R6 Bra Köp??

Rickard skrev:
Min Supersport R6:a jag körde RR med 2001 var betydligt snabbare än alla gat-R6:or. Den hade hela YEC-kitet och Roelofs portning, mm. 117 hk på bakhjulet i bänk = minst 10 hk mer än en trimmad gat R6:a (standard ligger t.ex. 1999 års R6:a under 100 hk på bakhjulet).

När farsan var upp till Erik Marklund höll han på att skruva med en -02 R6, han sa att med lätt modifiering bromsade han dem till 136hk? Kan ju vare en missuppfattning...
 
Ja jag gissar att det var så, men ändå, lätt modifiering kan väl inte betyda portning å kammar å hela kittet? ;)
 
Den är ungefär som den du har fast på anabola, hör med Zeb_Macahan och Emmi här på forumet, dom har/haft dom två hojarna och har bytlånat lite då och då.
Nero_jkpg skrev:
...men jag har även kollat på GSX-R 750 96:a den guldfärgade om ni vet vilken jag menar.. är detta stor skillnad mot min 600 som jag har nu?
 
Nero_jkpg skrev:
Det verkar minst sagt vara ett splittrat ämne om GSX-R VS R6 :tungan , funderar ju vidare men trodde det skulle skillja sig mycket... om det blir en R6:a blir det den första årsmodellen , har inte råd med mer :( men jag har även kollat på GSX-R 750 96:a den guldfärgade om ni vet vilken jag menar.. är detta stor skillnad mot min 600 som jag har nu? Har förstått att jag ska satsa på 750 om jag ska märka den stora skillnaden..Kul att det blir så många inlägg :)

Mycket bra val! Mycket FIN hoj. Men kom ihåg att den guldiga är även brun och det blir man mobbad för.

Dom säger att R6an har ungefär 100hp på slangen, min gsxr 750 -96 har 116hp på slangen.

Köp gsxr 750 och var nöjd! Du kan ju inte byta ner dig till Yamaha förstår du väl. ;)
 
Bingo skrev:
På vilken planet då :D

Ja, nu går ju Jalles R1:a som en påse nötter :hihi , men min 636:a hänger med på rakan på knudan, dock är rakan kort. Men visst är 750:an snabbare än R6:an & Gixxer 600, men inte så den flyger förbi.

Mvh//ZS

PS har själv ägt en -97 Gixxer 600, och tycker att R6:an är/var betydligt roligare att köra DS.
 
Zilversurfer skrev:
Ja, nu går ju Jalles R1:a som en påse nötter :hihi , men min 636:a hänger med på rakan på knudan, dock är rakan kort. Men visst är 750:an snabbare än R6:an & Gixxer 600, men inte så den flyger förbi.

Mvh//ZS

PS har själv ägt en -97 Gixxer 600, och tycker att R6:an är/var betydligt roligare att köra DS.
Jo, så är det. Man måste upp i lite hastighet innan skillnaden gör sig gällande. På Knutstorp kan man hänga med hjälpligt men på Anderstorp börjar man tappa på allvar efter ca halva raksträckan. Din 636 är dessutom både starkare och lägre drevad än R6/GSXR600 - Performances Bikes testex drar praktiskt taget jämt med en CBR 954 upp till ca 250 km/h.

Påståendet jag vände mig mot var "Tror nog den åker ifrån en gsxr 750. Skulle va jämt men R6an skulle dra det längsta strået till slut." Och det gör den definitivt inte. Vi gjorde förresten ett empiriskt "test" i tunneln under Öresund. GSXR 600, 750 och 1000 och så fullt spett. Det rådde ingen som helst tvekan om vilken som var snabbast, näst snabbast och långsammast när vi kom upp i lite fart.
 
Är uttråkad på arbetet, ville bara bråka lite med dig :tungan , det är klart R6 inte drar det längsta strået.
Faktum är att min vän har 954:a, och han inte det lätt när vi är ute på vägarna :yoparty Men så är det en Hynda, vad mer kan man säga.

Mvh//ZS



Bingo skrev:
Jo, så är det. Man måste upp i lite hastighet innan skillnaden gör sig gällande. På Knutstorp kan man hänga med hjälpligt men på Anderstorp börjar man tappa på allvar efter ca halva raksträckan. Din 636 är dessutom både starkare och lägre drevad än R6/GSXR600 - Performances Bikes testex drar praktiskt taget jämt med en CBR 954 upp till ca 250 km/h.

