R1'a som första hoj? Vad tror ni?

Har haft en del kollegor som börjat sin mc-hobby med R1/cbr - efter några månader så sålde de hojjen och köpte bil istället...

Köp en hoj som du kan "åka" på istället - speciellt skjutsa på för det är skitroligt om man är 2 på hojen...
Hårda sidopackväskor är guld och man kan ta hojen till jobbet,affären och alltid ha med tjejens grejjer o hjälm vilket är oerhört praktiskt om det ofta är köer...

R1 är inte en praktiskt hoj och jag är övertygad om att du tröttnar fortare på en sån än en vettig hoj...
NÄr man e nybörjare så har man några saker man "måste" göra såsom tappa den i backen några gånger, trilla omkull, och glömma skivbromslåset - detta gör man bäst med en äldre billigare hoj!!

Men om det är så att du måste ha en R1:a för att åka med kompisar som åker sporthoj så kan jag förstå det.

vall trår ni åm en hajjabusa då?
Ja ha tjört kross o måppe så ja kan tjöra såm fan.

Fullärrd e ja.
Meen ja tenkte frågga okenda på et hojjforum först bara.

Trött skrev:
Har du råd med försäkringen, och vill ha en R1:a så köp! själv är det min andra hoj och jag ångrar att den inte vart den första :)
Men du trött, Jag tycker din R1,a verkar gå som en 125,a.

Lindén skrev:
Jag kör mest bana!
Därför jag pratar om just effekter!
I trafik o effekter :gnissla
VOINE!
Killen får göra som han vill jag trodde jag kunde behärska min mc o det e en 600... nä det kunde jag ej! nu börjar jag närma mig men har lååångt kvar!

Men du o jag kan ta ett varv eller två om du vill så kan vi visa vad vi går för!
Kan du inte behärska den så är det tillbaka till trafikskolan som gäller :7peta
(prova att röra lite fram&tillbaka på gas rullen så kommer du nog att lära dej behärska din hoj)

Närå.... Jag använder inte full effekt hela tiden, försöker hålla mej till trafikreglerna.( Gubbvarning? Javisst)

Du & Jag tävla? Varför? Jag har inget att bevisa, du kör säkert bättre än mej, vem fan bryr sej? Inte jag iaf. Och sen är inte Banditen direkt någon RR-Hoj.
Skulle jag åka bana så väljer jag nog en 600:a , fan va smidiga dom är :tummenupp

Känns inte som det är nån större skillnad på en modern 600 eller 1000 när det gäller säkerhet m.m, båda går ju som skållade troll (fort). Är det specifikt en sporthoj du vill ha så kan du ta den som ser frekkast ut, typ.

Ska man ha en säker/billig förstahoj så tycker jag det är 80'tal, motard eller liknande som gäller.
Har man en hoj utan kåpa så är det jobbigt att köra fort. :)

Det är ju som sagt stoppet som dödar.

Last edited:
Fredde Meck skrev:
Kan du inte behärska den så är det tillbaka till trafikskolan som gäller :7peta
(prova att röra lite fram&tillbaka på gas rullen så kommer du nog att lära dej behärska din hoj)

Närå.... Jag använder inte full effekt hela tiden, försöker hålla mej till trafikreglerna.( Gubbvarning? Javisst)

Du & Jag tävla? Varför? Jag har inget att bevisa, du kör säkert bättre än mej, vem fan bryr sej? Inte jag iaf. Och sen är inte Banditen direkt någon RR-Hoj.
Skulle jag åka bana så väljer jag nog en 600:a , fan va smidiga dom är :tummenupp
Skojjade ju bara med dig!

Men nog fan skulle man behöva tebax till trafik skolan*asg*
Nä mc skall vara lite kul lite spännande o lite farligt o köra!
Men o börja på en retta då hamnar man snart i statistiken som en annan redan e med i!
Allt handlar ju om vad man tror sig hantera!
O man tror mycket med nytt a kort :(

:corn

Läste lite statistik ang. mc-olyckor nyligen, och där påstods det att majoriteten av alla dödsolyckor var med en förare av ung ålder med pinfärskt körkort samt en litershoj av senare snitt.

Märkligt.

EDIT:
När ska sådana här uppenbara eldbetare kastas bort tillsammans med betet? Trådar av den här kalibern är inte sällsynta direkt.

Last edited:
'suck...
Det här är varken första eller sista gången frågan dyker upp här.
Min syn på det hela är:
Om du måste fråga är du inte redo...
Om du inte har någon aning om vad det innebär att köra en hoj som r1an så kommer du antingen att råka ILLA ut eller så kommer du puttra runt och fisköra och vad är då meningen med att äga en sådan hoj..?
Var ärlig mot dig själv. Anledningen till att R1 är så poppis bland rookies är att den ser ball ut och den har ett schysst rykte. (Typ, "Min kompis kompis brorsas kusin hade uppe sin R1 i 439km/h)...
Gör så istället att du skaffar dig en hoj som gör dig till en bättre förare snabbare. Det finns ingen som helst skam i att vara en nybörjare på en hyfsad hoj, men att att vara helt grön på en r1 kommer bara att få folk att skratta.

