R1a komp-problem (~2000 års modell)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är egentligen inte jag som har problem utan det är en kompis här i Polen.
Han har en R1a (årsmodell kring 2000) med förgasare.
Hojen är svårstartad och går dåligt. (den har stått ute under vintern med täcke, tyvärr tycker jag) Ny laddat batteri.
Den har varit inne på "inspection" på verkstad och de kom fram till att den hade dålig komp.
Mer info har jag inte fått.

Vad kan vara problemet?
I mina öron ringer packningar. men jag vet inte så jag frågar er här på SH istället
Tackar för svar

är det något man gör något med som amatör mek (som inte har gjort det förr) eller bör han lämna in den? jag vet själv hur bökigt det var att pilla ventil på en 1cylle 4 takt 50cc kina moppe (en insug o en avgas)

är det något man gör något med som amatör mek (som inte har gjort det förr) eller bör han lämna in den? jag vet själv hur bökigt det var att pilla ventil på en 1cylle 4 takt 50cc kina moppe (en insug o en avgas)

Har det körts varm, eller går den så dåligt att det inte går?

Det där tror jag vad jag vill om....

En R1 har inte så dåligt komp att den går illa innan den är så generalslut i motorn att den rasat sedan länge.

1. Rengör förgasarna
2. Kolla ventilspelet
3. Byt stift

Går den fortfarande inte bra så köp en kompmätare på biltema och mät själv.

vi bor i polen så biltema blir väldigt svårt! =)
Men resten skall jag be honom att göra (om han inte kan så får jag hjälpa honom)
Tack!

återkommer med mer info:
Han har rengjort förgasaren och fått hjälp med att synka dem.
Den är svårstartad och lever bara en väldigt kort stund för att sedan då, detta händer gång på gång.
Vad kan vara fel? problemet med att den gick dåligt var innan han lämnade in den. De som tog hand om den gjorde komp test, rengörning av förgasare samt synkning. När han fick hojen så startade den och "spann" som han uttryckte sig

Kan detta vara något som väcker mer ideer hos er tappra hjälpande själar här inne?

Har den inte fått nya stift så är det det minsta man börjar med.

Sen, om den startar är inte kompressionen något som hindrar den från att gå riktigt. Den kan ryka, men den skall gå någorlunda normalt.

Från verkstaden den va på vad hade den för komp ?

När han fick hojen så startade den och "spann" som han uttryckte sig.

Spann den som en katt i motorn ?

Jag vet faktiskt inte, han har inte gjort någonting med den, den har startat nu men den går dåligt. Den går tydligen sämre och sämre allt eftersom. Nu har den (idag) åkt in till Yamaha Verkstad som skall titta på den.
=) Skall försöka luska fram vad det var som var fel och återkomma med svar här =)

Jag vet faktiskt inte, han har inte gjort någonting med den, den har startat nu men den går dåligt. Den går tydligen sämre och sämre allt eftersom. Nu har den (idag) åkt in till Yamaha Verkstad som skall titta på den.
=) Skall försöka luska fram vad det var som var fel och återkomma med svar här =)

Mina pengar ligger på att den får för mycket och släcker stiften.

En rengöring av förgasarna och nya stift.

Inga stora summor satsade dock.

Han skall slänga skiten =) Det var tydligen dyrt att åtgärda felen (et) Och vi är i polen och de kanske kostar 100kr i timmen med arbetskraft (då tjänar de riktigt bra snitt lönen ligger på ca 35-40kr / timmen i det här landet). Skall försöka få fram vad det är som är fel. Hojen har ju ändå ett beg. värde av 15-20 tusen kr här nere om den funkar så det måste ju vara rätt allvarligt om han inte vill laga den. Återkommer med svar om vad det är =) Ni får gärna spekulera

Nu har jag luskat mer =)

"krankshaft bearings och grejer" så har jag fått det förklarat för mig.
Skulle kosta ca 10000kr att fixa allt (inkl arbete) och då tjänar det inte som svenska mekaniker som ni förstår.
Är det mer värt o leta efter en Beg. motor från en firma och byta in den "defekta" motorn mot?

Vad tror ni gottfolk?

Om lagren gått brukar det låta gött om motorn.
Men felbeskrivningen påminner mkt om hur tidiga R6-motorer brukar dö. Sprickor i cylindrarna ger dåligt med komp och blir värre med varm motor. När den går, går den som en påse nötter.
//P

Vi skall se vad han vill göra. går den inte allt för illa så skall han sälja den. Vi leter efter en Beg. motor just nu. Men inte värt o lägga för mkt pengar, han vill köpa en lite nyare med insprut så =)

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort