R1 vs Porshe Carrera

tror du att du kör ifrån en sport bil typ carrera.(nya modeller av bilar)

• Antal röstningar
    0

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
På jakt!
tänkte kolla med folk här på sh hur ni tar det här med nederlag mot sportbilar?
var inte meningen att det skulle köras så fort men det gick undan, fick ju lukta gummirester efter en ny porsche carrera idag på en slingrig 90 väg, jag hade inte en suck, och vill då kolla om det är för jag är så jävla kass på att köra( dock med passagerare) eller om det finns lite motor under huven. :)
känns ju som att blivit ifrån körd en trimmad folkvagn :huvet

om det är nån som har liknande erfarenheter kan ni väl skriva några rader om det så man kan få lite vettigt att läsa för omväxlings skull :lol
dom som inte åker fort eller som vill spela moral tanter undabeds att kommentera inlägget för allas trevnad.
björk

Jag vågar lova att ingen på detta forum hade fått en annan upplevelse om föraren av bilen är ungefär lika bra/dålig som hojföraren.
Känner på mig att det här kommer bli en låååååång tråd. :)

Gan nog med lätthet säga att jag skulle köra om mig själv om jag körde bil i kurvor jämfört med mc. Har man även pulver som en porsche så är det nog svårt att hänga på.

Jag nöjer mig med att piska porschar i rödljus :)

Har tyvärr aldrig fått åka mot en snabb (SNABB) bil med hojen, men jag skulle nog ha svårt att hänga på om det var en hygglig förare. Han vågar garanterat mer med tanke på omständigheterna. Körde M3 SMG-02 förra helgen på lite blandade krokvägar, Bogesund bland annat, och då körde jag markant långsammare med bilen än vad jag brukar göra med hojen, men man är ju lite mer van att smiska med hojen så det skulle nog kunna bli ganska jämt om jag skulle få tusen mil i M3an. Fast jag vidhåller ändå att det är den som är dummast som vinner på gata.

På en riktigt kurvig väg så kan iaf jag med en bil hålla i så det sladdar och det gör inet så mycket om det hoppar o far lite.
På hojen är det en anna femma, då ser träd och diken livsfarliga ut.

Teoretiskt är inte den Porschen snabbare, men teori funkar ju inte alltid.

Nej jag har aldrig kappat på kurvväg, det är jag för rädd för.
Mycket beror förstås på föraren (väldigt mycket) och kännedom om vägen.
Så inget går att slå fast, att det eller det är snabbast, tyvärr.

Nu är ju Carreran ingen skitbil direkt och dessutom har den en hel del mer gummi att lägga i backen. Man skulle kunna jämföra med F1 vs. MotoGP. F1-bilarna kör grymt mycket snabbare i kurvorna än hojarna, helt enkelt därför att de har mer kontaktyta.

Men en bana har raksträckor och det är viktigt att få upp farten fort på rakorna, där har i stället hojen sin styrka, så det räcker inet med det gamla uttajatade "mer gummi i backen".

En F1 har en enorm downforce(det är en vingbil) som gör att den kan köra i farter i kurvorna som bara hojar kan drömma om eller bilar med för den delen.

Macho Woman skrev:
Nu är ju Carreran ingen skitbil direkt och dessutom har den en hel del mer gummi att lägga i backen. Man skulle kunna jämföra med F1 vs. MotoGP. F1-bilarna kör grymt mycket snabbare i kurvorna än hojarna, helt enkelt därför att de har mer kontaktyta.

Helt så enkelt är det inte heller, en F1 bil har även betydligt större rörelseenergi än en MC och därav behöver den mer kontaktyta mot vägen.

Last edited:
var med i matchen till ca 230 kmh

nu ska jag väl inte säga att han inte hade en suck mellan 70-150 men jag tyckte jag var snabbare i accet vid om körning osv, men som sagt det ska ju svängas också. han tog mig lätt när jag var tvungen att sakta in vid kurvor.
och det känns verkligen som nån skrev, att träd och diken osv ser rätt otäcka ut.
men vad tror ni om den teorin att R1:an kan vara lite vassare i accet vid 70-150 typ efter det så känns det som bilen bara försvinner och gummidoften är åter ett faktum. tillägas bör kanske att det var lugnt på vägen med få bilar och bra väder osv. vad polisen skulle säga förmildrande omständigheter :hihi
bara så ingen tror att man är nån ghostrider wannabe :4skrika
björk

Bjork skrev:
nu ska jag väl inte säga att han inte hade en suck mellan 70-150 men jag tyckte jag var snabbare i accet vid om körning osv, men som sagt det ska ju svängas också. han tog mig lätt när jag var tvungen att sakta in vid kurvor.
och det känns verkligen som nån skrev, att träd och diken osv ser rätt otäcka ut.
men vad tror ni om den teorin att R1:an kan vara lite vassare i accet vid 70-150 typ efter det så känns det som bilen bara försvinner och gummidoften är åter ett faktum. tillägas bör kanske att det var lugnt på vägen med få bilar och bra väder osv. vad polisen skulle säga förmildrande omständigheter :hihi
björk

En R1 piskar en sunkig Porsche Carrera på alla sätt och vis, typ 10 sekunder snabbare runt Gelleråsen. Face it! Du är kass! :lol

Med risk för att det här blir en diskussion liknande reklamen för Stena Line:

"Jo-o"
"-Ne-ej"
"Jooo"
"-Neeeej"
"Jojojojojojojo"
"-Nejnejnejnejnej"

...så önskar jag att någon visar bantider på Gelleråsen för RR1000 hojar och bankittade 911 Turbosar.

