R6 03 motorproblem

HELS

Precis så långsam som det ser ut
Gick med
15 Dec 2006
Hoj
F4i "sport deluxe"
Hej
Jag har nyligen bytt motor på min r6a – 03 men får den inte riktigt att gå som den skall.

De tydligaste symtomen hittills:

Startar ej eller otroligt segt. Jag får igång den med lite gaspådrag men den går väldigt ”tungt och segt” i en 15-30sec innan den börjar komma igång.

Seg och svajig på gasen framförallt på lågvarv. Tydlig ”ketchup effekt” på lägre varvtal när jag testkör vid lugn gatkörning. Jag kände även samma effekt på bana när jag skulle lägga på gas i kurvor.

Kollat/testat:

Inga felkoder

Ventilerna (ställda på min värde)

Bensinpump verkar ok – rätt motstånd

Vakuum i spjällhus synkat

”throttle position sensor” vekar ge ett rimligt motstånd hela vägen har dock inte mätt om den är rätt justerad

Tändstift

”Choke” – har testat ”cylindern”, smörjt och ”pressat ut” choken lägre vid startförsök utan resultat. När motorn kommit igång verkar den dock fungera som den skall.

Det är endast motorn (block/topp) som är bytt allt övrigt kommer från den gamla där jag inte upplevde dessa problem.

Ha det

/Henke :confused:

det känns som den går på nödprogramet,vattentemp sensor?
kommer inte ihåg om de hade lamda men 06:orna gör liknande konstiga saker utan lamda ikopplad.
går den som den ska på fullgas rakt fram annars?

det känns som går ganska ok när man kör en "repa" och är lite aggressivare på gasen.

Har inte kollat tempsensorn men det verkar sonm den ger rimliga värden - får mäta den i kväll alt. sätta i den från den gamla motorn.

Har verkligen 03 olika program? - det kanske är jag som inte letat tillräkligt i servicehandböckerna... om den skulle gå på nödprogramet måste man väll se det ganska tydlig.

finns ingen lamda på 03an vad jag har sett.

Last edited:
Ny start på tråden - Vakuum/tryck for dummies

Tjena

Mekandet har legat nere ett par veckor men jag tror att jag har kommit på vad problemet är men inte hur jag skall lösa det...

Det verkar som jag inte får upp rätt vakuumtryck. Från början trodde jag inte att det var några problem eftersom det sitter en sensor efter bränsletrycksregulatorn men den "larmade" tydligen inte även om inte trycket var rätt bara om den inte får något tryck alls.

Lätt fixat tänkte jag och beställde en ny-begagnad regulator eftersom jag inbillade mig att jag tyckte att den gammla lät och gick konstigt - men problemet kvarstår. Jag provade även att byta till en annan "air-cut-off-valv", vad nu den kallas på svenska samt åter igen kolla tjuvluft med stargas utan resultat. Jag har inte testat och klämma åt returslangen med den "nya" regulatorn men upplevde att motorn gick bättre på tomgång när jag gjorde det med den gammla.

Eftersom jag inte har så bra koll tänkte jag fråga om det är nån som har nått tips på vad jag kan kolla för att få upp rätt vakumtryck.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt