R1a vs. R6a i kurver??!!

danneinthehouse

Bawv jyyyyr headzz!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
R1-01/YZ250-00
tjo.. hade en rätt het diskussion med mina polare om ovannämnda hojars kurvförmågor och jag undrar kort och gott, vilken är snabbast på bana/kurviga partin?

r6a med dess låga vikt eller r1a med mer rå effekt?

menar nu inte på nybörjarnivå då kanske r6an är mer lättbruten i kurvor o.s.v utan om en riktig ban-demon sätter sig på båda hojarna, polarna menade att r1an vandrar ut mer i kurvorna p.ga dess högre vikt, och då att r6an får bättre spår?

svara svara svara!! :Bugar :Bugar :Bugar

för ett par månader sedan, så hittade jag en sida på http://www.yamaha-motors.com där dom jämförde R6 vs R1 på bana & även markerade partier över banan där hojarnas spårval fanns med.

en bana där det finns gott om kurvor, så vinner R6:an men en bana med långa kurvor & långa rakor, så vinner R1:an

detta med samma förare.

ska se om jag kan hitta denna artikel igen.. återkommer

Hittar den tamafan inte :gnissla

Last edited:
Rimligtvis borde det ju vara så ja, att R6:an är snabbare genom långsamma tajta partier medan R1:an är svårslagen när den får sträcka ut lite.

Jag tror att det behövs en riktigt duktig förare för att kunna utnyttja R6:ans bättre kurvegenskaper till fullo under raceförhållanden, medan vem som helst bara kan krana på med en R1:a. Jag ska själv byta till en literhoj pga detta :tungan
Att byta från R6 till R1 är helt odramatiskt, men när man byter från R1 till R6 så känns det som om man ska köra av i insidan av varje kurva!

Mina två öre.

danneinthehouse skrev:
tjo.. hade en rätt het diskussion med mina polare om ovannämnda hojars kurvförmågor och jag undrar kort och gott, vilken är snabbast på bana/kurviga partin?

r6a med dess låga vikt eller r1a med mer rå effekt?

menar nu inte på nybörjarnivå då kanske r6an är mer lättbruten i kurvor o.s.v utan om en riktig ban-demon sätter sig på båda hojarna, polarna menade att r1an vandrar ut mer i kurvorna p.ga dess högre vikt, och då att r6an får bättre spår?

svara svara svara!! :Bugar :Bugar :Bugar

*/ ?>
Back