r1a 2001 byte av lager utgående axel bakom främre kedjedrevet hur?

SupraAnders

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2010
Hoj
på jakt
Hej tänkte höra om det går och om någon isåfall har försökt, att byta lagret som sitter bakom främre kedjedrevet på utgående axel.
utan att ta ur motorn.
Packboxen var inga problem men lagret ser destovärre ut.
Det sitter på utgående axel ur lådan bakom främre kedjedrevet.

Mvh Anders

Nu har jag iofs aldrig gjort det på just en R1'a, men normalt sett sitter ju lagret dels pressat på axeln och dels ligger det i vaggor i blocket. Dvs du måste dela lådan, ta ur axeln och lämna den till någon som har ett pressverktyg. Man kan pressa av och på själv, men det är ett jävla jobb, för den som har rätt grejer tar det nån minut bara.

Har du delat motorn?
Öppnar man lådan med motorn rättvänd har man nog problem när man får hela lådan i en fin hög på golvet :näsblod

Last edited:
Nu har jag iofs aldrig gjort det på just en R1'a, men normalt sett sitter ju lagret dels pressat på axeln och dels ligger det i vaggor i blocket. Dvs du måste dela lådan, ta ur axeln och lämna den till någon som har ett pressverktyg. Man kan pressa av och på själv, men det är ett jävla jobb, för den som har rätt grejer tar det nån minut bara.

Öppnar man lådan med motorn rättvänd har man nog problem när man får hela lådan i en fin hög på golvet :näsblod

Mja då var de som jag anade, ja har ju bara kunna mätt runout elr vaman ska säga längst ut på axeln, de diffar vell ca 0.3mm där, va tror ni går de att köra med den endå sålänge den inte pissar olja ur packboxen osv?
vet inte heller om de är lagret elr själva axeln som är böjd, köpte hojen för några veckor sedan men blev inte informerad om den här lilla detaljen:)

öh ja

Mja då var de som jag anade, ja har ju bara kunna mätt runout elr vaman ska säga längst ut på axeln, de diffar vell ca 0.3mm där, va tror ni går de att köra med den endå sålänge den inte pissar olja ur packboxen osv?
vet inte heller om de är lagret elr själva axeln som är böjd, köpte hojen för några veckor sedan men blev inte informerad om den här lilla detaljen:)
Förklara hur du mätt dig fram till att den är krokig.Hur uppdagades problemet?

Last edited:
vet inte hur det gått till köpte precis hojen ovetande om problemet :(.
Det syns att den inte snurrar rakt sen mäter jag med klocka så felar det 0.3-0.4 mm när jag snurrar axeln.
Ser ut att vara mycket mer dock, när den snurrar.
Det är tydliga märken på lagret just där den felar som mest, vet inte hur dessa kan ha uppkommit?fanns ingen skit innanför packboxen.
Kan ett kedjehavveri orsaka det kanske? elr för hårt spänd kedja kanske.
Anledningen att jag misstänkte nått var att det kommit lite olja från packboxen som geförsig såg lite halvdålig ut.

Tycker det låter konstigt att man lyckas kröka den axeln.Om den fått en smäll borde växelådshuset nästan gå först.Det som kan vara orsaken är för spänd kedja,det blir en jävla hävarm när den fjädrar ihop om du inte har tillräkligt slack.Finns en och annan crossåkare som spräckt motorblocken på det sättet.alt att att den gått av eller gått omkull och fått nån smäll på så sett.

Mjo men frågan är ju om jag törs åka med den elr om de bara är att riva?
Jofan tävlade i cross i många år och gick sen över på uppvisningar, hade någa ramper osv och en för spänd kedja som smäller av elr rycker sönder nått de får inte hända.

men visst borde vell axeln snurra helt centrerat?

Funderar nästan fan om dem vart in och rivit pågrund av problem med lådan elr liknande sen skadat lagret vid montering, för de ser ut som knack elr tryck märken på det.

Mjo men frågan är ju om jag törs åka med den elr om de bara är att riva?
Jofan tävlade i cross i många år och gick sen över på uppvisningar, hade någa ramper osv och en för spänd kedja som smäller av elr rycker sönder nått de får inte hända.

men visst borde vell axeln snurra helt centrerat?

Funderar nästan fan om dem vart in och rivit pågrund av problem med lådan elr liknande sen skadat lagret vid montering, för de ser ut som knack elr tryck märken på det.
ja den ska vara helt centrerat men det kan vara svårt att mäta,har du mät där axeln är slät vid ytan pack boxen går imot?
Har du kört hojen eller har du köpt den nu på vintern?
Jag tycker att du ska sätta på kedjan sen snurrar du hjulet och kontrollerat att kedjan har samma spel hela tiden och om den har det skulle jag kört så.

Det slutade såhär allafall, axeln var rejält krökt, så de var bara att riva.
Så nu inväntar man delar sen ska hon ihop igen.

r1a.jpg

happ.jpg

delar.jpg

Aj då, snyggt o riva motorn i lägenheten och lägga motordelarna på... sängen? :näsblod
Hoppas allt går bra för dig dock. :tummenupp

Hehe de är faktiskt i mitt träningsrum i huset :) träningsbänken som får agera mekbord :D.
Fick bli så i brist på varmgarage en liten nödlösning.
Afan bara grejorna kommer så ska hon ihop igen :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back