AKTA DIG för sånnadäringa 600kubikare. Dom är skittråkiga och man riskerar att trilla av när man somnar av tristess. Dessutom får man växla hundratusen(!) gånger påväg till korvmojen och tillbaka. Inte kan man tjöra dom på bakchjulet heller. Jävla skithojar.

Jag måste varit en riktig fegis alltså, började med en 125 offroad vid 16 års ålder. Därefter en sur 70hk GSX 550 EF som fick inviga den tunga karriären, byttes dock snabbt bort för en FZR 600, CBR 600, YZF 750 och idag kör jag Suka 1000.

Hade även en CR 500 som jag lekte med en gång i tiden, jädrans nyttigt kan jag säga.

Tänkte ha en liten utläggning om för och nackdelar med en "snällare" cykel som första hoj, men skippar det för ingen kommer att lyssna ändå...

Kan inte låta bli att undra hur jag hade kört med en "värsting" båge när jag var 18 egentligen, är 34 nu och kör fortfarande som en jävla idiot fast man borde vara lite mera mogen eller vad det heter :näsblod Men en himla stor rutin vad gäller att hantera en motorcykel har jag fått genom åren iaf, den är guld värd ibland :tummenupp

Gixxer 1 skrev:
Jag måste varit en riktig fegis alltså, började med en 125 offroad vid 16 års ålder. Därefter en sur 70hk GSX 550 EF som fick inviga den tunga karriären, byttes dock snabbt bort för en FZR 600, CBR 600, YZF 750 och idag kör jag Suka 1000.

Hade även en CR 500 som jag lekte med en gång i tiden, jädrans nyttigt kan jag säga.

Tänkte ha en liten utläggning om för och nackdelar med en "snällare" cykel som första hoj, men skippar det för ingen kommer att lyssna ändå...

Kan inte låta bli att undra hur jag hade kört med en "värsting" båge när jag var 18 egentligen, är 34 nu och kör fortfarande som en jävla idiot fast man borde vara lite mera mogen eller vad det heter :näsblod Men en himla stor rutin vad gäller att hantera en motorcykel har jag fått genom åren iaf, den är guld värd ibland :tummenupp
Tänkte också dra min lilla liknande story, men blir säkerligen uthängd både som moralkärring och allt vet vad av infantila raketforskare, så jag skippar det.

Hur som helst trots min ringa ålder känner jag ändå att erfarenheterna jag berikats med då jag tuffat på gamla hojar är likt din guld värd!

Petrus skrev:
Det finns ingen som helst skam i att vara en nybörjare på en hyfsad hoj, men att att vara helt grön på en r1 kommer bara att få folk att skratta.

Det var nog det mest korkade jag läst idag.

Varför skratta åt någon som är oerfaren? För att han kör lungt på en urstark hoj? Bara för att man har massor av effekt så är man inte tvungen att köra järnet hela tiden. Kör lagligt så slipper du förhoppningsvis hamna i statistiken och i en V.I.F.-tråd på Sporthoj.com.

Kör själv en R1 nu för andra säsongen. Hade en Triumph TT600 första två säsongerna. Att tro att det är nån större skillnad i "köra-åt-helvete-potential" tycker jag är löjligt. Båda går/gick som fan. Jag hade en del toruingaspekter på det hela och lessnade på att ligga på 8000-11000 varv i timmar (kommer från Luleå ursprungligen och tourade bl.a. till Italien förra sommaren). Körde mina första två dagar på bana i juli och hade inga större problem att köra i den långsamma gruppen bara för att jag har en R1:a. Däremot skulle jag säkert köra bättre med en mindre hoj på bana.

Många (som med fördel kör nån 1000cc från -92 och liknande) verkar tycka att det är katastrof att man inte kör som en gud om man har en ganska ny litershoj. Jag tycker att alla får köra precis vad de vill och lägger inte näsan i blöt. Ska det bli nån mindre risk att köra åt h-vete så kanske man ska ha en hoj med 60-70 hk eller så - mindre risk att "gasa på sig" då.

edit: stavfel

Last edited:
Kristijan skrev:
Jag vill köpa min första hoj men kan inte bestäma mig riktigt. Tycker ni att det är dummt att välja en R1'a som en första hoj eller? Vilka svårigheter kan man stöta på?.....
Är även mycket förtjust i CBR600rr som jag spanar efter men vet inte riktigt.

köp min zx9r vet jag mohahha nä men en 750 e nog lagom att börja med el nyare 600 de rör på sig en del de med ;) ifs jag börja med cbr 929 till zx9r till gsxr 1000 som oxå e till salu ifs.. vill ha ngt värre hela tiden farligt de här hehe :yoparty

Gixxer 1 skrev:

Hmm. du hade din "utläggning" till alla som kan LÄSA, är givetvis bäst för alla att starta på en mindre hoj,,, men inte alla förunnat :)

hmm..

om vi tänker efter lite.. är det inte lite knasigt att man på en gång tröttnar på en liten 600 som bara gör en sisådär 250?
det är egentligen inte så bra ;) men va vet ja?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon