R6 08 fjädring

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tjena!

Tycker att min R6 08 är för "tungstyrd".. Eller tungstyrd kanske är fel ord men ska försöka beskriva.

När jag kommer på broms, eller på avslag, så är den rätt okej i styrbarhet.
Men "problemet" jag tycker mig ha är så fort man har någon sorts fart. Då tycker jag att jag behöver styra väldigt hårt, och får ändå lite känsla av att den inte riktigt vill svänga. Det är väldigt lätt att spåret blir vidare än jag tänkt mig när jag börjar åka lite fortare. Understyrd är en bra beskrivning på känslan.

Jag vet att det ÄR lättare att svänga på broms, men jag jämför lite med min förra R6:a från 05. Den verkligen dök in i kurvorna, kändes som att man knappt behövde anstränga sig så hamnade den där jag ville.. Även när man hade lite mer fart.

Innan jag börjar ratta om fjädringen helt och hållet så undrar jag om det är någon som har något tips om var jag ska börja testa?

Ett annat alternativ är att "det ska va så", har inte hunnit köra så jättemkt med den som med den förra.

edit: ska tillägga att vid påslag ut ur kurvor så funkar den klockrent.

Last edited:
Sånt här påverkas starkt av vilka däck som sitter på hojen.
Min Suzuki var "nervös" när jag köpte den. Svängde bara jag tänkte tanken.
Eller för den stötte till en längsgående rilla i vägbanan.
När däcken både fram och bak var slut efter ca 1700 mil bytte jag till Dunlop Sportsmart och så var den hur stadig som helst !
Men för din del, om du redan kollat lufttrycket, så blir det väl att höja den lite bak.
Och hoppas den inte blir ostabil under inbromsning och ut ur kurva.

Byt till rätt fjäder för din vikt/tempo och ställ höjderna fram/bak efter det däck du kör, sen ställer du hänget.
Rätt fjäder och höjd är det som fått min hoj körbar, resten är finjustering.

Börja där, sen

Byt bakdämp!
Ett kolvkitt en bra investering fram, inte dyrt i förhållande till vad man får.

Synd du inte sa något igår, hade fått testa min om du velat så kunde du kopierat settingen om du gillat den........

Min betedde sig precis lika som din, tungstyrd och svårt att behålla spåret i kurvorna.
En snabb rackare gungade lite och rattade lite på fjädringen så där på känn och vips blev det en ny hoj.

Nu gör hojen precis som jag vill i kurvorna.

Dags för renovering nu och det blir nog till att investera i nya fjädrar eftersom jag är för tjock för originalfjädrarna. :crash

Sitter gaffelbenen rätt i kronorna? Skjuter man ner benen för mycket så blir den ju mer kursstabil, och när du gasar så blir ju benen ännu längre.

Exakt detta är min första tanke också! Det klassiska receptet för att kurera en trögstyrd hoj är; Höj bak/sänk fram. Och samma sak fast tvärtom, en nervös hoj som "ramlar in alldeles för lätt i kröken" kan kureras med att höja fram/sänka bak.

Last edited:
Tack för massor med tips redan! Ska testa höja/sänka bak/fram när jag har bra möjligheter att testa och se vad det blir för skillnader.. Har inte kört så jättemkt med denna, och tänkt att jag vänjer mig.. Men spenderade rätt mkt tid igår på Gelleråsen med att ta det lite lugnare och fundera på hur den faktiskt beter sig.. Och får känslan att den är konsekvent understyrd, särskilt när jag försöker stå på lite.

Vad gäller gaffelkronorna så sticker de upp lite ur kronan. (ska kolla när jag kommer hem hur många ringar de sticker upp) Vad jag läst mig till så är de nyare modellerna så från fabrik. På den gamla stack gafflarna inte upp nånting.

Bara för att förtydliga, när ni säger "sänk fram" så gissar jag att ni menar sänka hojen, dvs så att gafflarna sticker upp mer, inte sänka ner gafflarna i kronan så att de sticker upp mindre.

mekbom, du vet inte VAD han rattade på? :)

Gafflarna sitter ungefär såhär:

gaffel.jpg

Last edited:
Min betedde sig precis lika som din, tungstyrd och svårt att behålla spåret i kurvorna.

Ja,, exakt!

Det är ju sjukt svårt att förklara en "känsla".. Men precis.. Det känns som att den har en väldig vilja att gå rakt fram/gå brett hela tiden även efter att jag styrt in.

Jag har såklart massor med saker jag kan förbättra i min körning, men det är just att 05:an var det verkligen 0 ansträngning för att åtminstone få den dit jag ville som gör att jag börjat fundera på inställningarna.

Ja,, exakt!

Det är ju sjukt svårt att förklara en "känsla".. Men precis.. Det känns som att den har en väldig vilja att gå rakt fram/gå brett hela tiden även efter att jag styrt in.

Jag har såklart massor med saker jag kan förbättra i min körning, men det är just att 05:an var det verkligen 0 ansträngning för att åtminstone få den dit jag ville som gör att jag börjat fundera på inställningarna.

Komp och retur skruvade han på, fabriksinställningen var alldeles för mjuk för mig, jag är 1,80 och väger 90 ungefär.

Såhär sitter gafflarna för att vara mer exakt. (den vänstra sitter givetvis exakt likadant).
Blev lite förvånad själv att de stack upp så pass mkt, de äldre satt de som sagt plant med kronan. Men allt jag hittat tyder på att detta är standard.

krona.jpg

Hittade dessutom en rätt förklarande artikel om inställningar som en amatör som mig förstår:
http://www.fastbikesmag.com/files/2011/08/Suspension-Set-Up.pdf

Såhär sitter gafflarna för att vara mer exakt. (den vänstra sitter givetvis exakt likadant).
Blev lite förvånad själv att de stack upp så pass mkt, de äldre satt de som sagt plant med kronan. Men allt jag hittat tyder på att detta är standard.

View attachment 392915

Hittade dessutom en rätt förklarande artikel om inställningar som en amatör som mig förstår:
http://www.fastbikesmag.com/files/2011/08/Suspension-Set-Up.pdf

Från 08 så är benen längre för att man ska kunna höja den
Dina sitter som de lämna fabriken

Back