R1 vs R6

torsten_89

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Kopparberg
Hoj
200, yamaha,r6
Om man ska jämföra acc å toppfart mellan en r1 & en r6? Lite Fakta och vad som är den stora skillnaden?
 
R6:or är jävligt långsamma, man kommer knappt framåt när man gasar :rolleyes:

Nä men på en r6a måste man varva mer och växla oftare, sen är r6an lite smidigare än r1an. Men är du nybörjare så tror jag inte det kommer vara hojen som begränsar dig varken på r6 eller r1 :)
 
[YOUTUBE-ID]c5YXYcHzZL0[/YOUTUBE-ID]

Sådana tester är väl inte så rättvisa egentligen, spelar ju rätt stor roll hur bra föraren är på starter. Hade varit skoj om det funnits filmer med flygande start, låt säga 100km/h och sen fullgas på högsta växel. Hade varit skoj att se skillnaden mellan olika hojar också, lite äldre R1or mot nya, gsxr k5 mot k8, gammal r1 mot ny r6 osv....
 
R6:or är jävligt långsamma, man kommer knappt framåt när man gasar :rolleyes:

Nä men på en r6a måste man varva mer och växla oftare, sen är r6an lite smidigare än r1an. Men är du nybörjare så tror jag inte det kommer vara hojen som begränsar dig varken på r6 eller r1 :)[/QUOTE

Jaa, har också hört att det är så, r6an lite rappare i början sen kommer r1an med sina urkrafter;)
 
Den stora skillnaden är att när du tagit dig ur sista kurvan innan start/mål/depå-rakan och fått med dig mycket fart och arbetar dig upp genom växlarna med öppna spjäll och plötsligt får en förnimmelse att någon närmar sig bakifrån så är det en R1a som är på väg att köra om.
 
Jaa, har också hört att det är så, r6an lite rappare i början sen kommer r1an med sina urkrafter;)
Det är fel. Kika på lite vridmomentskurvor så får du en bättre uppfattning. R6an är tunnare än R1, både effekt- och viktmässigt. Valet handlar om vad man värderar högst.
 
Den stora skillnaden är att när du tagit dig ur sista kurvan innan start/mål/depå-rakan och fått med dig mycket fart och arbetar dig upp genom växlarna med öppna spjäll och plötsligt får en förnimmelse att någon närmar sig bakifrån så är det en R1a som är på väg att köra om.
Klockrent svar :tummenupp
 
Hade en r6 förut men trötnade på att varva och växla har en r1 nu tok nöjd..
Men som vissa andr redan sagt det e ju du som ska ha hojen försök att få prov köra bägge två:yoparty
 
Ähh, lägg av nu grabbar!

Ge killen en Turboladdad-Busa så är biffen klar!

TS's trådar får mig att minnas när jag var runt 20 (är ifs 25 nu men ändå;) ) och det första jag ville ha var en R1 eller en R6a. Nu när man har kört ett par hojar iaf så inser man hur jävla fort man förmodligen skulle krascha om man fått som man ville då.

Men det är bara jag det.

On topic: tror mycket ligger ligger hos föraren tbh, en kass förare på en R1a blir nog ifrånåkt av en duktig grabb på en R6a.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top