R6:à började rassla som attans vid körning

Det är inte ovanligt att en vevaxel som brister går av diagonalt. Eftersom axiallagringen inte tillåter de två delarna av vevaxeln att separeras fortsätter de att rotera tillsammans. Jag har också lyckats med den bedriften, i mitt fall pga av för högt övervarvningsskydd i kombination med missad växel. TS har med största sannolikhet övervarvat motorn.
 
Det är inte ovanligt att en vevaxel som brister går av diagonalt. Eftersom axiallagringen inte tillåter de två delarna av vevaxeln att separeras fortsätter de att rotera tillsammans. Jag har också lyckats med den bedriften, i mitt fall pga av för högt övervarvningsskydd i kombination med missad växel. TS har med största sannolikhet övervarvat motorn.

Vad gjorde du på din hoj då? Och var de dyrt?
 
Vad gjorde du på din hoj då? Och var de dyrt?
Jag köpte en ny vevaxel och bytte. Vev, lager o packningar kostade ca 3000 kr för 15 år sedan. Det gällde en GSX-R-1100-motor.
 
Hur kan de vara för högt övervarvningsskydd?
Det händer att gammelgixxer-ägare monterar elektronikbox från en 750 på sina 1100:or, med följd att övervarvningsskyddet blir högre än motorn klarar av.
 
Vad gjorde du på din hoj då? Och var de dyrt?

Blir nog billigast om du bara byter motorn istället.
Att göra det där hos Yamaha lär kosta mer än vad hojen är värd.

Bara själva vevaxeln kan nog landa på 10k om du köper en ny.
 
Last edited:
är det en R6 modell mellan åren 1999 och 2001 så skulle jag börja leta beg. motor byta maskin å sälja din nuvarande till någon som kan repa den och använda eller sälja vidare.
 
Jag har köpt undre delen av motor och den ska sättas på plus att svänghjulet och kamkedjan ska flyttas över från den gamla. Kan de bli en dyr historia? Jag har packningar själv också
 
Jag har köpt undre delen av motor och den ska sättas på plus att svänghjulet och kamkedjan ska flyttas över från den gamla. Kan de bli en dyr historia? Jag har packningar själv också

Alltså, om vevaxeln är AV som du skriver så måste den ju bytas, och då behöver ju motorn tas isär.

Eller menar du att du köpt en komplett blockdel av motorn, med vevaxel, vevstakar och kolvar?

Gör du det på Yamaha så lär det ändå bli ett antal tusenlappar i arbetskostnad (om det inte är sjukt mkt billigare i Helsingborg än i Sthlm).

För att svara på frågan "kan det bli en dyr historia" så: Ja.
Skriv gärna i tråden vad de ville ha för det när de räknat klart.
 
Vem konstaterade att vevaxeln var av?

Har fått exakt samma grej med rassel på en zx6r då min kamkedjespännare tackade för sig. blev byte av spännare och kedjeskydd + olja + filter. Några timmar i garaget och typ 2000:- totalt.
 
Ja jag har köpt en komplett blockdel med allt de där så de som ska göras är sätta på den på toppen och flytta över kamkedjan och svinghjulet
 
Vem konstaterade att vevaxeln var av?

Har fått exakt samma grej med rassel på en zx6r då min kamkedjespännare tackade för sig. blev byte av spännare och kedjeskydd + olja + filter. Några timmar i garaget och typ 2000:- totalt.

Jag trodde också de va kamkedjespännaren men yamahacenter i Helsingborg säger att det var vevaxeln som va av.
 
Ja jag har köpt en komplett blockdel med allt de där så de som ska göras är sätta på den på toppen och flytta över kamkedjan och svinghjulet

Skulle inte bli superförvånad om det landar på typ 13000-20000kr om du gör det hos Yamaha.. (förutsatt att du lämnar in hela hojen och inte motorn lös)

Men som sagt, återkom gärna med priset du får. Alltid intressant att veta vad dom tar för sånt där.
 
Edit. Nä nu var jag grinigare än en pms kärring! Trots kvalitetsnyp natten lång! lova att du är snällare mot nästa motor nu bara..
 
Last edited:
hade det bara varit motorbyte, så hade jag kunnat fixa det relativt snabbt, men är det att bygga ihop 1 motor av 2 defekta, så behövs det en del timmar i garaget.

visst kan jag göra det, vad det kostar ? billigare än yamahacenter

behövs något annat bytas, så kostar det mer..

jag hade bytt motor, säkert billigare än vad det kostar att bygga ihop den du har
 
Jag sitter på 2 motorhalvor som ska sättas ihop, polaren är bilmekaniker och hela manualbibeln har jag så man ska kanske ta och prova själv då som twintorsk säger?
 
Jag sitter på 2 motorhalvor som ska sättas ihop, polaren är bilmekaniker och hela manualbibeln har jag så man ska kanske ta och prova själv då som twintorsk säger?
Riv ut motorn, lägg den i bagaget och åk till polaren. En mekkunnig person byter topp på under 2 timmar. Gör dig själv en tjänst och kör ett kompprov när den nya underdelen är på plats.

//P
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top