TRX vs 9000CS turbo

Bjork skrev:
tänkte kolla med folk här på sh hur ni tar det här med nederlag mot sportbilar?
Min match spelades visserligen i korpligan men jag berättar den ändå.

Det svängde ut en 9000CS framför mig som det stod Speedparts på för någon månad sedan. 4 ungdomar i bilen så jag tänker att här kan det bli lite race. Snart nog går det i maxtempo och jag kan med möda hålla samma tempo genom en lång svepande vänster. Ut på rakan och vid 160-170 släpper killen av och jag tänker typ "fjant" samtidigt som jag vrider fullt och kör om.

Detta var ingen bra idé. :död

Killen verkar nämligen inte ha några problem alls att hänga på mellan 150-200km/h (det borde jag kanske fattat men var trots det inget jag hade räknat med). Sopa som jag är blir jag stressad av att ha bilen så nära och släpper gasen sent in i kurvorna varvid det blir väldigt skakigt i styret. Går på gasen sent. Så där höll det på ett par kurvor. Lyckades köra ifrån tack vare annan trafik.

Har jagat en 260hk 9-3 utmed samma sträcka och då var det inga problem att hänga på trots att det såg ut som 9-3:an skulle kantra trots förstärkt chassie.

Summa summarum: Det är 7 resor värre att jagas av en snabb bil än att jaga den. Iaf. för mig.

Macho Woman skrev:
Man skulle kunna jämföra med F1 vs. MotoGP. F1-bilarna kör grymt mycket snabbare i kurvorna än hojarna, helt enkelt därför att de har mer kontaktyta.

Jag har sagt det förut, F1 bilar går inte att jämföra med vanliga bilar.

Mr Hyde skrev:
Min match spelades visserligen i korpligan men jag berättar den ändå.

Det svängde ut en 9000CS framför mig som det stod Speedparts på för någon månad sedan. 4 ungdomar i bilen så jag tänker att här kan det bli lite race. Snart nog går det i maxtempo och jag kan med möda hålla samma tempo genom en lång svepande vänster. Ut på rakan och vid 160-170 släpper killen av och jag tänker typ "fjant" samtidigt som jag vrider fullt och kör om.

Detta var ingen bra idé. :död

Killen verkar nämligen inte ha några problem alls att hänga på mellan 150-200km/h (det borde jag kanske fattat men var trots det inget jag hade räknat med). Sopa som jag är blir jag stressad av att ha bilen så nära och släpper gasen sent in i kurvorna varvid det blir väldigt skakigt i styret. Går på gasen sent. Så där höll det på ett par kurvor. Lyckades köra ifrån tack vare annan trafik.

Har jagat en 260hk 9-3 utmed samma sträcka och då var det inga problem att hänga på trots att det såg ut som 9-3:an skulle kantra trots förstärkt chassie.

Summa summarum: Det är 7 resor värre att jagas av en snabb bil än att jaga den. Iaf. för mig.

Jag förstår om du hade problem med en vässad 9000, TRXen har väl 86hk? Jag körde mot en Sierra Cossie med ca 400hk på motorvägen med gammelgixxern, från 100 först, sen väntade jag in honom, höll ungefär 180. Han kom ikapp och när han var jämnsides slog jag fullt igen och åkte ifrån igen. Har provat samma saker med nygixxern och det är lite lättare med 165hk än med 86 :)

Bjork skrev:
björk
Nu vet jag ej vad "carrera" är, är det typ en Carrera av senaste snitt, med kanske 300 hk eller vad det kan vara?

Svar nej upp till 200 har han inte en sportmössa i hela världen att hänga på.

Den lär heller inte gå många knutar fortare än en R1.

Det här börjar mer och mer låta som en annan typ av bil och inte den "carrera" jag känner till.

Det enda intervall en sådan har någon chans är som sagt om ni ligger i runt 200 knut och ger på fullgas, detta för at luftmotståndet blir för stort på hojen, men du inser väl att din hoj gör iaf runt 8-10 ek från 0-200?
Skulle tro att bilen tar det dubbla lätt.

Börjar tveka på modellen här.

Jag blåste en 911 Turbo till ungefär 200 med min gamla cb1100 som jämförelse, en äldre 300hk turbo.

Detta har inget med krokvägar att göra alls, men jag anser ändå att det är förarrelaterat och för fan kan någon hitta lite bantider på hojar vs porsche på svenska banor?

Dessutom borde ju alla välja det 3dje alternativet i pollen, det klart som fan att det beror på vem som sitter i Porschen, inser man inte det är man dum, finns ju faktiskt de som inte alls kan köra bil.

Last edited:
Jag är enig med Chris Ash!! Problemet är att hojen inte kör sig själv, sedan är det en annan sak att det inte är otroligt smart att försöka bevisa att hojen är snabbare på en allmän väg. Priset blir lätt lite högt på hoj...
Ett förslag kan ju vara att om ni inte är säkra på att dra bilen så undvik att tävla med den så kan vi glida runt och vara lite kaxiga mot bilägarna. Smärtar mitt hjärta att dem skall få sitta och skryta om hur dem drog en sporthoj.
Hur som helst: Hoj är flera gånger bättre och roligare än bil!

En GT3a va inga problem att hänga på på Bogan iaf, sen vet man ju inte hur pass han gasade. I Elboda hade han fått nog och gick åt sidan för att släppa förbi mig, jag tittade i backspegelen men såg han inte mer.

/S. Nabb :rolleyes:

Last edited:
Rasorblade skrev:
Gata= Bilen vinnare
Bana= Hojen vinnare

:tummenupp

Ska man vinna på gatan så ska man köra med livet som insats. :näsblod

På bana hade R1:an rastat Pårschen lätt som en plätt, föffan..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT