R6 2006-mjuk fjädring?

Flexonline

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Slöddertälje
Hoj
black R6 2006
Var på MC varuhuset igår, och kollade på nya R6an. När jag provsatte den kändes den jävligt svampig i fjädringen, fan på gränsen till en cross :näsblod

Jag väger 100 pannor typ.

Hur upplever alla nyblivna ägare R6an som?
 
Långa farbron skrev:
Det går ju att justera förspänningen på fjädern så det blir rätt efter förarvikt.

Nja man skall inte justera fjäderns förspänning så att den inte hänger mer än vad som är lämpligt då detta gör att man hamnar fel i fjäderns progresivitet, är fjädern för mjuk för ens vikt skall man skaffa hårdare fjäder.
 
Boris JR skrev:
Nja man skall inte justera fjäderns förspänning så att den inte hänger mer än vad som är lämpligt då detta gör att man hamnar fel i fjäderns progresivitet, är fjädern för mjuk för ens vikt skall man skaffa hårdare fjäder.

Naturligtvis skall man inte justera den mer än vad som är lämpligt med tanke på hänget,dock borde en hypermordern 600 med skjutsmöjligheter rimligtvis ha den inställningsmöjligheten så att man skall kunna justeras in rätt förspänning/häng till en förare med vikt runt 100 utan att behöva byta fjäder,men jag har iofs aldrig skruvat i den nya R6.

:)
 
Hojarna brukar alltid dimensioneras efter en förare på 65-70 kg så det är ju inte så konstigt att någon som väger 50% mer får problem. Köp en HD. :D
 
Neutral skrev:
Hojarna brukar alltid dimensioneras efter en förare på 65-70 kg så det är ju inte så konstigt att någon som väger 50% mer får problem. Köp en HD. :D

det är ju sinnessjukt att man måste vara så benig för att det ska bli bra med fjädringen orginal. Kan man anpassa hojar olika för att passa olika avgaskrav världen över borde man väl kunna anpassa fjädringen oxå. Får jag tror knappast att medel R6 köparen väger 67,5 kg......

Själv väger man dryga 90pannor och byter stötdämpning på sin hoj för tillfället...
 
Så summan av kardemumman är att jag ska köpa en HD, skaffa tatueringar o ansöka till en cool MC-klubb ELLER byta till en hårdare fjäder om jag vill ha R6an?
 
Flexonline skrev:
Så summan av kardemumman är att jag ska köpa en HD, skaffa tatueringar o ansöka till en cool MC-klubb ELLER byta till en hårdare fjäder om jag vill ha R6an?

Jag skulle börja med att justera in fjädringen efter din vikt,skulle inte justeringsmöjligheterna räcka till på orginalfjädern så får du byta mot en hårdare.
 
En bra Yamahasäljare ska såklart kunna upplysa dig om fjäderkonstaten och vilken vikt den är anpassad för. Men du ska nog inte vara säker. :D

Simp skrev:
det är ju sinnessjukt att man måste vara så benig för att det ska bli bra med fjädringen orginal. Kan man anpassa hojar olika för att passa olika avgaskrav världen över borde man väl kunna anpassa fjädringen oxå. Får jag tror knappast att medel R6 köparen väger 67,5 kg......

Själv väger man dryga 90pannor och byter stötdämpning på sin hoj för tillfället...
Eftersom fjädern är en ganska enkel konstruktion så är det svårt att anpassa den för alla behov och vikter. Fjädern har bara en konstant och då klarar den bara vissa vikter innan den hamnar utanför sitt optimala arbetsområde.
 
Gustav O skrev:
Eftersom fjädern är en ganska enkel konstruktion så är det svårt att anpassa den för alla behov och vikter. Fjädern har bara en konstant och då klarar den bara vissa vikter innan den hamnar utanför sitt optimala arbetsområde.

Jaha är det så en fjäder fungerar :gnissla .. Dock borde det väl inte var svårt att skicka med en annan uppsättning fjädrar anpassade till vikten av en riktig viking...
 
Simp skrev:
Jaha är det så en fjäder fungerar :gnissla .. Dock borde det väl inte var svårt att skicka med en annan uppsättning fjädrar anpassade till vikten av en riktig viking...
Det hade ju varit en smutt lösning.
 
Flexonline skrev:
Var på MC varuhuset igår, och kollade på nya R6an. När jag provsatte den kändes den jävligt svampig i fjädringen, fan på gränsen till en cross :näsblod

Jag väger 100 pannor typ.

Hur upplever alla nyblivna ägare R6an som?

antar att du är hyffsat lång sitter du bra på hojen?...t
blev själv förvånad den har ju krympt en del
 
Gustav O skrev:
Det hade ju varit en smutt lösning.
Ja, och de hade säkert inte tagit betalt för det heller så vi som inte behöver byta fjädrar skulle kunna sälja dem på Blocket och tjäna ihop till massa coola prylar. Varför inte införa en fjäderskatt på en gång så att alla får hjälpa till att betala till de utsatta. :D

Möjligtvis att man skulle få beställa hojen med de fjädrar man vill ha, ungefär som med bilar att om man beställer udda prylar så får man vänta på att just den tillverkas och skeppas.
 
jag ska vara riktigt ärlig. På MC-varuhuset och Yamaha center i haninge har jag blivit bemött av personal , som med patetiskt stereotypt säljarmaner har stått och berättat att "både R1 och R6 är grymma maskiner, har mkt effekt" mm. Alltså ni vet snacket, man orkar inte ens höra skiten. De återberättar exakt vad som står i broschyrerna, utan att ens veta vad det innebär i praktiken, trots att det handlar om stora summor pengar.

Och när man ställer lite mer avancerade frågor, så försöker de slingra sig. När jag frågade tex om den nya slirkopplingen, samt påpekade att fjädringen var mjuk för mig, så stod de med getögon som om de sett ett spöke. Märks tydligt att de enda de verkligen kan är att lägga upp finansiering och skriva säljarpapper.

Det känns att vill man verkligen något så får man luska fram precis allt själv, lite tråkigt för mig som har ett stort intresse, med lite kunskap, då jag satte mig på en hoj första ggn i mitten av sommras.

Men jag antar att det kommer förbli så, sålänge hojjar säljer sig själva. Säljarna har ingen press på sig alls. De flesta köpare har ju varit med länge och har tillräcklig kunskap för att se vad man kan göra för modifieringar osv.
 
jlite skrev:
antar att du är hyffsat lång sitter du bra på hojen?...t
blev själv förvånad den har ju krympt en del

183 cm..satt hyffsat skönt, men man har haft funderingar på o byta upp sig till en 1000cc...Men jag tycker det e kul som fan med 600 dock..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top