att det är JAG som bestämmer när kopplingen ska ut, INTE hojen själv.

Så tycker jag, och jag har hittills inte träffat någon som tycker likadant :7peta


---

Jag har provat detdär med mellangas, men det har jag inte motorik nog att behärska.
Har dock aldrig några problem med bakhjulsstuds heller, även om jag kan tycka att jag bromsar sent och hårt.
Jag antar att jag har en vänsterhandled av smööör :)
 
Last edited:
Jag är Honda frälst men kommer säga emot mig själv här...
Har ägt en Honda 600 -05 som var grymt bra i chassit men hade inte det där sista vad gäller pulvret.
Om du kommer titta på hojar med STD motor tycker jag att du ska satsa på R6 06 och nyare.
Om du hittar någon Honda med lite bättre pulver skulle jag rekommendera en sådan 07 och nyare.

Viktigare är skicket på hojen och framför allt utrustningen på hojen!!!
Utrustningen på hojen är det absolut viktigaste. Gått i samma fälla 2 ggr. Köpt en hoj med minimalt med utr men nyare och finare och blivit lika besviken dom gångerna. Så nära fullutrustad som möjligt är mitt tips så kommer du garanterat bli nöjd oavsett!:tummenupp
 
Last edited:
Jag har haft båda! R6:an (hade 06-an) fick man bryta och bända men gick som en raket. Första gången jag provade en Honda ville jag inte gå tillbaka till R6:an. Fördelen med Yamahan är motorn, fördelen med Hondan allt annat!
Ang. slirkoppling så var jag lite skeptisk att går från att ha till att vara utan men man vänjer sig fort. Så länge du inte har planer på att "backa in" hojen som de gör på GP klarar du dig utan.
 
Nej tyvärr. Ska på semester.
Du får hålla flaggan högt i topp för oss gamlingar!

R6:an är nog det mest optimala att köra, då det finns mycket reservdelar att tillgå.

Will do! Och för alla som inte fattar att jag skojade i inlägg #24, så är Pontus inlägg #21 TUNGT, han har kör mycket hojar. Lyssna på han.
Och, det han säger här, med reservdelar, är ett VIKTIGT argument; OM man pangar sönder något så finns det OFTAST i depån; MÅNGA kör R6 = BRA!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top