R6 -99 med problem.(Växellåda?)

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Hilfe!!
Tog en sväng idag, årets första i fullt ställ och landsväg om man ska vara exakt.

Allt känns mest finemang, inga bekymmer whatsoever fram tills jag ska göra en omkörning på hemvägen. Motorn varvar precis som vanligt, men den drar fan inget, det slirar bara.
Accar jag långsamt är det inga bekymmer upp till 150-160 iaf men drar jag hastigt på händer inte mycket alls annat än känslan av att det slirar. Jag antar att detta är ett växellådsproblem då motorn är precis lika pigg som vanligt.

Kan ju tillägga att jag inte kan känna att något luktar bränt eller så iaf.

Någon som anar vad det kan vara? Då jag varken har garage eller verktyg så undrar jag även om någon har några tips på hur jag ska kunna lösa detta. Kanske finns nån lämplig själ i Göteborgsområdet som orkar ta sig an detta mot kompensation?
Hojen i fråga är en R6 -99 som gått runt 6000 mil.

Har du bytt olja nyligen? en del kopplingar kan bli tjuriga om de får en olja som de inte tycker om. inte så att kopplingshandtaget eller viern kärvar så den inte får changs att koppla ordentligt?

Men ja det är alla gånger kopplingen som är problemet. fick byta min efter 5000 mil påmin gsxr 750 då den släppte om man försökte koppla upp den

Har du bytt olja nyligen? en del kopplingar kan bli tjuriga om de får en olja som de inte tycker om. inte så att kopplingshandtaget eller viern kärvar så den inte får changs att koppla ordentligt?

Men ja det är alla gånger kopplingen som är problemet. fick byta min efter 5000 mil påmin gsxr 750 då den släppte om man försökte koppla upp den

Håller med här. Du har inte bara varit och spänt kopplingsvajern? Låter kanske löjligt, men det har hänt förr.

Har faktiskt alldeles nyligen bytt olja. Kanske 30 mil sen eller så...var sjukt lat så jag köpte svindyr Yamaha-olja för typ 800:-(4liter). Kanske borde testa att byta till Biltemas då eller nåt ;) Brukar ijufs köra med Motul annars...
Tackar för tipsen, ska kolla Kopplingsvajern och testa byta olja igen då...

Håller med här. Du har inte bara varit och spänt kopplingsvajern? Låter kanske löjligt, men det har hänt förr.

hmm, jag har inte varit o snurrat på den men den står ju ute på en gård så man vet ju aldrig...

Last edited:
Castrol GPS sägs ju få kopplingen att slira på R1/R6. Vet inte om det va den du hällde i, men som sagt, prova att byta olja :tummenupp

Ok, det verkar helt klart vara oljan som är boven. Nu lät jag hojen stå en stund, och tog sen en liten sväng ner till shell. Plötsligt drar den precis som vanligt igen, Kan det vara så att oljan inte pallar med värmen riktigt när man kör lite hårdare? Aldrig mer Yama-olja igen iaf.... Nu ska jag tömma ur och fylla i ny olja så får vi se om problemen återkommer.

Castrol GPS sägs ju få kopplingen att slira på R1/R6. Vet inte om det va den du hällde i, men som sagt, prova att byta olja :tummenupp

Oljan i fråga är Yama-lube 10W-40 för fyrtakt.
Tack för upplysningen och hjälpen!

Last edited:
Ok, det verkar helt klart vara oljan som är boven. Nu lät jag hojen stå en stund, och tog sen en liten sväng ner till shell. Plötsligt drar den precis som vanligt igen, Kan det vara så att oljan inte pallar med värmen riktigt när man kör lite hårdare? Aldrig mer Yama-olja igen iaf.... Nu ska jag tömma ur och fylla i ny olja så får vi se om problemen återkommer.

Oljan i fråga är Yama-lube 10W-40 för fyrtakt.
Tack för upplysningen och hjälpen!

Löste det sig?

vilken olja kör du på nu då ??

det var alltså oljan från yamahaåterförsäljaren som inte funkade :confused:

hade liknade problem på min körde med castrol olja byte till biltemas sedan då funka de.
Kan va värt att testa annars lär de ju va kopplingen som e slut. Happy mc day //erik

Om ni ska tilll Öland ikväll dra till böda sand och festa ciao

*/ ?>
Back