R30 vs TT600R vs XR600

Madroman

höhö
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
XR600 -87 !!!STULEN!!! natten till söndag den 17e
Hej.

jag har tänkt införskaffa mig en motard.

de kriterier jag har är följande:

1. Långa service intervaller.
2. Maxtak 30000
3. Köra mycket skruva lite.
4. Slanga viktigt inte toppfart.

De hojar jag siktat in mig på är:

CCM R30, kvalite? reservdelar? tänkt rotax motorn.
Yamaha TT600R. isf dreva, öppna luftburk, dämpare
Honda XR600 ----ll----

på TT600R har jag hört om ett kontaktstycke under sadeln man kan dra för att få lite mer fart på den.

Frågan är iaf, vilken hoj får man roligast me utan att mecka ihjäl sig för 30000???

MVH: Madroman

har precis slagit till på en dr 650 från 98 o den går ju oså o busa med.. långa serviceintervaller elstart=skönt lite tyngre men effekten är likn.
nu är min orginal o går o slita upp på 2ans växel.. efter lite fix ska de inte va nå problem o slita den på 3an..

annars har jag haft en xr600 o de jag tycker dessa skiljer e lite vikt som sagt men inte mycket,, fjädringen passar mina 100++ kg mycket bättre.
styret o fotpinnar tycker jag e skumt på xr,n för mina 190cm men på dr,n mycket bra..

Kan inte svara för någon av dom andra hojarna men TTR:n funkar fint att åka bakhjul på. Har åkt ca 4 km som längst på slangen så smörjningen verkar inte vara nå problem.

TTR och XR och väldigt lika på det mesta så det är mer en smaksak, dock ett plus till TTR är att det går att sljutsa.

Ang kontakten så stämmer det du skriver....bara att dra isär..

Kan inte svara för någon av dom andra hojarna men TTR:n funkar fint att åka bakhjul på. Har åkt ca 4 km som längst på slangen så smörjningen verkar inte vara nå problem.

o fan, det var inte illa :tummenupp
sen borde man ju kunna få upp den 10hk me större förgasare, öppen luftburk, effektdämpare o ryckt elkontakt?

att slang har ju tydligen ccm r30 problem med, som man hört iaf.
att det kommer olja upp i luftburken vid slagning, vet inte om det e med suzukimotorn eller rotaxmotorn?

TTR och XR och väldigt lika på det mesta så det är mer en smaksak, dock ett plus till TTR är att det går att sljutsa.

Ang kontakten så stämmer det du skriver....bara att dra isär..

har hört nå liknande förut, xr:en ska tydligen vara lite rappare men ttr:en mindre att mecka me:va

asså men finns det skjutspinnar som standard eller finns det att köpa till?

Last edited:
o fan, det var inte illa :tummenupp
sen borde man ju kunna få upp den 10hk me större förgasare, öppen luftburk, effektdämpare o ryckt elkontakt?

att slang har ju tydligen ccm r30 problem med, som man hört iaf.
att det kommer olja upp i luftburken vid slagning, vet inte om det e med suzukimotorn eller rotaxmotorn?

har hört nå liknande förut, xr:en ska tydligen vara lite rappare men ttr:en mindre att mecka me:va

asså men finns det skjutspinnar som standard eller finns det att köpa till?
10 hk från original är nog inga större svårigheter då den från början ska vara rätt strypt. Min hade ryckt kabel, lite öppnad luftburk, slipon och bestyckade förgasare redan när jag köpte den. Rent effektmässigt tror jag det kvittar vilken luftkyld hoj du än köper. Får upp min på slangen i 80-90 knyck iaf. :tungan Men visst är det alltid skoj med mer effekt. ;)

10 hk från original är nog inga större svårigheter då den från början ska vara rätt strypt. Min hade ryckt kabel, lite öppnad luftburk, slipon och bestyckade förgasare redan när jag köpte den. Rent effektmässigt tror jag det kvittar vilken luftkyld hoj du än köper. Får upp min på slangen i 80-90 knyck iaf. :tungan Men visst är det alltid skoj med mer effekt. ;)

ok, låter bra det :)

80-90 var betydligt bättre än jag trodde man kunde på en tt.
men då använder du kopplingen för att få upp den i sånna farter va?

TT600R har sunkiga förgasare original, någon dubbel förgasare där den ena är av vacum typ. Ger snälla och i mitt tycke tråkiga köregenskaper, inte alls lika rapp gasrespons som exempelvis XR.

Mitt tipps, skaffa Xr650. Robustare hoj än XR finns inte.

TT600R har sunkiga förgasare original, någon dubbel förgasare där den ena är av vacum typ. Ger snälla och i mitt tycke tråkiga köregenskaper, inte alls lika rapp gasrespons som exempelvis XR.

Mitt tipps, skaffa Xr650. Robustare hoj än XR finns inte.

allt hört mycket possitivt om xr650 oxå :)

men saken är den, att hitta en redan ombygd xr650 till motard för 30000 som inte är 100 år gammal går i princip inte :S

annars hade jag nog varit mer inriktad på en sån.

förresten, nån som vet hur långa service intervaller det e på xr600/650???
va jag förstått e det 600mil på tt600r???

MVH: Madroman

är det så jävla långt mellan servicearna????
men måste väl vara nån liten service däremellan?

är det så jävla långt mellan servicearna????
men måste väl vara nån liten service däremellan?
Spänna kedjan. :tummenupp :hihi

Nä då, skämt å sido... tror den intervallen är om man kör lungt på gatan men börjar man pressa motorn lite på grusvägar eller gokartbana eller liknande så blir intervallerna så klart kortare. Det ryms 3,3 l olja i TTR:n vilket är en av orsakerna till den långa intervallen.

har legat lågt me hojspanandet några veckor nu, men äntligen hittat min blivande hoj, är en xr -87 gammal blire pga försäkringen, 1600:- för hel/hel är fan inte dåligt.

frågan är, det finns ingen mätarställning på den, vet alltså inte hur långt den gått. beror detta på att den var ren cross från början, att det alltså inte följer me nå mätare från fabrik på de xr som görs till cross?
den blev lv-reggad först 92.

mvh Madroman

har legat lågt me hojspanandet några veckor nu, men äntligen hittat min blivande hoj, är en xr -87 gammal blire pga försäkringen, 1600:- för hel/hel är fan inte dåligt.

frågan är, det finns ingen mätarställning på den, vet alltså inte hur långt den gått. beror detta på att den var ren cross från början, att det alltså inte följer me nå mätare från fabrik på de xr som görs till cross?

mvh Madroman

Är den Lv reggad nu ?

Annars kan du få problem.

För övrigt,att hitta 10 hk kostar fläsk,det räcker inte bara med att dra en kabel och lite luftburkskapa.

Kablen på TTR gör...ingenting i effekt,iaf inte på den som jag hade.

mvh Madroman

Grattis till en bra hoj!!

Under stora delar av 90talet åkte jag xr600/630 86a stenbra maskin för snubbar som jag som vill trimma. Toppen är ju dubbelinsugad på denna så det är optimalt för att få bra snurr i (dubbla gasare) 88-90 så vart det tyvär enkelgasare:gnissla
Jag borrade min till max dim på org cyllen och det blev 630-638??cc och 11-1 komp-förhåll portade också toppen och fuggarna. det resulterade i en bandtraktorstark maskin!! Trimmkam rekomenderas!
Hastighetsmätare lev från fabrik,,men troligast har den gått sönder och dom är svindyra nya så oftast körs det med cyckeldator elle annat kraffs..
Om den låter bra i motorn så kommer den gå 100år:tummenupp

Grattis till en bra hoj!!

Under stora delar av 90talet åkte jag xr600/630 86a stenbra maskin för snubbar som jag som vill trimma. Toppen är ju dubbelinsugad på denna så det är optimalt för att få bra snurr i (dubbla gasare) 88-90 så vart det tyvär enkelgasare:gnissla
Jag borrade min till max dim på org cyllen och det blev 630-638??cc och 11-1 komp-förhåll portade också toppen och fuggarna. det resulterade i en bandtraktorstark maskin!! Trimmkam rekomenderas!
Hastighetsmätare lev från fabrik,,men troligast har den gått sönder och dom är svindyra nya så oftast körs det med cyckeldator elle annat kraffs..
Om den låter bra i motorn så kommer den gå 100år:tummenupp

låter kanonbra :)

har ju tämkt att småtrimma litegran eller kanske mycket hehe..

men saken är att denna xr har fungerande hastighetsmätare men finns ingen mätare på hur långtr den gått sen ny, inte enns plats för nån i instrumenteringen.

jaja, nu ska jag åka o köpa den iaf. vet att det e nyservad o ventilerna justerade och nya däck så ska la bara vara att tuta o köra ett år framåt :)

Är den Lv reggad nu ?

Annars kan du få problem.

För övrigt,att hitta 10 hk kostar fläsk,det räcker inte bara med att dra en kabel och lite luftburkskapa.

Kablen på TTR gör...ingenting i effekt,iaf inte på den som jag hade.

a den e allt lv-reggad :)

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph