R1100 cafe gaffelvinkel

Connys

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2019
Ort
hallstahammar
Hoj
BMW 1100 cafe
Hejsan
Har modifierat en BMW R1100RT polis -99 till cafe. Men behöver sänka fram och höja bak för att få bättre linjer. Funderar lite på vägegenskaperna efter justeringar.
Gaffelvinkeln ändras från 26 till 24 grader
Försprånget från 156mm till 138mm
Hjulbas från 1485mm till 1478
 
Det är naturligtvis svårt att säga bara utifrån siffror men för mig så känns det som om att det kommer att bli en helt körbar hoj, snabbare att styra än tidigare men fortfarande inte som en sporthoj.

Mvh,
Ingvar
 
...Försprånget från 156mm till 138mm...

Har du verkligen mätt rätt? Jag tycker båda talen är väldigt stora.
 
Hejsan
Har modifierat en BMW R1100RT polis -99 till cafe. Men behöver sänka fram och höja bak för att få bättre linjer. Funderar lite på vägegenskaperna efter justeringar.
Gaffelvinkeln ändras från 26 till 24 grader
Försprånget från 156mm till 138mm
Hjulbas från 1485mm till 1478

Ay, vänta nu...?

R1100 RT - den mycket kompetenta touringhojen med den fantastiska kåpan, den har du plockat av alltså...?

Hur gjorde du med övriga karossen?
Det var väl första BMWn som hade en ytterst profan biltank under all plast?

Bilder vore intressant...

Vidare: hojen har väl Telelever fram?
Hur mycket kan man joxa med den egentligen?
 
Lite lurigt o veta hur man ska ta ut måtten när det är paralevergaffel. Men skillnaden 18mm mindre försprång är nog rätt. Vilka försprång brukar det vara m vanlig gaffel?
 
Lite lurigt o veta hur man ska ta ut måtten när det är paralevergaffel. Men skillnaden 18mm mindre försprång är nog rätt. Vilka försprång brukar det vara m vanlig gaffel?

Nej nej nej - Paralever är namnet på BMWs friflytande
och avlastade bakfjädring för kardanhojar.

Framfjädringen heter Telelever.

Läs på här: http://www.motorbikestoday.com/features/Articles/bmw_telelever.htm


Jag har Telelever på en av mina hojar, och jag gillar det INTE.

Jag har själv inte brytt mig om att läsa in mig på systemet eftersom det suger hästballe i min körning, men alla alarm jag har går av när du pratar om att "sänka" en Telelevergaffel - speciellt som du inte ens verkar veta vad den heter...?

Spontant säger jag, utan att veta säkert att enda sättet att på ett tryggt sätt korrigera höjden på en Telelever är med olika långa stötdämpare.
Där finns ett spel på några centimeter att jobba med, och firmor som Wilbers sitter på expertisen.

Att slajda gaffelbenen i klamporna låter värsta sortens turkmek i mina öron.

Men som sagt, jag trivs inte med Telelever och är inte inläst på systemet.
Jag skulle dock inte labba med det utan att veta väldigt mycket mer om det.
 
Last edited:
Nej nej nej - Paralever är namnet på BMWs friflytande
och avlastade bakfjädring för kardanhojar.

Framfjädringen heter Telelever.

Läs på här: http://www.motorbikestoday.com/features/Articles/bmw_telelever.htm


Jag har Telelever på en av mina hojar, och jag gillar det INTE.

Jag har själv inte brytt mig om att läsa in mig på systemet eftersom det suger hästballe i min körning, men alla alarm jag har går av när du pratar om att "sänka" en Telelevergaffel - speciellt som du inte ens verkar veta vad den heter...?

Spontant säger jag, utan att veta säkert att enda sättet att på ett tryggt sätt korrigera höjden på en Telelever är med olika långa stötdämpare.
Där finns ett spel på några centimeter att jobba med, och firmor som Wilbers sitter på expertisen.

Att slajda gaffelbenen i klamporna låter värsta sortens turkmek i mina öron.

Men som sagt, jag trivs inte med Telelever och är inte inläst på systemet.
Jag skulle dock inte labba med det utan att veta väldigt mycket mer om det.

Att shimsa dämparen borde väl vara det enklaste och inte ge några negativa konsekvenser?
 
Så, nu har jag bildgooglat på temat "Telelever Café Racer", och...

10_03_2017_Moto_Adonis_BMW_R1100S_cafe_racer_Netherlands_Pipebuen_custom_bike_20-480x320.jpg

...så var den dagen förstörd.

Sådant som ser ut att vara körbart ser samtidigt ut att stå på styltor, och bästa sättet att maskera långbenen verkar vara att jobba med någon slags kåpa.

maxresdefault.jpg

Kåpan funkar, med en kul blinkning åt BMWs weird face, men den nygjutna tankdummyn blev ÄNDÅ större än originalet. Herregud...

Här hade man kunnat jobba neråt och få en Hoskekoppling över generationerna, men det missades.

Såg en hoj med bikini++ kåpa som dolde det värsta:

View attachment d363abf78e77f1de7279b7a1b78607a8.jpg

Där fanns det dock mycket annat att önska...

Hojarna som inte sved i ögonen hade fått USD-gafflar, men ofta med till synes skumma gaffelvinklar.

Enda "låga" Teleleverhojen hade fått sin fjädringsväg reducerad till typ en tum:

ea258af9cd2db5a23928ccf05ecf4a2c.jpg

...ståendes uppallad och avlastad.

Visst, som statiskt utställningsföremål att ta bilder av kanske det funkar - men att köra på?
Inte i min värld.

Så, jobba på att dölja Teleleverns kilometerlånga ben - bryta det visuella uttrycket med något, eller satsa på riktig teleskopgaffel. Kolla runt först bara hur dessa bastarder är att köra innan du lägger massa tid och pengar.
Det känns som du har fel utgångsmaterial, och är på väg in i en galen gåsjakt.
 
Last edited:
Jajamän telever är namnet på konstruktionen, paralever är ju bak :-).
Jo jag har tänkt mig en 25-30mm kortare stöt från vilbers. Det ger ca 40mm sänkning.
 
Undrar om det är en bra ide att sänka den fram, det gör det lättare för cylindrarna att ta i marken vid stora nedlägg.

Jag hade en R75a för många år sedan, den höjde jag i stället för att cylindrarna inte skulle ta i så lätt men jag nötte hål på ventilkåporna ändå...

Mvh,
Ingvar
 
Jajamän telever är namnet på konstruktionen, paralever är ju bak :-).
Jo jag har tänkt mig en 25-30mm kortare stöt från vilbers. Det ger ca 40mm sänkning.

Okay, talar man "sänkning" så låter det bra, pratar man "reducering av fjädringsväg" så låter det mindre bra.
Av 120 mm ursprunglig fjädringsväg går du ner till 80 mm.
Med nöd och näppe körbart, men en avsevärd försämring mot originalets egenskaper.

Form före funktion och yta innan innehåll.
Caféracertrenden 2.0 i ett nötskal, och anledningen till att många som upplevt riktiga caféracers står lite avvaktande med armarna i kors.

Undrar om det är en bra ide att sänka den fram, det gör det lättare för cylindrarna att ta i marken vid stora nedlägg.

Jag hade en R75a för många år sedan, den höjde jag i stället för att cylindrarna inte skulle ta i så lätt men jag nötte hål på ventilkåporna ändå...

Mvh,
Ingvar

Oilheads är lite högre lagda bla för att förbättra kurvegenskaperna, men du har rätt - det innebär ytterligare en försämring mot originalets egenskaper.
 
Hejsan
Har modifierat en BMW R1100RT polis -99 till cafe. Men behöver sänka fram och höja bak för att få bättre linjer. Funderar lite på vägegenskaperna efter justeringar.
Gaffelvinkeln ändras från 26 till 24 grader
Försprånget från 156mm till 138mm
Hjulbas från 1485mm till 1478

Hmmm....
-99 säger du? Har du kollat datum för första registrering?
Du ligger i farozonen för att omfattas av helfordonsgodkännandet.
 
Tackar för feedback.
Cykeln kommer höjas 50mm så markfrigången blir den samma.
Jag kommer fortfarande ha samma fjärdingsväg fram eftersom begränsningen fortfarande är stötdämparen.
Och jag vet att man kan köpa allt färdigt och bara köra, men jag är inte riktigt lagd så.
 
Okay, jag önskar dig lycka till - på ett ärligt och genuint vis.

Jag har sett så mycket underligt i dagens café- och scramblerbyggen att jag ofta reser ragg lite för tidigt.
Beklagar om jag verkar trist, men... ...ja, det är jag.

Lägg upp lite bilder när du kommit en bit på väg.
 
Så, nu har jag bildgooglat på temat "Telelever Café Racer", och...

View attachment 451856

...så var den dagen förstörd.

Ja jäklar... :skrämd



Jag är ledsen att inte kunna öka Connys skaparglädje här, men det enda som skulle va ett svårare objekt att starta från är väl en Guldvinge. Var BMW:n det enda du råkade ha hemma just där och då? :va
 
Höjning bak kan man åstakomma enkelt med ett kortare paralellstaget till paralevern.
Vinkelväxeln kommer då vinklas en aning men det skall inte vara några problem med driftsäkerheten om man inte tar till för mycket, det handlade om 1-2cm kortare stag har jag för mig.
1100GS har korare stag och annan vinkel på slutväxeln än 1100r/s/rs/rt vill jag minnas, det staget användes inom boxer cup för att höja bakänden.

Går även korta originalstaget om man vet hur man svetsar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top