r1 vs 911 Turbo

När man kommer upp till runt 200km/h så börjar det att jämna ut sig och vid 250km/h så är det adios amigo för bågen. Detta gäller när det är rakt fram som gäller och om vägen svänger lite så krymper marginalerna till Porschens fördel.

Texten är inga spekulationer utan erfarenheter från verkliga livet mvh Kleiv.

Porschen är helt chanslös i acceleration upp till 200km/h. Visa din kompis siffrorna nedan. Vore kul att se vad han säger...

Yamaha R1 -02
Test in Motorrad spezial 1/2002
Gewicht vollgetankt 200 kg
0 - 80 km/h - s
0 - 100 km/h 3,0 s
0 - 120 km/h - s
0 - 140 km/h 4,7 s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 8,1 s

Yamaha R1 -03
Test in Motorrad spezial 2/2003
Gewicht vollgetankt 200 kg
0 - 80 km/h - s
0 - 100 km/h 3,0 s
0 - 120 km/h - s
0 - 140 km/h 4,7 s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 7,9 s

Porsche 911 Turbo -00
Supertest in sport auto 06/2000
Gewicht 1569 kg
0 - 80 km/h 3,2 s
0 - 100 km/h 4,2 s
0 - 120 km/h 5,9 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 7,4 s
0 - 160 km/h 9,4 s
0 - 180 km/h 11,9 s
0 - 200 km/h 14,6 s

Porsche 911 Turbo -03
Test in ams 1/2003
Gewicht 1584 kg
0 - 80 km/h 3,0 s
0 - 100 km/h 4,0 s
0 - 120 km/h 5,7 s
0 - 140 km/h 7,1 s
0 - 160 km/h 8,9 s
0 - 180 km/h 11,3 s
0 - 200 km/h 13,7 s

Porsche 911 Turbo -04
Test in Auto Bild tuning 04/2004
Gewicht 1575 kg
0 - 80 km/h - s
0 - 100 km/h 4,6 s
0 - 120 km/h - s
0 - 130 km/h 7,0 s
0 - 140 km/h - s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 15,0 s

jaa vem tror ni vinner?

Jag har en kompis som tror sig ska kunna dra min r1:a båda i topfart och axet.

Är det nån här som har provat dra mot en sån eller.

Mvh/snart sommar

Jo, många som har halvsnabba bilar tror att dom kör ifrån allt. Troligen
så har han aldrig kört en modern sporthoj för då skulle han inte sagt det
han gjorde. Han har inte en chans i acc upp till 200km/h.

Se föregående inlägg med accelerationstider.

Porschekillen får vara nöjd om han kör jämt med en Kawasaki zx-6r.
En GSXR 600 2006 har noterats på 9.9sek 0-200 så av den 600cc så
är han också rökt i just acceleration.

Last edited:
Hur mycket skillde det i tid på banan ungefär?
Han med Gallardon körde på 58 tider ungefär och jag körde på 1:03 tider...
Jag är inte speciellt snabb på Kinnekulle... :)
De som kör race kör på 58 tider eller lägre tror jag...

Gallardon är iofs helt original med "vanliga" R däck... :)
Här är hemsidan för hans bil... :)

Sedan tycker jag att det är alldeles för mycket tekniksnack här. Kallsiffrorna ovan säger bara hur det KAN gå om du har två maximalt skickliga förare.

Hur många här klarar optimala prestanda 0-100 med en R1? Ja, inte jag i alla fall... tappar säkert en halv eller hel sekund, vem vet? Med bilen är det lättare, men även där kan t.ex. start och kurvor vara ett problem.

Last edited:
Sedan tycker jag att det är alldeles för mycket tekniksnack här. Kallsiffrorna ovan säger bara hur det KAN gå om du har två maximalt skickliga förare.

Hur många här klarar optimala prestanda 0-100 med en R1? Ja, inte jag i alla fall... tappar säkert en halv eller hel sekund, vem vet? Med bilen är det lättare, men även där kan t.ex. start och kurvor vara ett problem.
Sant. Bättre att köra från 80-200km/h och på så vis minimera risken att någon av förarna "gör bort sig".

Inte för o va sån men Mercedes AMG tycker jag är trötta på nå vis... men det är en bisak.. Har en kompis som åker Mitsubishi 3000GT, tror han mappade ur 500hk på driven eller nått. Han åkte med lätthet ifrån en gixxer 750 eller om det va en 1000cc. Men som sagt, det är en sak o prata o en sak o köra ;)

Inte för o va sån men Mercedes AMG tycker jag är trötta på nå vis... men det är en bisak.. Har en kompis som åker Mitsubishi 3000GT, tror han mappade ur 500hk på driven eller nått.

Visst kan en 500hk köra ifrån både en 600cc och 1000cc sporthoj under förutsättning att hojen INTE ger max. Detta alltså för acceleration under 200km/h. Alla som kör hoj kan inte hantera besten de sitter på fullt ut.
Det krävs mer än 500hk att köra ifrån en 1000cc som ger fullt i acceleration.

Har ni pratat med föraren på hojen efter detta ?
Det kan faktiskt vara så att han inte alls tävlade med din polare utan låg mest
och körde lite på endast halvgas ?

Över 200km/h och upp till toppfart så blir det säkert tufft för bägge hojarna.

Eller varför inte jämföra turbobil(för en 3000GT har väl turbo) mot turbohoj ?
Bägge trimmade = Lika vilkor ?

