R1 växellåda

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej på er gott folk!

Jag tänkte höra vad ni R1 ägare har å säga om växellådan.
Till att börja med kan jag berätta att jag nyss köpt en 01a, gått ca 2200 mil.

Nåja, jag är lite orolig över att växellådan inte är som den ska, dvs. utsliten?!
När jag står still i neutral och lägger i 1an klunkar det till ganska kraftig och hela motorcykeln rycker till. Missförstå mig inte nu, det är inte så att jag flyger av, :hihi men det är värre än vad det var på min gamla CBR 600 från -87. Den hade då gått 9400 mil.

Men det värsta är när jag ligger på 1an, i ganska höga varv, runt 8000 varv och sedan lägger i 2an. Då klunkar det till ganska ordentligt. Fast det är ändå inte några problem att få i växeln, jag behöver inte ta i, men det låter oroväckande. Det är inte den där mjuka fina övergången mellan växlarna som jag tycker det ska vara.
Neutral lampan blinkar dessutom till mellan 1an och 2an, fast det kanske ska vara så?

Växlarna har dock inte hoppat ur när jag kör.

Har ni några tips och råd. Eventuella tester jag kan göra?
Kanske tips på någon bra motorolja? Vet ej vilken sorts olja det är i nu, men kan nog luska fram det i papprena.

Tack på förhand! // Peter

Edit: mellan 1an och 2an klunkar det inte bara, det kan även låta lite mer sprakigt, svårt att hitta ord. Ni kanske förstår? Fast då endast i väldigt höga varv. Kopplingen är väl spänd.

Last edited:
Det är nog ingen fara. Det är som så att dina lammeller är inne i motorn och trögheten i oljan gör att det kan rycka till en del när man lägger in en växel från stillastående. De skall inte gämföra med den gammal hoj du ägt för det är mång saker som skiljer den från den nya tex. olika många lammeller. Så länge växellådan är smidig och köa med och att inga växlar hoppar ur eller inte funkar så är det bara gasa på. :D

Det är nog ingen fara, det kan smälla lite, speciellt om du har högre varv än tomgång när du lägger i 1:an stillastående.

Min erfarenhet av yamaha är att växellådorna är klonkiga... Har provat näst intill ny 02 r1, och den klonkade rätt bra... Dock är r6orna värre...

Min förra R1 klonkade, precis som du säger, när man lägger i ettan. När man växlar till tvåan, och faktiskt lite när man växlar till trean...

Klonkningarna minskar ju aggressivare man kör, dvs om slänger i växeln riktigt fort...

Jaja, det är nog inget fel på din hoj iallfall... :)

Puh, tack så extremt mycket!

Jag blev otroligt lättad av att höra era svar.

Ha de kanon allihop! Mvh // Peter

Ingen orsak hoppas det bara blir en bra sommar så du får sträcka ut järnet ordentligt :)

Har precis samma symtom på min r1 -98
Men jag har märkt att när motorn är kall så klonkar det mindre.
Kan man bota detta genom att byta till en annan olja måntro?
Jag kör med shell oljan yamaha rekomenderar, har inte prövat nån annan då jag köpte hojjen i vintras

Har precis samma symtom på min r1 -98
Men jag har märkt att när motorn är kall så klonkar det mindre.
Kan man bota detta genom att byta till en annan olja måntro?
Jag kör med shell oljan yamaha rekomenderar, har inte prövat nån annan då jag köpte hojjen i vintras

Ett tips för att "spara" på klonkandet är att man alltid startar med 1:ans växel ilagd från början.

För mig klonkar det faktiskt inte så mycket när man växlar till ettan utan mest då jag växlar mellan ettan och tvåan då motorn är varm

Ett tips för att "spara" på klonkandet är att man alltid startar med 1:ans växel ilagd från början.
Det där var faktiskt inte så dum idé, oftast är ju lamellerna lite hopkladdade när allt är kallt och startar man med växel i och kopplingen indragen så gnor det ju till sej lite direkt :tummenupp

Jag har också en 01:a och som gått snart 5000 mil. Det är samma fenomen på den. Lite klonkande mellan växlarna - ungefär som på många Kawasaki :) Så det är helt OK. Har inte hittat mysko neutrallägen uppe bland växlarna annat än 2-3 gånger heller (när man har lite bråttom med växlingarna och slarvar). Kan för övrigt notera att kopplingen efter så lång tid fortfarande bara slitits ca 1/3 av den tillåtna gränsen - men det kan ha att göra med att det är en pendlarhoj som går mycket med bara högsta växeln i...

Men finns det verkligen inget man kan göra åt det här? Varför klonklar det mellan ettan och tvåan? Vad är det som händer?

Lång växlingsläge, först ur med ettan , passera friläget , sen i med 2 an , de andra ligger tätt i konstruktionen.

Yamaha lådor överlag är klonkiga, som kawaskroti, suziki å honda är avsevärt tystare.

Bara att leva med. kastar den inte ut växlarna vid belastning på 2 an , 3 an, bara att köra..:yoparty

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg