R1an från Växjö som jagades av civilpolis - Hela filmen

Status
Ej öppen för fler svar.

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
jönköping
Hoj
bmw k1200rs 2002
Det är ju såna som dig själv som väljer att bli polis eller liknande och det skrämmer mig mer än en muslim med bombbälte.

Hur kan man vilja skada en annan med människa för en trafikförtelse?.

svårt att veta om han är efterlyst för något grövre brott,bästa är att inte smita tycker jag.skulle jag smita så kan jag ej skylla på polisen över mitt agerande om det händer en olycka..självklart så vill jag ju inte att någon skadar sig för en liten trafikförtelse...
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Jag är lika mycket i samma yrkesgrupp som polisen som taxichaffisarna är, vi kör allihopa bil, det är väl den likheten min yrkesgrupp har med poliser ungefär.

Vet inte riktigt om jag egentligen försvarar polisernas agerande, linjen jag går på är ju bara att polisen hade sluppit göra sina idiotgrejjer som dem gjorde om inte Adnan valt att dra.
Som jag sa i början, ge fan i att försöka dra snuten så slipper dem fatta dumma beslut.

Ehrmm!!!! försvara deras agerande var väl vad du gjorde? iaf att döma av dina tidigare inlägg.

För övrigt tycker jag det verkar vara ren idioti att du får det att låta som om att polisen hade inte gjort ditten o datten om inte adnan gjort det o det.

Som sagts tidigare så hoppas jag verkligen att våra poliser i landet är utbildade lite bättre än att agera så som dessa gjorde.

Jag vill inte heller försvara Adnans beteende, drar man ifrån polisen har man ju tagit sitt beslut redan, och visst man får stå sitt kast. men då ska man begå misstag och köra av vägen på egen hand. inte bli prejjad av vägen av de som ska sk "skydda och vara till lags" oss medborgare.

Oavsett om han gjort något mycket värre, tex kört på bakhjulet i 150Km/h förbi ett dagis, våldagit nån, mördat nån så är det inte dessa konstaplars rätt att dra någon av vägen på det viset de gjorde(även om jag personligen skulle hålla med om att det var rätt). deras uppgift är att få stopp på dennes framfart men inte till kostnaden av att de ska ha ihjäl eller skada nån
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Är det inte någon som vet hur det gick för Adnan? Kroppsligen menar jag?
 

Weidmann

Stadspojke
Gick med
8 Sep 2009
Ort
Linköping
Hoj
R6-99
Verkar vara få människor här som tycker att polisers främsta uppgift är att upprätthålla lagen oavsett eventuell straffsats... :va Polisen verkar ha två val här, antingen, som GsxrAbuser föreslår, åka till ägarens adress, eller ta upp jakten på förbrytaren. Skulle jakten misslyckas är det bara att därefter bege sig till ägaren och hoppas på att cykeln inte var stulen. Tycker att polisen handlade helt rätt.
Ser inte varför man ska lalla med förbrytare. Ska man låta gisslantagare få som de vill också då, av rädsla för att någon ska fara illa?
Nej, om man bryter mot lagen ska man jagas. Väljer man att fly från lagen och polisjakten i sig innebär en ännu större fara för allmänheten än ursprungsbrottet är det förbrytarens fel och han ska hållas ansvarig för alla eventuella efterverkningar. Att polisen dessutom förväntas ta hänsyn till smitande brottslingars hälsa är skrattretande. Vissa brott kan förebyggas med ett konsekvent beivrande...

Det är väl bara att gratulera polisen till ett lyckat ingripande :tummenupp
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Verkar vara få människor här som tycker att polisers främsta uppgift är att upprätthålla lagen oavsett eventuell straffsats... :va Polisen verkar ha två val här, antingen, som GsxrAbuser föreslår, åka till ägarens adress, eller ta upp jakten på förbrytaren. Skulle jakten misslyckas är det bara att därefter bege sig till ägaren och hoppas på att cykeln inte var stulen. Tycker att polisen handlade helt rätt.
Ser inte varför man ska lalla med förbrytare. Ska man låta gisslantagare få som de vill också då, av rädsla för att någon ska fara illa?
Nej, om man bryter mot lagen ska man jagas. Väljer man att fly från lagen och polisjakten i sig innebär en ännu större fara för allmänheten än ursprungsbrottet är det förbrytarens fel och han ska hållas ansvarig för alla eventuella efterverkningar. Att polisen dessutom förväntas ta hänsyn till smitande brottslingars hälsa är skrattretande. Vissa brott kan förebyggas med ett konsekvent beivrande...

