R6 -01 kördes hårt dör och gå konstigt på låga varv....

Skrev ett svar igår men det verkar inte ha sparats???

jag skruvade ner hojen till stiften och upptäckte på vägen att förgasarna låg löst???
kollade stiften och dem såg okej ut men kollade inte gnista va svårt att lösa ett vettigt sätt att kola gnistan på va GRYMT trångt (tips)

satte ihop allt ordentligt och körde en sväng och nu dog den inte längre på låga varv och man behövde inte längre choka den för att få igång den (det behövde man ALLTID innan när motorn va LO (kall))

och den gick bra men nu lät det som att den inte gick på alla burkar..... vet inte hur jag ska kolla så att stiften är helt ok funderar på om jag bara ska byta ut alla 4..... samt luftfilter det va ingen vacker syn hehe :P

hur kollar man om ytterringen snurrar I godset då? samt hur åtgärdas det??

Det kan inte vara så att "skriket" du hörde var tjuvluft som släppte förbi när förgasarna släppte från insugsgummina?

Att hojen överhuvudtaget har gått framåt med förgasarna lösa är lite av ett under, men troligen så har du hittat din felkälla.

Att man inte behöver chocka är inte heller bra, men bättre än det omvända. Troligen går din cykel lite fett nu.
 
Igensatt luftfilter, låg oljenivå, mörk olja, körs miltals trots att motorn inte går som den ska? SLUTA MISSHANDLA HOJEN FFS!

Kolla om något är paj och passa på att göra en ordentlig service under tiden, det är ingen Volvo 240 du hasar runt i.

Hur långt har den gått/hur är den servad?
 
Igensatt luftfilter, låg oljenivå, mörk olja, körs miltals trots att motorn inte går som den ska? SLUTA MISSHANDLA HOJEN FFS!

Kolla om något är paj och passa på att göra en ordentlig service under tiden, det är ingen Volvo 240 du hasar runt i.

Hur långt har den gått/hur är den servad?

Säljes på blocket med "full/ful-stämplad servicebok" och ny tjock olja, går tyst o fint :-) När hojar når en viss ålder verkar dom sluta behöva service, endast reparation eller försvinnande när dom inte går längre.

Tror att för många så skulle en kort kurs i nödvändig service vara nyttigare än risk ettan när man tar kortet.

Håller med Josef, se nu till att serva hojen helt och hållet så kanske du kan åka problemfritt resten av sommaren. :tummenupp
 
Förgasarna låg löst
Går dåligt på låga varv, det som slog mig var spricka i gummit mellan förgasarna och motorn.
Sånt (spricka)kan ju komma på studs.
Men du har ju hittat felet......
 
felet på hojen var inget komp på ena cylinder så har plockat ner motorn nu och ska upp med den andra I helgen sen ska denna renoveras pp igen =)

angående hur den har servats så har den alltid fått 2 oljebyten per säsong 1 inför säsong och ett under säsong. tyvärr var jag tvungen att ta mig till vrberg och bilen gick inte att köra med och visst oljan var inte pur färsk men inte så farlig att den borde orsakat det och att nivån varlåg det har skett väldigt snabbt tilläggas ska att oljenivån var låg en dryg vecka innan detta hände och oljan hade fyllts på direct efter upptäckt .....
 
Last edited:
felet på hojen var inget komp på ena cylinder så har plockat ner motorn nu och ska upp med den andra I helgen sen ska denna renoveras pp igen =)

angående hur den har servats så har den alltid fått 2 oljebyten per säsong 1 inför säsong och ett under säsong. tyvärr var jag tvungen att ta mig till vrberg och bilen gick inte att köra med och visst oljan var inte pur färsk men inte så farlig att den borde orsakat det och att nivån varlåg det har skett väldigt snabbt tilläggas ska att oljenivån var låg en dryg vecka innan detta hände och oljan hade fyllts på direct efter upptäckt .....

Den underdelen kommer aldrig sitta på en hoj igen. Sprickor i Nicasilbeläggningen. Mellan ettan och tvåans cylinder.
 
Den underdelen kommer aldrig sitta på en hoj igen. Sprickor i Nicasilbeläggningen. Mellan ettan och tvåans cylinder.

okej ? men då ska man väl få komp när man kör I lite olja I cylindern? detta fick jag inte?

men nu är det så att jag har fått upp den nya motorn och visst den startar och går men det är ett himla tickande från den som låter som att det kommer från vänster sida nån som har en aning om vad detta irriterande fenomen kan vara? vågar inte köra med hojen innan jag vet vad det är...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top