Påståendet jag vände mig mot var "Tror nog den åker ifrån en gsxr 750. Skulle va jämt men R6an skulle dra det längsta strået till slut." Och det gör den definitivt inte. Vi gjorde förresten ett empiriskt "test" i tunneln under Öresund. GSXR 600, 750 och 1000 och så fullt spett. Det rådde ingen som helst tvekan om vilken som var snabbast, näst snabbast och långsammast när vi kom upp i lite fart.
 
Givet!

Nero_jkpg skrev:
Yamaha R6 bra köp eller?

Jag har nu en GSX-R 600 -97 och funderar lite löst sådär på att byta upp mig (?) till en R6:a till sommaren är detta en vettig idé?? :kocko

De jag tänker på är de första årsmodellerna som kom som nu börjar komma ner lite i pris.
Jag har iofs bara haft sukkan en sommar så jag har långt ifrån tröttnat på den men väg gärna för/nackdel i jämförelse eller R6/GSX-R

Ha det.. :tummenupp

Inget att tveka på, otroligt lättkörd hoj dessutom är R6:an snygg! :tummenupp
 
Jag har kört både GSX-R 600 -97 och R6 -99 tillräckligt länge för att våga mig på en jämförelse

Enligt mitt tycke känns R6:an bra mycket smidigare och "lättare" rent allmänt.
Vad gäller effekten vet jag inte riktigt hur stor skillnad det är på draget mellan de två, min R6:a är portad samt att kammarna är bytta + helsytstem bl.a så jag har ingen riktig referens med en standard R6 tyvärr (kanske inte skiljer så fasligt mycket men lite grann i.a.f.)
Den skall i.a.f. ha mer kraft på lägre varv än standard, (tycker inte det räcker ändå men,men...) jag har kört helt jämt med en GSX-R 750 -97 i intervallet 70-180 km/h kanske kan bero på den lilla extra knuffen i så fall.

Får du ett bra pris kan du ju fundera på det, men skillnaden är nog inte SÅ enorm tror jag, så om du måste lägga upp en massa pengar för att byta mellan 600:or så skulle jag avråda.
Det är en annan sak om du inte hade hoj och valde mellan dessa två, då skulle jag utan tvekan rekommendera R6:an.

I jämförelsen med en GSX-R 750 -00 förstår jag att man blir rejält efter dock, det är en JÄVLA smiskare faktiskt....enligt mig en helt annan hoj än den "gamla" modellen (no offence :) )
 
Nero_jkpg skrev:
Yamaha R6 bra köp eller?

Jag har nu en GSX-R 600 -97 och funderar lite löst sådär på att byta upp mig (?) till en R6:a till sommaren är detta en vettig idé?? :kocko

De jag tänker på är de första årsmodellerna som kom som nu börjar komma ner lite i pris.
Jag har iofs bara haft sukkan en sommar så jag har långt ifrån tröttnat på den men väg gärna för/nackdel i jämförelse eller R6/GSX-R

Ha det.. :tummenupp



Jämför du din GSXR 600 - 97 mot en R6 99- så är R6:an en klar vinnare på alla punkter....
Att jämföra en R6 mot en GSXR 750 - 2000> så vinner den på raksträckorna alla dagar!!
Men så tar en R6:a igen det med att den är lite mer lätthanterlig.
Men ligger du mellan dessa två hojar så hade jag tagit Suzukin.
Annars så är r6:an endå en mkt fin hoj som ofta har fått beröm för ett brett o fint effekt register....
Endå är R6:an mkt snabb i toppfart för att vara en 600:a.
/Arcon
 
Cubik Is King!!

Bingo skrev:
Jo, så är det. Man måste upp i lite hastighet innan skillnaden gör sig gällande. På Knutstorp kan man hänga med hjälpligt men på Anderstorp börjar man tappa på allvar efter ca halva raksträckan. Din 636 är dessutom både starkare och lägre drevad än R6/GSXR600 - Performances Bikes testex drar praktiskt taget jämt med en CBR 954 upp till ca 250 km/h.

Påståendet jag vände mig mot var "Tror nog den åker ifrån en gsxr 750. Skulle va jämt men R6an skulle dra det längsta strået till slut." Och det gör den definitivt inte. Vi gjorde förresten ett empiriskt "test" i tunneln under Öresund. GSXR 600, 750 och 1000 och så fullt spett. Det rådde ingen som helst tvekan om vilken som var snabbast, näst snabbast och långsammast när vi kom upp i lite fart.


Jag e helt med på dina noter ...
Med andra ord Cubik is King!!!
Spec i högre farter....
/Arcon
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top