Det är väl bara att gratulera polisen till ett lyckat ingripande :tummenupp

självklart ska det inte lallas med förbrytare. men visst när du råkar köra 20km/h för fort så får de min del gärna skjuta ner dig. var det inte så du ville ha det?
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Ingen är ju så dum i huvet så man riskerar sitt eget liv för en trafikföreteelse, ellerhur?!
Alltså är slutsatsen att Adnan gjort nåt mycket värre än så och därför försöker sticka ifrån polisen o då är det ju helt okey att försöka preja honom.
För han lär ju minst ha mördad nån om man kör som han gör o ändå försöker sticka.

Eller? :rolleyes:

Jo precis det är många som försöker åka ifrån polisen för en trafikföreteelse bara för att det är så enkelt med en mc för det har adnan fått höra på sporthoj.com.

Det kanske skulle staffa honom jätte mkt om han stannar det har du eller jag ingen aning om.
Han kasnke bara ville prova hojen innan han skulle vara en laglydig medborgare och gå och ta körkort.

Sånt här bidrar till polis hat och det straffar endast dom själva.
Hande jag varit kollega till polisen som kör så hade jag ryckt i handbromsen i en vettig hastighet.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ehrmm!!!! försvara deras agerande var väl vad du gjorde? iaf att döma av dina tidigare inlägg.

För övrigt tycker jag det verkar vara ren idioti att du får det att låta som om att polisen hade inte gjort ditten o datten om inte adnan gjort det o det.

Som sagts tidigare så hoppas jag verkligen att våra poliser i landet är utbildade lite bättre än att agera så som dessa gjorde.

Jag vill inte heller försvara Adnans beteende, drar man ifrån polisen har man ju tagit sitt beslut redan, och visst man får stå sitt kast. men då ska man begå misstag och köra av vägen på egen hand. inte bli prejjad av vägen av de som ska sk "skydda och vara till lags" oss medborgare.

Oavsett om han gjort något mycket värre, tex kört på bakhjulet i 150Km/h förbi ett dagis, våldagit nån, mördat nån så är det inte dessa konstaplars rätt att dra någon av vägen på det viset de gjorde(även om jag personligen skulle hålla med om att det var rätt). deras uppgift är att få stopp på dennes framfart men inte till kostnaden av att de ska ha ihjäl eller skada nån

Mjae det jag egentligen säger är ju att inget av detta hade hänt om Adnan gjort som man ska göra.

Men skitsamma vad jag tycker o vad jag argumenterar för eller emot, det viktiga är att man ger fan i att spela allan så fort man ser polisen.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
svårt att veta om han är efterlyst för något grövre brott,bästa är att inte smita tycker jag.skulle jag smita så kan jag ej skylla på polisen över mitt agerande om det händer en olycka..självklart så vill jag ju inte att någon skadar sig för en liten trafikförtelse...

Har du kollat klippet? antagligen inte för där så kollar dom upp ägaren till motorcykeln och han var "ren".
Även om det är en rånare så vill jag inte möta mr rambo polis i fel fil i rondellen.
 

Weidmann

Stadspojke
Gick med
8 Sep 2009
Ort
Linköping
Hoj
R6-99
självklart ska det inte lallas med förbrytare. men visst när du råkar köra 20km/h för fort så får de min del gärna skjuta ner dig. var det inte så du ville ha det?

Självklart ska man inte ta till så kallat övervåld men jag tycker inte att polisen under några omständigheter ska avbryta en jakt. Att använda våld kan vara användbart och att till exempel preja en smitare av vägen är ett effektivt sätt att garantera att ingen oskyldig människa skadas. Då menar jag inte att man inleder ett ingripande med att ta till våld men killen på filmen hade uppenbarligen inga som helst avsikter att stanna... Mc-föraren gjorde ett aktivt val att inte stanna för auktoriteten och får stå sitt kast. :)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jo precis det är många som försöker åka ifrån polisen för en trafikföreteelse bara för att det är så enkelt med en mc för det har adnan fått höra på sporthoj.com.

Det kanske skulle staffa honom jätte mkt om han stannar det har du eller jag ingen aning om.
Han kasnke bara ville prova hojen innan han skulle vara en laglydig medborgare och gå och ta körkort.

Sånt här bidrar till polis hat och det straffar endast dom själva.
Hande jag varit kollega till polisen som kör så hade jag ryckt i handbromsen i en vettig hastighet.

Jag vet inte hur hårt det hade svidit i Adnans plånbok att stanna, men i detta fall så sved det nog betydligt mer i kroppen än plånboken iaf.

Men whatever, han hade troligen kraschat den dagen oavsett snutjag eller ej, nu fick han det iaf att svida lite i polisens plånbok genom att klota medans han blev jagad.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Verkar vara få människor här som tycker att polisers främsta uppgift är att upprätthålla lagen oavsett eventuell straffsats... :va Polisen verkar ha två val här, antingen, som GsxrAbuser föreslår, åka till ägarens adress, eller ta upp jakten på förbrytaren. Skulle jakten misslyckas är det bara att därefter bege sig till ägaren och hoppas på att cykeln inte var stulen. Tycker att polisen handlade helt rätt.
Ser inte varför man ska lalla med förbrytare. Ska man låta gisslantagare få som de vill också då, av rädsla för att någon ska fara illa?
Nej, om man bryter mot lagen ska man jagas. Väljer man att fly från lagen och polisjakten i sig innebär en ännu större fara för allmänheten än ursprungsbrottet är det förbrytarens fel och han ska hållas ansvarig för alla eventuella efterverkningar. Att polisen dessutom förväntas ta hänsyn till smitande brottslingars hälsa är skrattretande. Vissa brott kan förebyggas med ett konsekvent beivrande...

Det är väl bara att gratulera polisen till ett lyckat ingripande :tummenupp

Det handlar om en trafikföreteelse inte om något grövre brott kom in i matchen.
Sen snackar jag inte om vad dom ska göra i vissa tillfällen utan det gäll detta klipp samt denna polis.

Visst ska adnan ha ett straff! vilket han antagligen kommer få i både psykiskt samt fysiskt och ekonomiskt.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Mjae det jag egentligen säger är ju att inget av detta hade hänt om Adnan gjort som man ska göra.

Men skitsamma vad jag tycker o vad jag argumenterar för eller emot, det viktiga är att man ger fan i att spela allan så fort man ser polisen.

det är viktigt vad du tycker faktiskt mer än du tror. håller med för övrigt, och hade det varit jag som varit ute o busat o kört för fort hade jag garanterat stannat om blå var efter mig (1. jag vill inte ha ihjäl nån annan. 2. jag vill inte ha ihjäl mig själv (mina söner skulle bli ledsna). 3. straffet för det jag gjort skulle blivit lindrigare om jag stannat (körkort går alltid att ta om, det går dessvärre inte att ta tillbaka liv))

Men det jag inte gillar är att du resonerar och tycker att poliserna gjorde rätt i att prejja denne adnan av vägen så som de gjorde, för det gör inte dem bättre än adnan själv som valde att dra iväg, oavsett hur du ser på det hela. nån jäkla gräns får det vara på hur vi får stopp på brottslingar (ok. jag skulle definitivt vara utav en annan åsikt om det gällde en person som mejjat ner x antal andra människor, barn osv, men det hör inte hit)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
men jag tycker inte att polisen under några omständigheter ska avbryta en jakt. Att använda våld kan vara användbart och att till exempel preja en smitare av vägen är ett effektivt sätt att garantera att ingen oskyldig människa skadas.

Jag tycker att du har sällsynt fel...
i detta fall kunde ju poliserna mycket väl dödat både hojåkaren och vem som helst annars som kom och körde åt rätt håll i rondellen där snutarna brassar fel.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Kom på mig själv att tänka följande varje gång polisen var i bakhasorna på honom i rondeller och korsningar:

- Men för i helvete! Kör på honom då! Få bort fanskapet från vägen!

Jag skiter fullständigt i om puckot skulle ha fått några skrapmärken efter att ha blivit omkullknuffad i 30 km/h. Han hade själv försatt alla chanser till att det skulle sluta fredligt och respekfullt gentemot andra trafikanter - så varför skulle jag bry mig om honom?

Visst, poliserna var ju inga stjärnor precis och man skulle ju absolut kunna önska att de tagit större hänsyn gentemot andra trafikanter vid vissa omkörningar ... (Det är bra att fallet granskas rent juridiskt.), men rent principiellt så tycker jag att det daltas alldeles för mycket med motorcyklister som beter sig som föraren i filmen.

Säga vad man vill om yankarnas metoder men man får onekligen större respekt för dem än för den svenska polisens. Over there skulle denna biljakt tagit slut i första svängen efter en bestämd påkörning. Minimal skada på puckot och ingen fara för övriga trafikanter. Kan det sluta bättre när föraren vägrar stanna?

Även svensk polis är ju faktiskt tillåten att använda våld för att fånga brottslingar. Det verkar som att väldigt många tycks ha glömt bort detta. En person som springer gatan fram och svingar ett svärd skjuts ned. En motorcyklist som även han skiter i alla andra och kör igenom ett skolområde i 150 km/h ska man låta köra i fred för annars kan han skada sig. :dummer
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jag vet inte hur hårt det hade svidit i Adnans plånbok att stanna, men i detta fall så sved det nog betydligt mer i kroppen än plånboken iaf.

Men whatever, han hade troligen kraschat den dagen oavsett snutjag eller ej, nu fick han det iaf att svida lite i polisens plånbok genom att klota medans han blev jagad.

Ja han tog ett dumt beslut adnan för han kan inte hantera en motorcykel.
Han kasnke blev rädd av polismannen som i början av filmen varken använder blåljus eller sirener hänger sig på tutan och nästan rammar honom.
Jag hade nog uppfattat att det var en polis och säkerligen du också MEN alla uppfattar inte saker som du och jag.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Självklart ska man inte ta till så kallat övervåld men jag tycker inte att polisen under några omständigheter ska avbryta en jakt. Att använda våld kan vara användbart och att till exempel preja en smitare av vägen är ett effektivt sätt att garantera att ingen oskyldig människa skadas. Då menar jag inte att man inleder ett ingripande med att ta till våld men killen på filmen hade uppenbarligen inga som helst avsikter att stanna... Mc-föraren gjorde ett aktivt val att inte stanna för auktoriteten och får stå sitt kast. :)

Helt rätt, försöka stoppa en förbrytare så att denne inte skadar andra. men ger det polisen rätt att skada folk då? nä det är inte vad lagen säger eller hur?
sen oavsett om killen har till för avsikt att stanna eller inte så ger det inte automatiskt polisen rätt att göra som de tycker. vet inte om du missat det, men vi bor i sverige och där har vi lite andra regler än vad de har i andra länder (och nej jag är ingen paragrafryttare eller så, jag bryter nog dagligen mot trafikbrott när jag är ute o kör med bil/mc) men det får vara lite rim o reson mot hur man agerar kontra brottet man begått.

Hade adnan skjutit ner 8 personer utanför en klubb tidigare(o vi vet ju faktiskt inte vad han gjort heller) så hade jag garanterat inte reagerat på att de prejjade honom av vägen.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Kom på mig själv att tänka följande varje gång polisen var i bakhasorna på honom i rondeller och korsningar:

- Men för i helvete! Kör på honom då! Få bort fanskapet från vägen!

Jag skiter fullständigt i om puckot skulle ha fått några skrapmärken efter att ha blivit omkullknuffad i 30 km/h. Han hade själv försatt alla chanser till att det skulle sluta fredligt och respekfullt gentemot andra trafikanter - så varför skulle jag bry mig om honom?

Visst, poliserna var ju inga stjärnor precis och man skulle ju absolut kunna önska att de tagit större hänsyn gentemot andra trafikanter vid vissa omkörningar ... (Det är bra att fallet granskas rent juridiskt.), men rent principiellt så tycker jag att det daltas alldeles för mycket med motorcyklister som beter sig som föraren i filmen.

Säga vad man vill om yankarnas metoder men man får onekligen större respekt för dem än för den svenska polisens. Over there skulle denna biljakt tagit slut i första svängen efter en bestämd påkörning. Minimal skada på puckot och ingen fara för övriga trafikanter. Kan det sluta bättre när föraren vägrar stanna?

Även svensk polis är ju faktiskt tillåten att använda våld för att fånga brottslingar. Det verkar som att väldigt många tycks ha glömt bort detta. En person som springer gatan fram och svingar ett svärd skjuts ned. En motorcyklist som även han skiter i alla andra och kör igenom ett skolområde i 150 km/h ska man låta köra i fred för annars kan han skada sig. :dummer


Precis i usa är det jävligt bra. :yoparty :banana
[YOUTUBE-ID]VH3wWVQZaq0[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Även svensk polis är ju faktiskt tillåten att använda våld för att fånga brottslingar. Det verkar som att väldigt många tycks ha glömt bort detta.

hur säker är du egentligen på att svenska poliser får ta till våld för att stoppa nån för en trafikförseelse?
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
for the record. nybliven hojkortsinnehavare som jag är så kommer jag garanterat att bryta mot de flesta trafikregler som finns 2011. även om jag bröt mot de flesta 2010 när jag övningskörde(gällde endast hastighetsöverträdelser och att åka slalom i köer). så kommer jag NOG definitivt att stanna om jag får BLÅ efter mig. inte värt att försöka dra dem såvida jag inte har 1år i fängelse eller mer att se fram emot, då kan det vara värt ett försök.

så efter alla dessa inlägg i denna tråd så hoppas jag folk förstår att man inte är nån moraltant. jag ville mest bara belysa att det får vara nån sorts av rim o reson på brottet kontra straffet. alltså en fortkörning/buskörning ska inte bestraffas med att man blir prejjad av vägen halvt till döds(och seriöst ni som skrivit att ni tyckt polisen gjorde rätt osv, skulle ni seriöst önska att polisen behandla er på detta vis? nä trodde inte det heller).
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top