R1 Yamaha Banshee med Turbo......

Var ska man börja.....
Det var inte bara däckena som slirade, det var kopplingen med.....
Mitt fel,
Har ju Magura hydralkoppling och den hade jag förspänt lite för mycket, men det löste sig enkelt!
Sen började strulet, tappade laddtryck över 5000varv inna ca 0.5
Men vi skruvade den förgasarna och plenumet och när Andreas (han som har Finmekaniska Racing i Storvreta) frågar om jag hade glömt någon trasa i turbon eller nått, för bestyckningen kunde inte fela så mycet som den gick fet......
Då gick det en kall kår igenom kroppen, jag kunde väll inte ha glömt pappers tussen som jag hade skyddat intercoolerns insug med,
Jo då, eller vi skyller på den frusna hamster som måste ha byggt bo i intercoolern :huvet:huvet:huvet
När intercoolern var rensad så laddade den för en sekund ca 1bar, som skruvades ner till 0.7 och där hade vi 241hk på hjulen, innan vi skulle höja laddtrycket lite så gick ett tändstift sönder.....
Så den fick övernatta i Storvreta, nya tag med nya stift och utan pappers insprut i morgon!
Målet 251,2 är nära:banana:banana:banana om inte den jävla hamstern flyttar in i natt igen:kulspruta
Ska försöka få in en liten film från sista repan....

241hk ca 0.7 ladd

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=vE8Sp62EDQA[/YOUTUBE-ID]


typiskt hamstrar,du får ta nya tag imon:tummenupp
 
typiskt hamstrar,du får ta nya tag imon:tummenupp

Ja den lille feta jä..
[YOUTUBE-ID]vE8Sp62EDQA[/YOUTUBE-ID]

Super tack till Andreas på Finmekaniska Racing i Storvreta för all hjälp!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:
241/1,7= 141,7 hk som oladdad motor

Irriterande nära va hehe

He he du kan du Andersson, men som sagt du har ju varit med ett tag du med :tummenupp

Någon som har en bra lösning på hydral koppling?
Magura prylarna får jag inte att fungera, får ej ur luften ur systemet och så läcker kolven nere vid motorn!!
Är ju så nedrans trögt med vire....
 
Last edited:
He he du kan du Andersson, men som sagt du har ju varit med ett tag du med :tummenupp

Någon som har en bra lösning på hydral koppling?
Magura prylarna får jag inte att fungera, får ej ur luften ur systemet och så läcker kolven nere vid motorn!!
Är ju så nedrans trögt med vire....

Jag tror aldrig du får dom att fungera

Aldeles för lite slag med en sådan

Dessa är gjorda för crossmotorer mm ( mycket mindre koppling)

Är ingående axel ihålig? Går det att köra stång genom motorn?

Anars får du väl kika på slavcylindrar till nån bilmodell
och köra med en riktig hoj kopplingspump

Lite trixit att hitta rätt i utväxling , Går väl att labba med längd på kopplingsarmen på motorn
 
Jag tror aldrig du får dom att fungera

Aldeles för lite slag med en sådan

Dessa är gjorda för crossmotorer mm ( mycket mindre koppling)

Är ingående axel ihålig? Går det att köra stång genom motorn?

Anars får du väl kika på slavcylindrar till nån bilmodell
och köra med en riktig hoj kopplingspump

Lite trixit att hitta rätt i utväxling , Går väl att labba med längd på kopplingsarmen på motorn

Du har så rätt igen!
FIck tag i det systemet beg och fick tag i en person som hade varit med och utveklat det i sverig och han sa att det skulle gå så bra att använda fast kopplingen var förstärkt (extra extra trög)
Så jag bestälde renoverings kit för den lekte i sylindern nere vid koplingen, men inte hjälpte det.....

Nej tyvärr så är det ju koplingsarm och en axel med drev som drar ut kopplingen, ja ja det får väll bli vire igen och ett riktigt långt kopplings handtag:tungan
 
Last edited:
frank-mcgrath-forearm.jpg


Bättre än hydralkoppling!
 
Jag tror aldrig du får dom att fungera

Aldeles för lite slag med en sådan

Dessa är gjorda för crossmotorer mm ( mycket mindre koppling)

Är ingående axel ihålig? Går det att köra stång genom motorn?

