R1 vs CBR 900

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Enda sporthojen jag har haft är en R1 -04. Ska köpa mig något billigare och har tittat på en cbr 900 -99. Är det ett bra alternativ? Jag vet att det INTE går att jämföra rakt av men är det bättre att ex. leta en R1 -99? Eller Ninja? Jag vill ha sport men lite lugnare än R1. CBr:en jag har kollat på har gått ca 2000 mil och ligger på 35´. Kommer jag bli missnöjd med bytet?

du kommer nog att tycka den är stor och klumpig.

r1an är nog den smidigaste och piggaste om du ska ha en 98-99 dom är ju rätt så billiga i inköp med. Lycka till men det blir ju garanterat ett nerköp från 04an

josman skrev:
Enda sporthojen jag har haft är en R1 -04. Ska köpa mig något billigare och har tittat på en cbr 900 -99. Är det ett bra alternativ? Jag vet att det INTE går att jämföra rakt av men är det bättre att ex. leta en R1 -99? Eller Ninja? Jag vill ha sport men lite lugnare än R1. CBr:en jag har kollat på har gått ca 2000 mil och ligger på 35´. Kommer jag bli missnöjd med bytet?

R1 från 98-99 är en vassare hoj än Firebladen, dessutom har bladen 16-tums framhjul vilket begränsar utbudet på däck om man kör mycket på bana. Ska du mest köra på gata, så är det inga problem med däck och då är bladen bekvämare och ger bättre vindskydd än R1'an. 35k är ett bra pris, tycker jag.

mina 5 öre..
/B)

BMS skrev:
R1 från 98-99 är en vassare hoj än Firebladen, dessutom har bladen 16-tums framhjul vilket begränsar utbudet på däck om man kör mycket på bana. Ska du mest köra på gata, så är det inga problem med däck och då är bladen bekvämare och ger bättre vindskydd än R1'an. 35k är ett bra pris, tycker jag.

mina 5 öre..
/B)

Tack för era svar :D

Blir nog kanske en CBR... Ska se om jag kan få ner den till 30´ då den inte har något extra utan är helt orginal!! Billigare kan det inte bli!

Japp, 35k är ett bra pris. Det roliga om man jämnför en R1 från 99 med en CBR från 99 så presterar faktiskt CBR:en i regel bättre tider på banan! R1:an är helt enkelt lite hispig, på gränsen till felbyggd om man nu skall tro experterna. Men vill man ha lite mer sensation när man kör skall man nog köpa sig en R1:a.

bebbe skrev:
Det roliga om man jämnför en R1 från 99 med en CBR från 99 så presterar faktiskt CBR:en i regel bättre tider på banan! R1:an är helt enkelt lite hispig, på gränsen till felbyggd om man nu skall tro experterna. .

Det har Jag sjuuuukt svårt att tro. R1:an är maskinellt jämnförbar med hojar från 02-03 medan bladen är klart tröttare och har närmre 100 än 150 hk.
Dessuton gör ballongdäcket fram sitt till kurvåkat. Visst Rettan är hispig men kan man köra någorlunda är den underbar. Kolla vad Dan the man kör på för hoj...

Inget ont om bladen dock, den är finfin på sitt sätt och Jag gillar den skarpt.

Båda hojarna är dessutom "milstolpar" i hojutvecklingen.

Vet själv att det kan låta lite konstigt. Men har slutsumeringen utav masterbike (i bike nr 7 98). Där hade CBR:en näst bästa tid det året utav alla hojar. Skiljer visserligen inte så speciellt mycket på tex en R1 mot en CBR (CBR 1,34,6 R1 1,34,9). Men det syns rätt tydligt att R1:an får lida utav sitt chassie iom att CBR:en har en toppfart på rakan med 232km/h mot R1:ans 247 km/h. Mao så får man köra rätt mycket långsammare i det kurviga partierna med en R1. Nu menar jag inte att Bike är någon typ utav bibel men det ger ändå en bra fingervisning över hur "bra" en gammal R1 igenkligen är. Men vilken hoj som är roligast finns det nog ingen som hälst tvekan om. R1 är ju alltid en R1. Men det är nog inte alltid så att alla har roligast på en sådan (eller för den delen blir snabbast). Myten lever nog inte helt upp till verkligeheten.

Jag funderar på en Fireblade av hyfsat gammal modell, slutet av -90 talet ungefär. Tittar man lite på försäkringen så vill man ha en Fireblade vs. R1 ;) 35k verkar som ett bra pris för en -99'a Dom brukar ligga på 10k till vad jag har sett.

Får du en blade 99,a som rullat 2000 mil för 35 lök,är den dessutom fin
för övrigt så får du en grymt prisvärd hoj :tummenupp

tror inte du hittar någon R1 99,a till ett sådant bra pris.
Jag hade köpt bladen, skulle den inte leva upp till dina förväntningar kan
du lätt sälja den utan att förlora något.

gluffis skrev:
Jag funderar på en Fireblade av hyfsat gammal modell, slutet av -90 talet ungefär. Tittar man lite på försäkringen så vill man ha en Fireblade vs. R1 ;) 35k verkar som ett bra pris för en -99'a Dom brukar ligga på 10k till vad jag har sett.

Låter som ett otroligt BRA pris på en 99:a!
Dr.bike säger: KÖP! ;)

Är den bara fin, inte låter som ett tröskverk, och verkar i ett gott skick osv det gamla vanliga) så är det "like money in the bank"

Dr.Bike skrev:
Låter som ett otroligt BRA pris på en 99:a!
Dr.bike säger: KÖP! ;)

Är den bara fin, inte låter som ett tröskverk, och verkar i ett gott skick osv det gamla vanliga) så är det "like money in the bank"

35000 är väll ett galet bra pris. om den så är utan växellåda så är det ett bra pris! slå till! :tummenupp

I Pris listan ligger en blade 99:a på 55k. Det är visserligen kanske lite mycket men runt 45-50 är inte helt ovanligt. Så om den är svensksåld, har service bok bra däck mm så är 35k et grymmt bra pris! KÖP :tummenupp

bebbe skrev:
I Pris listan ligger en blade 99:a på 55k. Det är visserligen kanske lite mycket men runt 45-50 är inte helt ovanligt. Så om den är svensksåld, har service bok bra däck mm så är 35k et grymmt bra pris! KÖP :tummenupp
Och om den inte är svensksåld så är det motorcykel kyrkogården nästa... :va

Per Fireblade skrev:
Och om den inte är svensksåld så är det motorcykel kyrkogården nästa... :va

Har jag inte sagt (kör importerat eller ;) ). Det jag menar är att en hoj, bil eller vad det än är fortfarande inte är "erkännt" utav handlare runt om i landet vilket innbär att man kommer få ett dåligt inbytes pris. Detta gör ju att åtminstonde jag drar av några tusingar på en importerad hoj, jag vill inte ta den mellansmällen och betala ett full pris. Sedan så behöver det definetivt inte vara fel på den fördet!

bebbe skrev:
Har jag inte sagt (kör importerat eller ;) ). Det jag menar är att en hoj, bil eller vad det än är fortfarande inte är "erkännt" utav handlare runt om i landet vilket innbär att man kommer få ett dåligt inbytes pris. Detta gör ju att åtminstonde jag drar av några tusingar på en importerad hoj, jag vill inte ta den mellansmällen och betala ett full pris. Sedan så behöver det definetivt inte vara fel på den fördet!
Hehe,nej ingen import hoj för tillfället...Mena bara att är allt som det ska verka det va ett bra pris även om det va import.Har haft import utan problem förut... :)

bebbe skrev:

Byt handlare :tummenupp Själv har jag inte upplevt att jag fått sämre betalt för import hoj än sv såld.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D