R6:a går inte som jag vill...

dEVILKICKer

Adrenaline MC
Gick med
15 Jul 2010
Hoj
-99 Yamaha R6
Tjena!

Har en R6:a -01 som inte går bra. Det verkar som den bara
går på 2-3 cylindrar vid driv fart, men vrider man på fullt så går
den som ett oljat ollon. Sitter nya stift i och Dynojet-kitet är bytt
med alla munstycken och nålar. Vet inte riktigt vad jag ska göra längre,
har kollat efter Vakuum-läckage men hittar inget, har även kollat samtliga membran i fuggarna. Börjar få slut på idéer :S
Tidigare ägaren hade samma problem, då bytte han ut Dyno-nålarna mot
nya och då gick den bra igen, så jag provade samma sak men det hjälpte inte.

Snälla rädda min semester!!

Går den bara på två eller tre cylindrar under fart och börjar gå på fyra när du drar på så är det definitivt ett bränslerelaterat problem. Jag skulle kolla bränslekran / bränslepump (om det sitter en sån på R6:an) och sedan titta ännu lite närmare på förgasarna. Att du bytt nålar är bra men har du fortfarande ett munstycke eller två som är fulla med skräp så spelar det ingen roll hur många nålar du byter - kommer fortfarande gå lika illa.

Gå igenom förgasarna ordentligt och tvätta med någon form av förgasarrengöring eller fotogen och blås alla kanaler och munstycken med tryckluft.

Om det var du som tankade vid Rosenhill, så går den på tre burkar, vi hörde det.
Är förgasarna synkade?
Sitter alla clips på nålarna på samma ställe?
Alla membran hela och sitter rätt i spåret?
Rätt stift, sitter dom fast?

Hade samma problem med min gammla 99 då var det soppa pumpen. Den gick bättre när den var fulltankad.Testade att koppla bort soppapumpen och blåste hårt i soppaslangen då gick den rent sen var det bara köpa ny pump..

Steg ett bör vara att ta reda på OM den verkligen går på 2 eller 3 cylindrar. Så ta och starta motorn och låt den gå på tomgång en liten stund, därefter känner du på grenrören, (alternativt sprayar dem med vatten exempelvis från en blomspruta). Då ser du om det är så att inte alla rören blir lika varma plus att du vet vilka cyllar som inte går.

Tack för hjälpen, slutade med att jag lämnade in den på synkning av förgasarna.
Håller tummarna...

Back