R1 vs R6

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hej och hallå.

Den otäcka verkligheten börjar närma sig för mig,tjejen har snart sitt kort.

Detta kommer innebära att mina dagar på 6an är över(köpte ju den åt "henne" ;) )och det var något jag inte trodde skulle bli något problem då den införskaffades men så är det idag.

Tanken är att skaffa en 1a men vad förlorar jag i smidighet då?
Visst,kan åka och provköra men det bestående intrycket blir väl bara "shit,vilket drag!" och så köper jag den för att sen kanske bli missnöjd med hanterbarheten.

Tar ju ett tag att finna sig tillrätta på en hoj och känna vad man egentligen tycker om den.

Har helt klart vant mig vid effekten på 6an men kollar man mätaren så går det mer än väl fort nog,och som någon här sa"den som säger att det inte är nog effekt i r6an har bara kört rakt fram" han ljög ju inte direkt!

Men men,är R1an lika hanterbar och smidig så gör det ju inte ont med bättre drag :)
Så,vad jag skulle vilja veta är,hur skiljer sig köregenskaperna på de båda?

Någon som kört dom parallellt eller efter varann som kan ge lite feedback?

Älskar den exakta känslan när man går in i en kurva och lägger ner den och känner full kontroll och även kan byta spår,inget brytande för att få ner den,bara trillar ner när man tänker sväng,det vill jag inte förlora.
6an stannar ju i familjen så det pekar ju åt 1an men om jag inte gillar den
så är det ju inte säkert att jag lyckas övertyga tanten att det är
häftigare mer en R1a och då blir jag ju sittandes med den iaf.

Så valet står mellan en 1a eller 6a -06 eller -07.
Dom ekonomiska aspekterna är betydelselösa,viktigare att jag gillar hojen.

Någon som har några erfarenheter och tankar om de?

Henrik

Har bara kört R1:or men kan lova dig att du inte blir missnöjd med hanterbarheten. Åtminstone inte om du köper en 07:a som har ett underbart chassie, suverän motor och kanonfina bromsar. Min 01:a var ok den med men det är stor skillnad mot 07:an. Passa på att köp nu eftersom priserna på R1-07 är löjligt låga. Du får enormt mycket hoj för pengarna. Och det går förbaskat fort både då det svänger och då det går rakt fram. För fort faktiskt:gnissla .

/D.

Jag är i samma sits kan man säga, eller var rättare sagt. Man känner igen sig direkt i sadeln på R1:an, men som du skriver, så är R6:an smidigare. (Dock är det 1:a generationens R6:a jag har). Inte för att man behöver bryta i R1:an men visst är det skillnad.

Om du jämför nya R6 & R1 så är körställningen väldigt lik, men R6:an är kvickare i sitt chassie. Sadelhöjden är högre på R6:an än R1:an.

Du får vänta & se hur R6 -08 kommer att se ut, antingen blir det en helt ny modell eller en uppdaterad version. Förmodligen det senare.

Vore jag dig så skulle jag slå till på R1. Ångrar du dig kan du ju alltid byta tillbaka!

Jag undrar samma sak faktiskt. Har inte kört R1:an, men redan när man sitter på den känner man hur mycket större den är än R6:an. Jag vill inte heller förlora smidigheten och den exakta känslan när man går in i kurvor. Samtidigt är det ju kul med bra drag också. Svårt val...

Är du allvarlig?

Vad jag menar är att det spelar ingen roll om det kostar några tusen mer i inköp då jag redan bestämt mig för att köpa och om försäkringen är några hundra dyrare per månad så är det inte hela världen.

Har inga barn och ett billigt boende,tjänar bra och en tjej som drar sitt eget lass ekonomiskt så det går att prioritera det man verkligen vill göra.

Dock har jag den egenheten att iaf tidigare betala liote för mycket för det jag vill ha men brukar behålla grejorna tills det är dags att skrota och då blir man ju lite sugen på att köpa rätt från början.

Inte menat som någon"jag är så rik att jag gör vad jag vill"kommentar,då hade jag handlat bägge och slängt den jag inte gillat! ;)

Henrik

Skillnaderna på måtten på R6 05 o R1 07 e inte så jävla stora, de nyare litermaskinerna har blivit bra smidiga. Litermaskinerna är väl främst lite bredare, men de e inte mycket.
Jag vågar nog påstå att 07ans R1 är smidigare o mer lättsväng än 05ans R6a utan att ha kört annat än ett par R6 03...

peter R1 Kört 6an innan 1an?

BTB Jo,läste ju något test där dom avslutade med "totalt onödig under 150"
och det är ju ytterligare en aspekt då min inkomst är körkortsberoende.

X-up Du menar alltså att att din 6a -00 är smidigare än din 1a -05?
Som jag fattat så har nya 6an bättre chassi än -00an så då borde det vara större skillnad för mig än den du upplever,eller?

Henrik

Testkörde en polares R6 -06 innan han bytte den till Cbr1000rr. Måste säga att den R6:an kändes som en lite leksak jämfört med hans Cbr och min R1. Med leksak så menar jag inget negativt heller. Lätthanterlig som bara den, smidig som tusan och den ger en jäkla massa feedback. Den kändes kanon i kurvorna. Polaren själv sa att han saknade sin R6 efter att han skaffat sin
Cbr1k, men han kommer aldrig att byta tillbaka bara för att det inte är 1000cc:rolleyes: Tycker 600cc är helt rätt, man får jobba mer med maskinerna vilket jag tycker tillför mer till körglädjen. Med det betyder det inte att den är slö dock, absolut inte, inte lika snabb på raksträckan bara. Men nu har jag ju inte testat R1, gsxr och ninjan från 06 uppåt. Men Cbr1000 skall tydligen tillhöra bland de smidigare liter hojarna 06 uppåt?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard