R6 -01 går på 3 cylindrar

Är det självklart för alla utom mig vad felet är?
Dåligt komp på Ettans menar du? Eller varför det är dåligt? Bränd ventil, sprucken topp, sprucken kolv eller sprucken cylinder gissar jag på baserat på min moppeerfarenhet.
Hade varit roligt att prova på att fixa förutsättningslöst ifall priset är rätt men det kanske är ett aber att hitta delar till tjugo år gamla grejor? Är man en sopa som jag så ska man bara riva i grejor som redan är räddningslöst förlorade
 
Dåligt komp på Ettans menar du? Eller varför det är dåligt? Bränd ventil, sprucken topp, sprucken kolv eller sprucken cylinder gissar jag på baserat på min moppeerfarenhet.
Hade varit roligt att prova på att fixa förutsättningslöst ifall priset är rätt men det kanske är ett aber att hitta delar till tjugo år gamla grejor? Är man en sopa som jag så ska man bara riva i grejor som redan är räddningslöst förlorade
Jag menar om det "alltid" är samma fel på dem. I så fall är det antagligen inte så lätt att hitta delar att byta till.
 
Är det självklart för alla utom mig vad felet är?
Det är i alla fall inget elfel. Inget för Ricky. Bättre att han lägger pengarna på något som fungerar.
Det kan vara en ok affär om man har en vurpad eller smälld R6a och kan/vill utföra motortransplantationen själv plus att man har tid och plats.

Felet innebär åtminstone att man lyfter toppen. Kanske kan man se felet redan under ventilkåpan. Måste man lyfta ur motorn för att få loss cylindern? Är det illa så kanske man måste byta ett foder, kanske bara en standardkolv och ringar. Att bara borra en cylinder till nästa öd är väl lite oseriöst.
Är det bara en ventil eller flera i den cylindern så räcker det ev med byte av dessa och ev styrningar. Kanske ser kolvtoppen ut som kriget.

Annonsen ligger även på Facebook så jag tror att den snart är såld.
 
Jag tänkte nog mest på att TS hade bjudit 10' men det tyckte säljaren var för lite, och kompprov var taget - jajamän.

TS lyssnade, duckade - och nu ligger hojen ute för ett lägre pris, och med ett ärligare kompprov angivet.

Fine - nu kan den som vill ta ett mer informerat beslut, jämfört med hur det verkade från början.
 
Jag såg också denna och blev lite sugen. Så länge man inte har nåt emot att byta motorn, vilket är det enklaste, så är det ju ett bra köp då det ingår extra fälgar och ett helsystem. En begagnad motor går ju att hitta men de kostar som hojen ungefär så det är ju inte så jättemånga kronor man kan spara jämfört med att köpa en hel hoj. Man kan givetvis köpa de delar som behövs för att reparera om man så önskar men det är ungefär samma kostnad.
Mitt intresse ligger mest i att jag bor i Kalmar så det är ju ingen lång resa.
 
Han säger att kompprov är gjort och att det var bra komp,
I dagens samhälle vågar man ju inte lita på vad folk säger men om det stämmer så är det väl inget med toppen?
Eller nåt annat allvarligt?
Skulle kompprovet visa om den skurit på en cylinder?
Det är väl lite underligt att kompprovet först var bra och sen är det inte bra om det nu är samma mc. Det är ingen säljare jag skulle göra affärer med.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top