R6 -99 Bluddrar efter vurpa?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Börjar nu äntligen få ordning på hojen, men nu när jag provstartade den för första gången på 1 år vill den inte varva ur ordentligt. Den bara bluddrar. Låter fint på tomgång och visst varvar den upp men inte så snabbt som innan jag klotade. Nu bluddrar den en massa runt 7000rpm. När jag klotade repade jag upp pickup kåpan på höger sidan av motorn så den läcker lite (väldigt lite) olja där. Kan nåt ha gått sönder innanför den? Tacksam för hjälp.
//Bill

Har du ny bensin i tanken?
Jag har upplevt liknande men inte så allvarliga symptom första turen på våren.
(Igenkläggade kanaler i förgasarna kanske?)
Men för mig brukade problemen försvinna med ny bensin och lite körning.

Hmm... den kanske är gammal nu när jag tänker efter lite.. Tack! Nån som vet hur det ser ut bakom den där motorkåpan? Nåt som går sönder vid en smäll eller? Kanske tom nån som har en sån motorkåpa liggandes o vill sälja?

Inte helt ovanligt att en hoj bluddrar lite efter tex vintern när den stått länge.
Kör lite lugnt tills den är varm och fullgasa lite så släpper det oftast, och gärna ny soppa.
Ang. kåpan så är det inga problem att bara släppa den, lite olja kan rinna ut, typ matsked men det är lugnt. Kåpan har förutom pickupcoilen ett styrhål för kamkedjeguiden, få inte panik om den pinnen ramlar ur den är lätt att sätta tillbaks.
Vad som kan gå sönder bakom kåpan? Beror på smällen men ta av den o kolla så det inte ligger spån eller liknande, är du lite försiktig så behöver du inte köpa ny packning annars så köper du en innan kostar typ 20:-

glöm inte att byat olja efter att hojen legat ner.

har du otur rinner det ner bensin i motoroljan & späder ut den, samt ökar volymen vilket inte är bra.

BYT OLJA !!!!!!!1

En kompis som klotade i fjol hade hojen i kall garage under vinteren mens han fixade nya kåpor, och den bluddrade ordentligt på den gamla bensinen ( det var bara några liter i den) efter en rengjørning av forgasarna och lite ny soppa var den som forut.......

Tack för svaren grabbar. Provkörde en sväng igår kväll, och efter en stund med färsk soppa gick den fint igen. Oljan bytte jag direkt när jag fått ihop den. Men nu har jag ett större problem; hojen skjuter olja utav helvete. Fick köra operation skosanering inatt efter 30min åktur. Nån som har en pickupkåpa liggandes i stockholmsområdet? Måste ha en idag!
En annan fråga, när man drar åt styrkronan efter styrlagerbyte, hur hårt drar man åt då?
//B

HanneZ skrev:
Precis lagom brukar va bra. De eller så tar man momentet angivet i manualen :)

:tungan

Jag drog åt med handkraft på muttern, och tryckte till den lite lätt med en platt mejsel, räcker det tro eller är det kanske för hårt? Farsan hade fått för sig att man skulle dra åt och sen lossa på den.. Stämmer det?

Tja ska man köra på "känn-stuket" så skulle jag helt enkelt dra åt tills de slutar o glappa. Om de nu är ett koniskt lager vill säga...

Du drar den tills du känner att styret börjar gå lite trögt från sida till sida. Därefter lossar du lite tills styret går helt fritt men utan att glappa.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år