Han åkte med lätthet ifrån en gixxer 750 eller om det va en 1000cc.
Då är det kanske inte läge för din polare att vara så stolt, för körde han med lätthet ifrån hojen så gav föraren på hojen garanterat inte full rulle. Då får han istället säga att han körde ifrån en hoj som körde på halvgas :gnissla

Last edited:
Att ingen tröttnar på dessa jämförelser hela tiden?
Börjar med R1 vs 911
Sen säger någon ja det går ju inte jämnföra gathoj mot trimmad bil,
sen blir det turbomc mot bugatti vayron bil,
sen blir det nosturbomc mot F1 bil osv,
snart kommer väl en alienmc specialladdad med aliensperma vs F1 turbo.
:huvet

Att ingen tröttnar på dessa jämförelser hela tiden?
Börjar med R1 vs 911
Sen säger någon ja det går ju inte jämnföra gathoj mot trimmad bil,
sen blir det turbomc mot bugatti vayron bil,
sen blir det nosturbomc mot F1 bil osv,
snart kommer väl en alienmc specialladdad med aliensperma vs F1 turbo.
:huvet

Tycker vi går in på jetdrift med en gång:hojraket

Inte för o va sån men Mercedes AMG tycker jag är trötta på nå vis... men det är en bisak.. Har en kompis som åker Mitsubishi 3000GT, tror han mappade ur 500hk på driven eller nått. Han åkte med lätthet ifrån en gixxer 750 eller om det va en 1000cc. Men som sagt, det är en sak o prata o en sak o köra ;)
Det finns en kille på Bimmerforums.com som har en rejält trimmad Toyota Supra. Han har kört mot de flesta sporthojarna på marknaden, och han säger själv att han körde helt jämn med en Yamaha R6 mellan 60-190km/h när hans bil låg på 520 hk på hjulen.

Tänk sedan på att en 3000GT väger cirka 100kg mer än en Supra. Dessutom är den fyrhjulsdriven, vilket är en nackdel förutom precis i starten.

En 500hk 3000GT kanske kan ta en 600cc precis i starten, men sedan lär den bli frånkörd. Mot en 750 eller 1000 ska den bli totalrökt.

Hej grabbar

jag undrar av ren nyfikenhet hur min gammal zx6r går mot en ca 350 hk bil. Har inte kortet än ,så jag har inte testat. var går gränsen att bilen drar en i axx till kanske 150km/h .

/Tomas tack

Det har gått en Bmw 633 turbo här i omnejden, den smiskade sporthojjar 100-200 flertalet gånger, men han brukade släppa vid 260 eftersom det inte fanns väghållning för det.

Jag ska dra lite mot polarens 3000gt i sommar, blev inte av sommaren som var... Kan vara så att minnet sviker mig o det va 600hk på driven oxo, ska dubbelkolla det med killen som äger ;) Den går sjukt bra iaf...

Men som sagt, att dra en hoj ör inte helt omöjligt. Däremot hade det vart kul o se nån Veyron eller så mot lämplig hoj. Rakt fram, tråk tråk, är en sak. När det svänger är det inte fullt självklart längre ;)

Hej grabbar

jag undrar av ren nyfikenhet hur min gammal zx6r går mot en ca 350 hk bil. Har inte kortet än ,så jag har inte testat. var går gränsen att bilen drar en i axx till kanske 150km/h .

/Tomas tack
Det beror på hur mycket bilen väger. Om man tar en E46 M3 (343hk, ~1550kg) som exempel så är hojen bra mycket snabbare upp till 160km/h och säkert också 200km/h. Om racet däremot börjar vid 160km/h så blir det nog ganska jämnt en bit innan bilen drar ifrån när hastigheten klättrar över 200km/h.

2806360 Det beror på hur mycket bilen väger. Om man tar en E46 M3 (343hk, ~1550kg) som exempel så är hojen bra mycket snabbare upp till 160km/h och säkert också 200km/h. Om racet däremot börjar vid 160km/h så blir det nog ganska jämnt en bit innan bilen drar ifrån när hastigheten klättrar över 200km/h.
Mycket folk här som inte verkar ha en aning. Får jag stryk med hojen mot en bil 0-200kmh på gata ska jag skrota hojen.

Har inga planer att skrota varken hojen eller mig själv. (Vi snackar inte klistrad bana)

Leta rätt på lite tider från strippen runtom i Sverige, där finns allt svart på vitt.
Finns säkert mycket info att hämta från oss amatörer som testat 402 meter.
http://www.streetlegalosd.se/resultat/Ope2006/402m27aug.html
Här är lite tider från en av körningarna som vi hade i Östersund förra sommaren.

Här finns ingen direkt info om hur mycket pulver bilarna har men det hade ju bara varit intressant om NÅGON av bilarna haft bättre tid är sporthojarna.
Det finns en bil som hade bra tid, en Toyota Celica GT4 -88 som körde 10.96.

Som sades innan i tråden så är det svårare med en bra start med hoj men det går att träna på om man vill glänsa på gatan :tummenupp

2806485 Leta rätt på lite tider från strippen runtom i Sverige, där finns allt svart på vitt.
Finns säkert mycket info att hämta från oss amatörer som testat 402 meter.
http://www.streetlegalosd.se/resultat/Ope2006/402m27aug.html
Här är lite tider från en av körningarna som vi hade i Östersund förra sommaren.

Här finns ingen direkt info om hur mycket pulver bilarna har men det hade ju bara varit intressant om NÅGON av bilarna haft bättre tid är sporthojarna.
Det finns en bil som hade bra tid, en Toyota Celica GT4 -88 som körde 10.96.

Som sades innan i tråden så är det svårare med en bra start med hoj men det går att träna på om man vill glänsa på gatan :tummenupp
Har själv en bil som klarar av en hög 10a den har 600hk, men då är chassi också modifierat samt slicks på. När det är så pass mycket pulver måste jag säga att det är lättare att få en bra repa med bil, hoj är ju bara bränna koppling upp till ca 80kmh.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025