R6 -01 stannar när den blir varm.

MasseBromskloss

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2008
Hoj
Fireblade -08
Tja!

Jag har en r6 -01 banhoj som bråkar lite med mig.. Den är lättstartad och går kanon när den är kall men när vattentempen är ca 60 grader så börjar han bli lite nervös i tomgången.. Vill trilla ner och dö och ibland, när man ger gas så hänger han sig på 2500-3000 varv för att oftast trilla ner till 1200-1300 varv efter en stund. När den sen går upp i 90grader vattentemp så dör den oavsett. Enda sättet att få han och leva lite grann är full gas och då pluddrar den på ca 900-1000varv, släpper man gasen de minsta så dör den helt.

Jag har bytat elsystem ink cdibox, soppafilter, hela förgasarbryggan, gjort ventiljustering kollade samtidigt trimkammarna som ser helt ok ut och har även försökt med startgas för leta tjuvluft utan framgång. Det ända jag kan tänka mig är att det är kamaxelgivaren som börjar strula när den blir varm, lite svår och kyla dock men ska testa byta den.

Är det någon som har en kvalificerad annan gissning på vad det kan tänkas vara?

Om det inte är något elektriskt som bråkar så skulle det ju kunna vara nån ventil som inte tätar som den ska, och blir värre när det blir varmt. Har du gjort kompprov på den, kallt, ljummet och varmt?

Låter som motorn tror den är kall och fetar på med sås.

Om det inte är något elektriskt som bråkar så skulle det ju kunna vara nån ventil som inte tätar som den ska, och blir värre när det blir varmt. Har du gjort kompprov på den, kallt, ljummet och varmt?

Har gjort komp prov vid kall, tyvärr med ett hemmamek till verktyg (egentligen till bil) och jag fick 8 på 2 cylindrar och 9 på 2, men som sagt verktyget var riktigt svårt att att hålla till så spontant så verkar det okej eftersom det är så jämt tryck också. det är också anledningen till att jag inte har gjort de när den är varm..

Låter som motorn tror den är kall och fetar på med sås.

Stiften ser helt ok ut så jag tror inte de, men om man kör han på full gas när han bara pluddrar så surar man skitet :P.

Last edited:
kamaxelgivaren eller ev tempgivare låter ju som mest troligt...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti