R1 Yamaha Banshee med Turbo......

njo hårdare fjäder lär du nog åka på samma hur man gör det

Men att svetsa i Alu bärarmen är inte tillrådligt då den kommer bli mjuk
och gå sönder under last sen , Den är nog beroende av att den är strukturellt oförändrad ( faan va fint ord):)

Flytta bak dämparfäste och undre bärarmsfästet då kan de funka??







Fy fan, är det ok att jag börjar kalla dig för Doktor Andersson, med tanke på det fina språket :)

Funderar faktiskt helt enkelt att ta bort länkaget helt och köra en dämpare som sitter direkt i svingen i stället, mycket enklare.....

Vad säger du om det Doktor Andersson Turbo :)
 
Last edited:
Fy fan, är det ok att jag börjar kalla dig för Doktor Andersson, med tanke på det fina språket :)

Funderar faktiskt helt enkelt att ta bort länkaget helt och köra en dämpare som sitter direkt i svingen i stället, mycket enklare.....

Vad säger du om det Doktor Andersson Turbo :)


Hehe , Nåja

Jo de funkar nog utmärkt om du tar dämpare från nån brandgul KTM

Eller Gul blå Husabergare , Då dessa är gjorda för att gå utan länkage
 
Utan länkage blir för tvär vinkel på dämparen, så vi håller på att klurar på en helt ny undre länkarm i stål för att prova lite olika vinklar!

Ramen har blivit helsvetsad och nytt stötdämpar fäste är på G i fram, även där så man kan ändra lite hårdhet och höjd!

Så här lång blev maskinen (24cm längre), jo jag vet att vinter hjuls säsongen är långt bort just nu :)

IMG_0690.JPG
 
Last edited:
Bygget ligger nere ett tag pga. tror eller ej men jag har gått och köpt mig en tvåhjuling, blev en Yamaha TDM 850 01a med läckande gaffel och en topp packning som också läckte, men det är fixat, så nu saknas bara att besikta den och ett körkort :)
Ingen raket, men man kan kanske slänga på en turbo till nästa sommar ;)
 
Bygget ligger nere ett tag pga. tror eller ej men jag har gått och köpt mig en tvåhjuling, blev en Yamaha TDM 850 01a med läckande gaffel och en topp packning som också läckte, men det är fixat, så nu saknas bara att besikta den och ett körkort :)
Ingen raket, men man kan kanske slänga på en turbo till nästa sommar ;)

Grattis, och lycka till med kortet:tummenupp
 
Tusen tack! Undrar varför man inte har tagit mc kort tidigare......
 
Bygget ligger nere ett tag pga. tror eller ej men jag har gått och köpt mig en tvåhjuling, blev en Yamaha TDM 850 01a med läckande gaffel och en topp packning som också läckte, men det är fixat, så nu saknas bara att besikta den och ett körkort :)
Ingen raket, men man kan kanske slänga på en turbo till nästa sommar ;)


Ha ha ha ha antar att du har småsneglat på denna tråd!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149427
 
Bygget ligger nere ett tag pga. tror eller ej men jag har gått och köpt mig en tvåhjuling, blev en Yamaha TDM 850 01a med läckande gaffel och en topp packning som också läckte, men det är fixat, så nu saknas bara att besikta den och ett körkort :)
Ingen raket, men man kan kanske slänga på en turbo till nästa sommar ;)

Utmärkt val.
Någon turbo skall det dock inte sitta på den motorn.
 
Last edited:
Motorn svarar bra på vanlig sugtrimmning, men med turbo så är det mycket stor risk att koppling, växellåda och (inte lika stor risk) vevlager totalhavererar.
Vridmomentet maler ner delarna till julgransglitter.

Låter som du har provat turbo matat en TDM 850 redan?
 
Låter som du har provat turbo matat en TDM 850 redan?

Jag har varit inblandad i ett projekt, men vi blev rådda att byta objekt.
Som du säkert vet, så är det betydligt bättre att satsa på en fyra om man skall turba.
Om du ändå väljer att fösöka få fart på TDMen, så bör du nog försöka begränsa vridmomentet på lägre varv.
Jag tror att det kan fungera, men vem vill ha en gammeldags, omodern, bufflig turbomotor med effektpuckel vid 6000 varv?






Jag vill.
Men inte på en hoj.
 
Jag har varit inblandad i ett projekt, men vi blev rådda att byta objekt.
Som du säkert vet, så är det betydligt bättre att satsa på en fyra om man skall turba.
Om du ändå väljer att fösöka få fart på TDMen, så bör du nog försöka begränsa vridmomentet på lägre varv.
Jag tror att det kan fungera, men vem vill ha en gammeldags, omodern, bufflig turbomotor med effektpuckel vid 6000 varv?






Jag vill.
Men inte på en hoj.




Det låter som om du kört mycke turbohojar

( på 80 talet)
 
Det låter som om du kört mycke turbohojar

( på 80 talet)

Inte alls.
Turbohojjarna på åttiotalet var skräp.
Men det jag fått påpekat angående turbomatning av TDMmotorer är att om man ökar vridmomentet på låg och mellanvarv, så blir det problem.
På högre varv klarar den pulserna.
 
Inte alls.
Turbohojjarna på åttiotalet var skräp.
Men det jag fått påpekat angående turbomatning av TDMmotorer är att om man ökar vridmomentet på låg och mellanvarv, så blir det problem.
På högre varv klarar den pulserna.


Därför bygger man mer och mer med stora aggregat som ger låga avgasmottryck och bevarar sugmotorns karaktär

Då funkar även vassare kammar och högre komp bra:)
 
Därför bygger man mer och mer med stora aggregat som ger låga avgasmottryck och bevarar sugmotorns karaktär

Då funkar även vassare kammar och högre komp bra:)

Det är just det jag har fått höra är problemet på dessa motorer.
När man turbar en motor nufötin, så vill man ju höja effekten genom hela registret.
Effekthöjningen på låg och mellanvarv ställer till problem.
 
Det här var intressant, hoppet är det sista som överger mäniskan ;)
Ska väll i första hand lära mig köra utan stödhjul sen får vi se vad det blir! Har ju fortfarande två R1 motorer som kan bli en hel R1 motor med turbo:tummenupp, blir kanske svårt att besikta TDM med R1 motor:va
 
Ska väll i första hand lära mig köra utan stödhjul sen får vi se vad det blir! Har ju fortfarande två R1 motorer som kan bli en hel R1 motor med turbo:tummenupp, blir kanske svårt att besikta TDM med R1 motor:va

Helt rätt tänkt.
TDM är en utmärkt nybörjarhoj som går att använda till allt.
Om du sedan känner att du vill ha ett "effektmonster", så är det inga jättepengar att byta till en gammal hayabusa eller liknande, som bevisligen tål både effekten och farten.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top