R1a vs. R6a i kurver??!!

danneinthehouse

Bawv jyyyyr headzz!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
R1-01/YZ250-00
tjo.. hade en rätt het diskussion med mina polare om ovannämnda hojars kurvförmågor och jag undrar kort och gott, vilken är snabbast på bana/kurviga partin?

r6a med dess låga vikt eller r1a med mer rå effekt?

menar nu inte på nybörjarnivå då kanske r6an är mer lättbruten i kurvor o.s.v utan om en riktig ban-demon sätter sig på båda hojarna, polarna menade att r1an vandrar ut mer i kurvorna p.ga dess högre vikt, och då att r6an får bättre spår?

svara svara svara!! :Bugar :Bugar :Bugar

för ett par månader sedan, så hittade jag en sida på http://www.yamaha-motors.com där dom jämförde R6 vs R1 på bana & även markerade partier över banan där hojarnas spårval fanns med.

en bana där det finns gott om kurvor, så vinner R6:an men en bana med långa kurvor & långa rakor, så vinner R1:an

detta med samma förare.

ska se om jag kan hitta denna artikel igen.. återkommer

Hittar den tamafan inte :gnissla

Last edited:
Rimligtvis borde det ju vara så ja, att R6:an är snabbare genom långsamma tajta partier medan R1:an är svårslagen när den får sträcka ut lite.

Jag tror att det behövs en riktigt duktig förare för att kunna utnyttja R6:ans bättre kurvegenskaper till fullo under raceförhållanden, medan vem som helst bara kan krana på med en R1:a. Jag ska själv byta till en literhoj pga detta :tungan
Att byta från R6 till R1 är helt odramatiskt, men när man byter från R1 till R6 så känns det som om man ska köra av i insidan av varje kurva!

Mina två öre.

danneinthehouse skrev:
tjo.. hade en rätt het diskussion med mina polare om ovannämnda hojars kurvförmågor och jag undrar kort och gott, vilken är snabbast på bana/kurviga partin?

r6a med dess låga vikt eller r1a med mer rå effekt?

menar nu inte på nybörjarnivå då kanske r6an är mer lättbruten i kurvor o.s.v utan om en riktig ban-demon sätter sig på båda hojarna, polarna menade att r1an vandrar ut mer i kurvorna p.ga dess högre vikt, och då att r6an får bättre spår?

svara svara svara!! :Bugar :Bugar :Bugar

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard