R6 2005 hjulet låst trots att kopplingen är intryckt

AT-72

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
TL1000R & GSX-1400 & Gixxer1K
Hej
När motorn är avstängd och har den i en växel med koppling intryck snurrar inte bakhjulet. I neutral är det som det ska. Försökt spänna kopplingsvajern men samma sak. Ska det vara så?
Har inte provat med motorn igång än då den står i hallen hemma o hela familjen är hemma..... Bäst så för husfridens skull ????

Kopplingen brukar klibba när hojen får stå. Den fungerade bra innan du ställde undan den antar jag?

Har kört hojen med depåstöden då jag installerat växelindikator bara för en vecka sen. igår ändrade jag växelstagen till raceväxlat och upptäckte det då. Kan inte 100 säga att det varit funkat tidigare. Det jag vet är att jag inte kunnat starta hojen med en växel i och koppling intryck. Måste vara i neutral för att starta hojen. Det har jag reagerat på tidigare men inte gjort ngt åt.Haft hojen i 1,5 år. Den går som den ska och växlar som den ska. Märkligt

På våren brukar min koppling vara klibbig. Första gången jag lägger i växel med motorn igång så brukar det bli motorstopp men vid nästa start går det bra.

Första som kan vara värt att testa är väl att bara köra motorn varm och sen lägga i ettan för att se om det släpper.

Jag bor vid en backe så jag varmkör, rullar lite och lägger i ettan på tomgång sen åker jag med kopplingen indragen tills det släpper.
Det går snabbare och lindrigare än att försöka få loss kopplingen med växeln i och motorn avstängd.
Att smälla i växeln stillastående känns sådär.

Normalt att oljekopplingen inte snurrar LÄTT med kall olja !
Många säger att kopplingen klibbar, men oljan är ju nästan som sirap vid +20C jämfört med vid +100C.
Ca 20 gånger högre viskositet vid +20C jämfört med vid +100C. #

Tänk dig att lyfta 200kg respektive 10kg.
Skillnad i varje fall för mig.

# Så jag låter alltid motorn gå på tomgång efter start så oljan blir varm.
Enligt Suzukis rekommendation i manualen.

Tack alla för era inlägg! Ska testa med att varmköra den innan jag lägger i växeln. Ska testa nog redan imorgon. Återkommer med resultat.

Prova med att gasa till med indragen koppling innan du lägger i växel. Brukar räcka för att separera lamellpaketet.

Annars kan du göra såhär, starta motorn och varmkör ett par minuter, stäng av, lägg i ettan och starta igen med indragen koppling, nu orkar startmotorn dra loss lamellerna som klibbat ihop.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park