R6:an startar inte :( Några idéer?

Jag hade gnista! Så troligtvis är problemet bränslerelaterat? Eller? Pumpen går när jag slår på tändningen men vad kan man kolla mer?

Nu låter jag som en tjatig fröken men om du skall få något mer intelligent svar än spridda gissningar så börja med att lista vad du har felsökt och resultatet av din felsökning.

Var där några felkoder?
Hur lyser motorlampan?
Har du gnista på alla 4 stiften?
När du plockade ur stiften, var de sura eller torra?

Nu låter jag som en tjatig fröken men om du skall få något mer intelligent svar än spridda gissningar så börja med att lista vad du har felsökt och resultatet av din felsökning.

Var där några felkoder?
Hur lyser motorlampan?
Har du gnista på alla 4 stiften?
När du plockade ur stiften, var de sura eller torra?

Ok, detta är kollat so far:

• Batteri+Laddning = OK
  • Motorlampan lyser bara när jag kör på startmotorn = Vet ej om det kan va Normalt?
  • Gnista på stiften finns.
  • Torra stift vid kontroll.
  • Soppapumpen bygger upp tryck när jag slår på tändningen.
  • Det luktar bensin när jag drar runt på startmotorn.
  • Säkringar hela.
  • Tippsensor ej utlöst.
  • Nödstopp verkar funka då startmotorn inte ens går runt med stöd nere/dödarknapp intryckt.
  • Inga felkoder finns...

Imorgon ska jag kolla om den hostar igång med startgas tänkte jag...

Update:

Aha! Den hostar igång med Start-Gas! Men va tusan kommer det ingen soppa för? :va

Bensinpumpen "låter" iaf som vanligt men vad kan man kolla i detta läget?

Det som är så konstigt är att det som är "trasigt" funkade kvällen innan men måste alltså pajjat under mystiska omständigheter på natten? :va

Update:

Aha! Den hostar igång med Start-Gas! Men va tusan kommer det ingen soppa för? :va

Bensinpumpen "låter" iaf som vanligt men vad kan man kolla i detta läget?

Det som är så konstigt är att det som är "trasigt" funkade kvällen innan men måste alltså pajjat under mystiska omständigheter på natten? :va

har du haft av tanken ? det finns avluftningsslangar till tanken som är där för att det inte skall bli undertryck i tanken & soppan ej flödar.¨

dvs, har du fått dessa i kläm, så går pumpen men inget bränsle kommer fram.

du kan testa enkelt, genom att öppna tanklocket medans du provar starta, startar den då, så är någon slang i kläm.

Du säger att du nyligen bytt batteri, kolla så du inte glömt nån enstaka kabel att montera tillbaks vid batteribytet.

Kolla även sensorn vid kopplinghandtaget, om den tackat för sig, nån kanske dragit ur den eller u name it.

motorlampan ska väl ändå lysa när man kör den på startmotorn? Den slocknar väl ett par sekunder efter den startat??
Gör den på bilar iaf :)

Bränsletrycksregulatorn då??? För lite tryck = stora bensin droppar som inte antändet dock så går den fint på startgas. Var med om det en gång tog ett jävla tag å lista ut.

Som sagts tidigare, kolla att det finns ordentligt med soppa i tanken innan du börjar ria en massa. Och återkoppla om det löste problemet :)

Om den gick dagen innan misstänker jag att du bara hade den igång ett kort tag så den surat ner, och du testade bara ena tändstiftet när du letade gnista så de andra är fortfarande sura.
Kör runt motorn med alla stiften ur, kontrollera att alla ger gnista och stoppa tillbaka så borde den hoppa igång.

R6:an startar inte :( Några idéer? LÖST

Ok, skämms lite för att berätta vad felet var men med respekt för alla som har försökt hjälpa mig samt om någon får samma problem senare så får jag ändå berätta vad felet var...

Jorden till PCn hade jag satt på pluspolen!!!:huvet:tummenupp

Fattar inte hur jag inte ens har reflekterat över att den satt fel förut... Har ju dessutom haft ut och in batteriet fler gånger men inte haft en tanke på att den kan sitta fel... Ibland undrar man hur förvirrad man egentligen är... :glömdet

Hursomhelst, nu startar den som om ingenting har hänt! :banana

Back