Anars får du väl kika på slavcylindrar till nån bilmodell
och köra med en riktig hoj kopplingspump

Lite trixit att hitta rätt i utväxling , Går väl att labba med längd på kopplingsarmen på motorn


hej här är en fin kopplingspump
 

Bifogat

  • 006.jpg
    006.jpg
    234.5 KB · Visningar: 93
hej här är en fin kopplingspump

Den är äkligt fin, vet i fan vad man ska sätta i andra änden bara, sedan ser den lite för dyr ut för min tunna blånbok just nu eller?
Så här ser det ut nere vid kopplingen nu och den kolven är för klen.....
 

Bifogat

  • IMG_0177.jpg
    IMG_0177.jpg
    237.4 KB · Visningar: 121
Nya stift, utan hamsterbon i intercoolern och lite soppa i tanken......
Hoppas allt ska vara som det ska nu!?
Andreas på Finekaniska Racing ska köra någon repa på eftermiddagen, jag själv måste leverera lite möbler....
Nervös som fan, men den är i goda händer hos Andreas.....
Fortsättning följer.......
 
Nu är det klart!
Vi nöjde oss med 260.9 vid 0.8 i tryck
Ett grymt stort tack till Andreas som har tagit sig tid i två dagar för att hjälpa mig!
Då blev det 1hk per kg till slut, grymt nöjd......
 
Gratulerar!

vad har du för planer med monstret?
backtävlingar och dyl eller ren show bara?

känner jag dig rätt ska det väl användas. :)

när får man se skapelsen live?
 
Gratulerar!

vad har du för planer med monstret?
backtävlingar och dyl eller ren show bara?

känner jag dig rätt ska det väl användas. :)

när får man se skapelsen live?

Tack!

Planerna är att spräcka mitt rekord på 206km/h på flygande km på is som jag satte förra året på Speed Weekend

Så nästa tävling blir den 10-11 Mars i Orsa på årets Speed Weekend
Ska försöka provköra den på isen i helgen!!!

Klart den ska användas:tummenupp
 
Lite info vad som har hänt och resultat!

Ramen är en Yamaha Banshee 250 Quad
Framvagn är från en Gasgas 450 Quad
Frambromsar från en Yamaha 450 Quad
Bakbromsen från en Suzuki 750...
Bakaxeln är en Durablue axel
Däcken kommer att vara fram rallydäck 10" från hundkojja med Finndubb
Bakdäcken Rallydäck 13" med Finndubb
Intercoolern är från en Ford Escort turbo diesel
Egenkonstruerat plenum och tank
Bränslepump från Marklund
Bränsletrycksregulator Malpasi
Turbo volvo T16
Turbo tryck 0.8
Hk 261.9

Bilden visar två olika turbo tryck!!!

Tack till alla som har hjälpt till på något sätt:Bugar :Bugar :Bugar
 

Bifogat

  • IMAG0231.jpg
    IMAG0231.jpg
    236.8 KB · Visningar: 2,417
  • IMG_0171.jpg
    IMG_0171.jpg
    240.4 KB · Visningar: 2,466
Får gratulera till dom fina siffrorna i bänken.
Jag har gått igenom hela din blogg om bygget och är väldigt imponerad. Väldigt snyggt och seriöst bygge. Känns inte som om du har lämnat någonting åt slumpen faktiskt. Riktigt schysst bygge.

Det är väldigt synd att det är så himla långt till Orsa, då det hade varit vansinnigt kul att se ditt och dom andra ekipagen live.

Än en gång stort grattis.
 
Nu är det ju så att åberg har redan så grova underarmar..:tuttar

Ha ha så där säger du bara för att du har 200hk mer än mig:D

Får gratulera till dom fina siffrorna i bänken.
Jag har gått igenom hela din blogg om bygget och är väldigt imponerad. Väldigt snyggt och seriöst bygge. Känns inte som om du har lämnat någonting åt slumpen faktiskt. Riktigt schysst bygge.

Det är väldigt synd att det är så himla långt till Orsa, då det hade varit vansinnigt kul att se ditt och dom andra ekipagen live.

Än en gång stort grattis.

Dom ordena värmde otroligt mycket!

Ja det kommer att bli en otrolig show på isen i Orsa, hoppas du kan komma ändå, synd att missa:)

Ska försöka ha något att bjuda alla som säger att dom läst detta på Sporthoj i Orsa, får se vad vi kan hitta på.....

Kul att man har blivit axepterad här på Sporthoj trots att man ha stödhjul, men vem vet, en vacker dag kanske någon säljer en tom ram som motorn kan slinka i på två hjul:tummenupp

För er som inte kan komma till Orsa får jag försöka hålla uppdaterade här på sidan om vad som händer......
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top