R6-03 0-100 3.0 sek, R1 0-100 3.5 sek

• Thread starter Thread starter *DIABLO*
  • Start date Start date
Mattias skrev:
De större maskinerna vill gå på bakhjulet, vilket gör dem svårare att få fart på.

Det är med andra ord amatörer som gjort testerna!

Min går inte upp på bakhjulet sådär jättelätt (om man inte vill) trots 114 kW + borrning och helsystem. Den är lite tung alltså... men för mig som inte är nån dragracer är frågan om jag inte accar snabbare med denna just för att den håller sig på backen.

ulf_lundin skrev:
Det är nog svårt komma så mycket under 3 s på vanlig väg o med vanliga däck. Man är rätt nära gränsen för vad väggreppet räcker till.
100 km/h = 27.8 m/s. Fixar man det på 3 s så blir medelaxet 9.25 m/s**2. Att bromsa stopp från 100 på 40 m ger medelax på 9.64 m/s**2. Bägge dom där axvärdena är rätt nära tyngdaccelarationen (G) på 9.82 m/s**2. Med friktionskoefficient på 1.0 är G gränsen. Men däck/väg ger mer friktion än så, men å andra sidan klarar man inte att utnyttja det maximalt hela tiden.

2.5 s motsvarar medelax på 1.13 G. Gissar man på max.friktion på 1.3 så är teoretiska 0-100 tiden 2,17 s.

Inga sanningar, bara lite teoretiska räknexempel.
/u

:fakta

:bow :bow :bow ulf_lundin :bow :bow :bow

Kunde inte ha sagt det bättre själv ;)

ulf_lundin skrev:
Det är nog svårt komma så mycket under 3 s på vanlig väg o med vanliga däck. Man är rätt nära gränsen för vad väggreppet räcker till.
100 km/h = 27.8 m/s. Fixar man det på 3 s så blir medelaxet 9.25 m/s**2. Att bromsa stopp från 100 på 40 m ger medelax på 9.64 m/s**2. Bägge dom där axvärdena är rätt nära tyngdaccelarationen (G) på 9.82 m/s**2. Med friktionskoefficient på 1.0 är G gränsen. Men däck/väg ger mer friktion än så, men å andra sidan klarar man inte att utnyttja det maximalt hela tiden.

2.5 s motsvarar medelax på 1.13 G. Gissar man på max.friktion på 1.3 så är teoretiska 0-100 tiden 2,17 s.

Inga sanningar, bara lite teoretiska räknexempel.
/u

:rodnar klädsamt av allt beröm. Men det där är nog inte mer än gymnasiefysiken, faktiskt.
Mer imponerande är att titta på dragracing och undra över väggreppet. Där är axet kanske mer än 3 g; hur fixar dom det väggreppet ? Blir nästa steg kugg- el kedjedrift ? Istf drivning via däcken alltså.

Sportojarna är så vassa att 0-100 siffran börjar bli meningslös, den speglar mest väggrepp/stegringstendens och hur bra föraren var på att hantera hojen.

En utvikning:
Vore mer intressant att se hur mycket ax man kan få på olika växlar över hela fartregistret. Då har man fått med även luftmotståndet o utväxling o effektkurva. Dvs. vad hela hojen kan egentligen. Jag menar, hur ofta drar man från 0-100 i verkligheten ?

Kuriosa: En känd svensk bil har högre varvspärr på 2an för att man ska slippa växla v 95 o få en sämre officiell 0-100 tid. Få skulle nog påstå att bilen blev snabbare av det.
/u

Ett mycket bra exempel (tycker jag) är alla dessa monster-turbo-busor som lurar i hörnen. 400-600 hästar på bakhjulet, och tror du att de går under 3 till 100? Tror inte jag. Iaf inte utan wheeliebar och mycket bra grepp. Men om vi ställer upp en 500 hästars busa mot en GSX-R 600 och ska köra 0-3000m så tror jag nog att den där sukkan får känna sig efter...

Jag vet inte så mycket egentligen, men så här tror jag, rätta mig gärna...

när vi talar om hojjar med över 100 kusar så spelar resten inte så stor roll om de har 20 till eller 40 till när vi ska acca 0-100. Det är mest föraren det beror på och hur optimalt han kan genomföra detta.

(sen finns det ju som sagt hjälpmedel som förlängd sving m.m.)

Det ser ut som ni alla har köpt grejer för att köra på tvären,
åsså snackar ni om rakt fram...hmm
-skit i hojen å njut av hur bra din egen åkning kan bli ;)

KalleKulspruta skrev:
när vi talar om hojjar med över 100 kusar så spelar resten inte så stor roll om de har 20 till eller 40 till när vi ska acca 0-100. Det är mest föraren det beror på och hur optimalt han kan genomföra detta.
Tror du på det där själv? 100 resp. 150 hk är som natt och dag enligt mina erfarenheter.

KalleKulspruta skrev:

(sen finns det ju som sagt hjälpmedel som förlängd sving m.m.)

nja, där håller jag inte riktigt med, den extra effekt som kommer ur en större motor kommer ju längre ner i registret, det är ju där du hittar största skillnaden mellan en 600a och 1000cc.
Detta kommer leda til större startsvårigheter helt enkelt.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa