R6 2:ans växel "kuggar" över? Tips?

jag hade en R1a 98a som den fjädern gick av på tror den kostade runt 20kr.
jag märkte det tydligt vxlpedalen ville hänga ner och man fick hålla i vxlarna med foten för att de inte skulle hoppa ur.


McB skrev:
Här är lite bilder från en R1:a, konstruktionen på R6 är snarlik.

Det är alltså den röda fjädern högst upp till höger på bild 1 som det gäller. På bild 2 ser du den bättre, och om den är kass så är den av, eller i alla fall på väg att gå av.
 
Jag hade EXAKT det där felet i höstas/våras. Som tur va gick det på garantin. (18.000:- annars, inkl arbete). Det är klackarna på dreven som e paj!!! Krossväxla aldrig 1-2... växla inte på slangen om du inte behärskar det, växla inte på för höga varv mellan just 1-2.
 
BillSkullman skrev:
Ok, finfint..
Detta är där växelpetaren går in i lådan va?
När jag tar bort kåpan, rinner det ut en massa olja då?
Skall jag tömma den på olja först kanske? :va

Precis, detta är innanför kåpan där fäxelföraren går in i motorn. Du behöver tömma motorn på olja innan du plockar av den.
 
Superbike Roger skrev:
jag märkte det tydligt vxlpedalen ville hänga ner och man fick hålla i vxlarna med foten för att de inte skulle hoppa ur.

Fler som kan bekräfta att detta är ett bra sätt att se om fjädern är paj?
 
Man behöver inte tömma en R1a för att byta den fjädern, har för mig att R6an är liknande...

McB skrev:
Precis, detta är innanför kåpan där fäxelföraren går in i motorn. Du behöver tömma motorn på olja innan du plockar av den.
 
BillSkullman skrev:
Fler som kan bekräfta att detta är ett bra sätt att se om fjädern är paj?
Hoppas inet för mycket ditt problem låter onekligen som att ingreppen är dåliga, värt att kolla men som sagt oftast blir nog hela lådan hopplös om den där fjädern gått av och inte att en växel trasslar.
 
Har samma fel på min TL1000 på ettan, ändå har jag inte misshandlat den särskilt.
Jag har varit lat och aldrig fixat det, har ju vrid så det räcker och blir över ändå. Inga spån i olja eller nåt, detta hände för 2 år sen.
 
Superbike Roger skrev:
Man behöver inte tömma en R1a för att byta den fjädern, har för mig att R6an är liknande...

Det stämmer nog. Jag hade motorn upp-o-ner när arbetet utfördes, antagligen därför det rann ut olja i floder när kåpan plockades loss.

Ja, motorn var tömd på olja INNAN den vändes upp-o-ner. :7peta
 
Finns det risk för att motorn havererar pga eventuella metallbitar efter detta i lådan? Hur märker jag om jag har det? Kan man förebygga det genom att tex byta olja och filter eller nåt sånt tills jag har tid att riva motorn och reparera?
 
Det låter onekligen som det är dreven som är utslitna,alternativet är då att undercutta dem eller köpa nytt som jag gjorde. Gafflarna kan oxå vara böjda/slitna.

Jag har precis renoverat min växellåda...bytte alla drev,både på den ingående och den utgående axeln. Bytte även gafflarna och skifttrumman.

Fick tag i delarna billigt hos en kille som kör superbike. Värt att kolla om du kan hitta nån som tävlar eller kör mycket bana. De kan ha helt fräsha delar liggande. Ibland har de köpt kvaddade hojar (som inte gått många mil) och bara plockat vissa delar ur dem. Var då noga med att mäta upp dreven för det kan skilja nån halv millimeter mellan vissa årsmodeller..det räcker ju för att det inte ska passa...

Jag har spara många tusenlappar på att fixa lådan själv och hitta delarna,...ett drev skulle gått på 1500kr :död

Totalt har jag slängt ut ca 3500kr plus eget arbete, då ca 2,5 dag...

Hoppas det ordnar sig med lådan. :tummenupp :)
 
BillSkullman skrev:
Finns det risk för att motorn havererar pga eventuella metallbitar efter detta i lådan? Hur märker jag om jag har det? Kan man förebygga det genom att tex byta olja och filter eller nåt sånt tills jag har tid att riva motorn och reparera?
Troligen har den skan skett isf, dvs du har redan all metall liggandes i sumpen, undvik belasta hojen på 2an, givetvis kan ingen här ge några garantier men troligt kommer inte hojen rasa på nåt sätt.

kör helt enkelt 1-3-4 osv

Det är värst ner måste jag säga, jag har kört en hoj som 2an hoppade ur på nåt halvår och man missade ofta just vid nerväxling eftersom man ju knappast alltid håller räkningen på vilken växel man har i åt det hållet, så det vara inet bara i en korsning man klantade sig.
Köra iväg är klart lättare.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top