R6 -03 som går illa

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Tjejens hoj går illa ibland.

Den rycker och hackar till ibland, jag börjar få slut på ideer nu!

Jag har bytt, bensinpump, tändstift, tändspolar, TPS, insprutningsbrygga, höger handtag med dödarknappen.

Skulle behöva tips på vad man mer kan byta!

Tjejen? :rolleyes:

Nämen seriöst, beskriv problemet lite närmare.
Vad menar du med "hackar", dör den ett kort ögonblick för att gå igång igen?
När hackar den?
Vid kall/varm motor? Höga varv?
Hur går tomgång?

Tjejen? :rolleyes:

Nämen seriöst, beskriv problemet lite närmare.
Vad menar du med "hackar", dör den ett kort ögonblick för att gå igång igen?
När hackar den?
Vid kall/varm motor? Höga varv?
Hur går tomgång?

Med tjej menar jag flickvän, om det nu var oklart.

Det händer oftast mellan 5-8000 varv den rycker och man kanske kan säga att den dör för ett kort ögonblick, det är som sagt tjejens hoj så jag har ju inte så bra koll på hur det känns.
Den går ibland bra i någon vecka för att sedan gå illa ett tag, gärna vid bankörning.
Tomgången är väl som den ska.
Det sitter powercommander och helsystem på, vi har provat utan det men samma sak.

Tjejen får beskriva ryckandet bättre och mer ingående ikväll.

Det händer oftast mellan 5-8000 varv den rycker och man kanske kan säga att den dör för ett kort ögonblick, det är som sagt tjejens hoj så jag har ju inte så bra koll på hur det känns.
Den går ibland bra i någon vecka för att sedan gå illa ett tag, gärna vid bankörning.
Det sitter powercommander och helsystem på, vi har provat utan det men samma sak.

Det har ju varit åtskilliga liknande trådar kring sporthojar med liknande problem, där det sedan visat sig vara så enkelt som ett litet glapp i stödkontakt, tippsensor, kopplingshandtagskontakt och liknande säkerhetstingestar som jag lyckligtvis är förskonad ifrån på min ångmotorcykel.

Det kan ju vara en idé att utesluta dessa genom en provisorisk bygling och köra en provtur.

Mvh
Jörgen

Som jörgen säger.
Följ även kabelstammen och kolla om höljet runt stammen eller någon kabel är avskavd någonstans.

Kolla även att givarna för luftburkstryck och atmosfärstryck etc sitter på rätt ställe.
Kanske är foolproofkopplingar på R6'an men annars är det lätt hänt att man sätter en fel. :rolleyes: (ger ingen felkod, bara fel värden)

Det har ju varit åtskilliga liknande trådar kring sporthojar med liknande problem, där det sedan visat sig vara så enkelt som ett litet glapp i stödkontakt, tippsensor, kopplingshandtagskontakt och liknande säkerhetstingestar som jag lyckligtvis är förskonad ifrån på min ångmotorcykel.

Det kan ju vara en idé att utesluta dessa genom en provisorisk bygling och köra en provtur.

Mvh
Jörgen

Tack för tipsen! Har kollat i diagnostikläget och alla givare verkade funka då iaf.

Jag körde hojen idag, och den går ibland riktigt illa. Svårt att förklara men hade det varit för 15 år sedan och det hade varit en moped så hade jag sagt att den "fyrtaktade" Eller den kanske bara går på två cylindrar.

Det är inte alls hela tiden utan ibland när man efter att ha bromsat vill smyga på mjukt med gas igen, ibland tvekar den lite innan den går bra och ibland låter den som en HD :rolleyes: i ett par sekunder innan den får på alla fyra och drar iväg bra ett par varv.

Tihihih va man fnissar lätt åt saker när man e trött.. :D

Upplever du att den går på 2/3 cylindrar emellanåt så går min gissning till elfel. Kontrollera så att alla tändspolarna verkligen ger en gnista. Låter dock skumt att problemet är återkommande och inte konstant för då hade felsökningen varit lättare.

Upplever du att den går på 2/3 cylindrar emellanåt så går min gissning till elfel. Kontrollera så att alla tändspolarna verkligen ger en gnista. Låter dock skumt att problemet är återkommande och inte konstant för då hade felsökningen varit lättare.

Har provat i diagnostikläget att alla stift ger gnista har även bytt tändstift och den delan av kabelstammen som dom fyra tändspolarna titter på, och även spolarna.
Alla stiften såg likadana ut när jag bytte!

Jag har funderingar på att riva ur hela elsystemet och undersöka det nogrant innan imontering igen.

Har provat i diagnostikläget att alla stift ger gnista har även bytt tändstift och den delan av kabelstammen som dom fyra tändspolarna titter på, och även spolarna.
Alla stiften såg likadana ut när jag bytte!

Jag har funderingar på att riva ur hela elsystemet och undersöka det nogrant innan imontering igen.

Åk till en yamaha verkstad och koppla upp den. verkar ju bli billigare än all tid och prylar du slänger ut på den utan att komma fram till felet.

Jag tror det kan vara något glapp eller kondens i hennses CDI box. Jag fick in fukt i en kontakt i CDI box på en hoj för några år sedan då blev den sådan. Plockade bara bort den och lät den torka sen gick den kanon igen

Lycka till ///micke

Åk till en yamaha verkstad och koppla upp den. verkar ju bli billigare än all tid och prylar du slänger ut på den utan att komma fram till felet.

Jag tror det kan vara något glapp eller kondens i hennses CDI box. Jag fick in fukt i en kontakt i CDI box på en hoj för några år sedan då blev den sådan. Plockade bara bort den och lät den torka sen gick den kanon igen

Lycka till ///micke

Jo det ligger något i det men dom har fyra månaders väntetid nu...

Jag river all el i helgen tänkte jag... DET är ett skitjobb...

Jo det ligger något i det men dom har fyra månaders väntetid nu...

Jag river all el i helgen tänkte jag... DET är ett skitjobb...

Nu har jag haft ur hela kabelpiskan och visuellt granskat i princip alla kablar och micklat med alla givare jag kunde hitta och mätt och grejjat!

Hojen går fortfarande illa!

Någon som har en box med nyckel att låna ut???

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg