R1 vs ZX9R

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag har hört delade åsikter om det här fallet.

Vissa påstår att R1:an är snabbare... andra ZX9:an. ZX9:an borde vara slöare... eller?
 
soppatorsken var runt tre sekunder snabbare än mig runt de knappa 3,7 kilometrarna på Motopark i Finland med sin ZX-9R -98

Givetvis materialet som avgjorde så Kawwan e snabbast.
 
r1 har ett bra mycke trevligare register än zx9:an iallafall den saken är klar.
 
En ZX9 med R1 motor skulle man haft! Om det inte var för oljetankningen då...
 
Jag gillar inte fladdriga R1:or av nån anledning.... tycker inte om dom. Man sitter konstigt. Ja gillar dom bara inte :va
 
tycker man sitter som en gud iallafall jämfört med gsxr1000 roligare i böjarna är den också,har tyvärr inte kört nån zx9


Rigge skrev:
Jag gillar inte fladdriga R1:or av nån anledning.... tycker inte om dom. Man sitter konstigt. Ja gillar dom bara inte :va
 
Det är nog allmänt känt att R1:ans chassi inte är det allra bästa. Guppiga kurvor inbjuder till kraftigt styrfladder och wobbel. Därför är styrdämpare ett måste på R1:an om det skall köras aktivt på bana. ZX9an har mindre behov.

Kawasaki sportchassi från 98 och framåt har byggt upp ett bra rykte. Mina egna erfarenheter har ännu inte bevisat mig motsatsen trots många försök. :)

/a
 
Kawasakin är en pigg & körglad sporthoj med en massa pulver.
Men allt den gör kan R1:an göra ett snäpp bättre.
Kawasakin har dock lite bättre komfort än R1:an. Det är fortfarande en sporthoj och ingen tourer.
R1:an känns lite råare och lite mer extrem än ZX-9R:en.
Toppfartmässigt är det ett ganska jämnt lopp. Tyckte personligen att min Retta hade lite mer acceleration upp dit än polarens Kawa.

Provkör båda och bilda en egen uppfattning...
 
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Kawa....om den tillhör den senaste generationen.
 
Vad skall du använda hojen till?
Mest banåkning och landsväg, ta R1:an.
Mest landsväg och lite banåkning, ta ZX-9:an.
Prestandamässigt är båda likvärdiga, 9:an går lite fortare medans R1:an accar lite bättre men som alltid skiljer det mellan modellerna.
 
När kryssnian -98 lanserades lovade Yamaha en hel del, Kawasaki mindre...och resultatet visade sig självt. ZX9:an sopade banan med Rettan

Men som sagt...det beror på vad man är ute efter. YZF R1 ÄR snygg :tummenupp
 
Åberg skrev:
När kryssnian -98 lanserades lovade Yamaha en hel del, Kawasaki mindre...och resultatet visade sig självt. ZX9:an sopade banan med Rettan

Men som sagt...det beror på vad man är ute efter. YZF R1 ÄR snygg :tummenupp
Oxå intresserad av vad det var kawan sopade banan med rettan i? Inte för att jag tvekar att kawan är bättre än rettan på en del punkter...
 
WASP skrev:
Oxå intresserad av vad det var kawan sopade banan med rettan i? Inte för att jag tvekar att kawan är bättre än rettan på en del punkter...

Det frågan handlade om...vem som var snabbast :fakta

Själv blev det en Fireblade -01 när jag stod och valde...
 
Last edited:
Åberg skrev:
Det frågan handlade om...vem som var snabbast :fakta


...och det är Zx9:an då :confused: , visst den var väl något snabbare än R1:an -98 på en bana i ett BIKe test pga de hade problem med att få fäste med R1:an, men det var väl det enda...

Säger absolut inte att ZX9:an är dålig eller långsam utan säkerligen lika snabb som en R1 i de flestas händer, men att zx9:an skulle vara snabbast :fakta .......... :ajjabajja
 
Back
Top