R1 vs zx9r.....

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Nu tycker jag det är dags att fixa hoj igen och skall köpa hoj i höst/vinter. De jag funderar på är en R1 från -99 eller -00 eller en zx9r från -99 eller -00. Jag har en begränsad budget på 25000 till max 30000kr.
Men nu är frågan vilken jag skall välja? Jag har alltid gillat R1 utseende och tycker den är snyggare en zx9r. Men när jag kollar på Rettorna i min prisklass verkar det vara ganska slitna och ofta ombyggda till streetfighters. När jag kollar i samma prisklass var det gäller zx9r verkar det lite bättre skötta, men inte likna snygga i modellen. Jag vill ha en hoj med bra motor och bra drag, jag kör inte bana och jag kommer även använda den som pendlarhoj till jobbet. Nu är frågan vilken jag skall välja? Vilka är skillnaden mellan de två modellerna? Är det stor skillnad på drag i motorn, klumpighet osv............

De hojerfarenheter jag har är Honda NSR 125 Kawasaki 600 GPZ, Yamaha FZR 1000, Yamaha XT 660.

Tack på förhand/Dadde

du får nog leta ett tag efter en retta för 25 som inte är helt sönderkörd
då alla vill ha 50K för en 99

du får nog leta ett tag efter en retta för 25 som inte är helt sönderkörd
då alla vill ha 50K för en 99

Det finns Rettor för under 30000. Vad tror ni om skillnaderna?
/Dadde

Last edited:
wohow, än tråd jag kan vara användbar i, hehe, händer inte ofta ;)

Hade en zx9r -03'a samtidigt som en polare hade en -99 R1, så har kört båda typ samtidigt eller va man ska säga.

Kör man runt på en Zx9R, känns stabil och säker, och ruskigt snabb. Sen sätter man sig på en R1 så känns det som man bytt från MC till moped, och man har huvet ovanför framhjulet, sen när man gasar iväg känns det WAAAAAH OMFG SHIT HELL!!

Kort sagt, Zx9 är en underbar hoj, snabb och mycket stabil i höga farter, bekväm att åka på.
R1 känn mer som ett brutalt monster och när man kliver av känns det yay! jag lever fortfarande :D, sjukt smidig liten hoj.

Acceleration är R1 lite vassare upp till typ 150, sen drar de ganska jämnt till kanske 250 nånstans sen är ZX9 snabbare pga större kåpa och mindre luftmotstånd

beror på vad man föredrar, R1 känns brutalare, Zx9r är bekvämare

Last edited:
wohow, än tråd jag kan vara användbar i, hehe, händer inte ofta ;)

Hade en zx9r -03'a samtidigt som en polare hade en -99 R1, så har kört båda typ samtidigt eller va man ska säga.

Kör man runt på en Zx9R, känns stabil och säker, och ruskigt snabb. Sen sätter man sig på en R1 så känns det som man bytt från MC till moped, och man har huvet ovanför framhjulet, sen när man gasar iväg känns det WAAAAAH OMFG SHIT HELL!!

Kort sagt, Zx9 är en underbar hoj, snabb och mycket stabil i höga farter, bekväm att åka på.
R1 känn mer som ett brutalt monster och när man kliver av känns det yay! jag lever fortfarande :D, sjukt smidig liten hoj.

Acceleration är R1 lite vassare upp till typ 150, sen drar de ganska jämnt till kanske 250 nånstans sen är ZX9 snabbare pga större kåpa och mindre luftmotstånd

beror på vad man föredrar, R1 känns brutalare, Zx9r är bekvämare

Tackar för kanonsvar!! Precis vad jag ville veta. Men är fortfarande kluven. Rettan har saker som inte zx9r har och tvärtom:confused:
Vilken föredrog du?

Är det stora skillnader i hållbarhet, kvalité på motorerna?
Hur många hk har Rettan och hur mkt väger den. Hur många hk har zx9r och vad väger den?

/Dadde

Tackar för kanonsvar!! Precis vad jag ville veta. Men är fortfarande kluven. Rettan har saker som inte zx9r har och tvärtom:confused:
Vilken föredrog du?

Är det stora skillnader i hållbarhet, kvalité på motorerna?
Hur många hk har Rettan och hur mkt väger den. Hur många hk har zx9r och vad väger den?

/Dadde

Det är väll inte så jädra svårt att ta reda på O.o? Google is your friend, my friend

http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_zx-9r_ninja_1999.php

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_yzf-r1_1999.php

skiljer 8 kilo och 7hk, dock har jag för mig kawwa hävdade upp till 150 hk med ram air. Dem är snarlika prestandamässigt, R1 mindre och smidigare, Zx9 mycket bekvämare.
vilken jag skulle föredra beror ju på vad man ska göra ;), kostare sträckor kurviga vägar är R1 roligare, dra iväg 30mil är ZX9 trevligare.

Sen motorerna beror mycket på hur de är skötta, alla motorer kan bli ras om de misssköts, R1 kan dra en del olja, ZX9 är va jag vet problemfri

Jag har haft båda och gillar R1 mer.
Ska du ha passagerare är ZX9an överlägsen men nöjeskör du är Yamahan lite roligare.
Men de är ändå skapligt jämförbara så ta den finaste du hittar oavsett modell med tanke på din lite tajta budget. Och undvik kåplösa hojar, det är inte lika kul/snyggt eller bra.

Stirra dej inte blind på priset. Bättre att lägga på några tusingar än att köpa en för 25-30 som sen kostar dej 15tusen extra med alla fel du inte trodde fanns

Har haft en zx9:a och visst den är lite större men för mig var den perfekt (186 lång).
Tyckte att R1:an var lite liten men det är ju tycke och smak som avgör.
Jag tycker att en zx9:a från -oo och frammåt är ett bra köp,man kan köra länge utan att bli trött.

Tackar för alla svar! Jag har fått lite att tänka på :) Är det någon som har en R1 eller zx9r till salu är det bara att PM:a

/Dadde

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...