R6 -08 startar ej efter litet kortslutning!

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Hej!
Skulle installera växelindikator på min R6 -08. För att indikatorn ska fungera behöver man koppla in den till neutral (-) pol. Vid polmätningen råkade jag kortsluta minuskabeln som går till neutralen. Efter det lyser ingen neutrallampa och hojen startar ej. Men håller jag i kopplingen då startar den. Försökte gå igenom alla säkringar som jag kunde hitta (vänster om styret och vid batteriet) men hittar inga brända. Jag misstänker att det kan vara reläet som det kommer något klickljud från varje gång man trycker in kopplingen, kolla bild: http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-R1...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item2a40fb21a4

Kan det vara reläet? Hur sannolikt är det att reläet går sönder vid kortslutning? Finns det fler ställen där säkringarna kan sitta?

Tack på förhand!

Det låter ju som om hojen tror att neutralen inte är i. Mät upp neutralgivaren och se om du bränt den?

Syns om du kollar in på höger sida stötdämparen bakifrån, enda som sitter där bak på motorn.

Ed. Alltså bak på motorn, framför ex-up servot...

Last edited:
Kollade inte klippet men ryck loss kabeln från givaren och håll den mot jord, tänds lampan är givaren kass annars har något annat hänt.
Som brunnen kabel el. liknande, kanske kass lampa med........

Funderar på om givaren är mekanisk eller elektrisk? Vad jag har förstått så sitter det en pinne med fjädring som nuddar axeln när den står i neutralläge, vilket då jordar systemet. Eller har jag fel?

Om den är mekanisk så borde den väl inte skadas av en kortslutning, eller?

Om det går en sladd till den så är den väl i någon mån elektrisk...även om den påverkas mekaniskt?

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...