R1 växellåda?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Har en fundering, det påstås ofta att 98-99 har sämre växellådor än de efterföljande.
Är detta sanning eller är det bara en myt för att 98orna drogs med en del barnsjukdommar?

Hur yttrar sig felet på en R1 (innan det är totalras förstås), jag ska nämligen glo på några 99or och jag vill inte köpa nåt skräp isf fortsätter jag leta efter en 00

Se till så fjädern är bytt på 98:ans låda, enkelt att byta kostar sist jag såg på forumet 14 Kr eller nått sånt, men under 20 Kr ivarjefall. Annars det vanliga, kör sakta på växlarna & hör om lådan vill "sjunga en dålig sång för dig".

Annars så har jag då inte hört nå negativit om låderna på 98/99, kanske finns andra personer med andra erfarenheter

R1 98 och framåt

Jag har rasat lådan på en 98a och på en 00a
Det är när man åker mycket på bakhjulet som 2ans växel börjar spöka det börjar med att när man kör på 2ans växel så känns det som om kedjan taggar över så att det blir ett litet ryck och gör man ingenting åt det i de skedet så börjar den att helt hoppa ur efter ett tag!
Felet man gör är att när man leker mycket en dag och blir lite trött å slarvig och missar en växel så är det stor risk att man vindar till en skiftgallel och gör man det några ggr så klarar inte gaffeln att skjuta i drevet så långt som den ska och kan då börja hoppa ur efter ett tag!
Lådan är nog inte dålig på dom äldre R1orna men är lite svårare att trycka i växlarna på och kanske just därför att dom pajade oftare!? Det blir ingen märkbar skillnad enligt min mening förrän 02! När du provar hojjen så provocera den mycket på 2an och känn efter om den har någon syntom på att hoppa ur! Något vinande märkte dock aldrig jag av! MVH Nicke Har haft 98a 00a 02a

tack för svaren, jag antar att krossväxlingar på slangen från 1an till 2an måste ta jäkligt hårt på grejorna, jag får provocera den ordentligt.

Antar att man förr eller senare får riva skiten ändå, men det käns inte kul att börja med det första man gör så att säga.

Som sagt så är det kassa wheelies som dödar lådan. Skiftgaffeln är inte det primära problemet, utan det är ingreppsklackarna som rundas av. Jag har bytt dreven på två R1-98or och det är faktiskt ganska enkelt. De stora stötestenen är att få loss svänghjulet, men det börjar man med redan innan man lyfter ur motorn. Jag skulle inte tveka att köpa en R1-98, faktiskt.

Jag wheelar INTE och min lådda har rullat felfritt i snart 4500 mil (-98), "peppar peppar ta på pung".

hur kan du låta bli?:-)
men jag antar att det inte är fullt lika farligt att köra på slangen på 2an från början än att slå i växeln från 1an till 2an på bakhjulet.
Sak man tro det amerikanska r1 forumet så har alla bytt saker i lådorna och det på i princip alla årsmodeller, men det är kanske lite mer extremfolk som hänger där.

Silwer skrev:
tack för svaren, jag antar att krossväxlingar på slangen från 1an till 2an måste ta jäkligt hårt på grejorna, jag får provocera den ordentligt.

Antar att man förr eller senare får riva skiten ändå, men det käns inte kul att börja med det första man gör så att säga.

Men det är ju tur att du är ute efter en R1:a, då behöver man inte crossväxla så mycket. Utan du får ju upp R1:an på 3:ans växel (min åtminstone) osså är det ju bara slanga på den växeln, ett litet gassläpp & gasa på & ryck när den drar som bäst så kommer den upp å 3:an lätt

Silwer skrev:
tror ändå det är lätt att göra en miss om man drar upp på ettan och sen lägger i 2an, man ser ju att det är en hel del som gör så.
Ja felet man ofta gör är att man växlar innan man fått nån bra vinkel på moppen!

Re: Låda

COBRAN skrev:
Jag har dock aldrig crossväxlat på slangen utan kopplar alltid!!

Varför det, behöver du växla när du kör en R1, jo visst behöver man det om man nu ska slanga från ett rödljus tex. Men annars tycker jag hastigheten på 3:ans växel räcker gott & väl för att slanga

Re: Re: Låda

R1 Uffe skrev:
Varför det, behöver du växla när du kör en R1, jo visst behöver man det om man nu ska slanga från ett rödljus tex. Men annars tycker jag hastigheten på 3:ans växel räcker gott & väl för att slanga
Det finns ju inget skönare än att glida på slangen i runt 120-140kmh på 6an varvar ingenting känns som att det inte sliter så mycket på moppen. Jag hatar att ligga på höga varv så det bara skriker när man slangar.

När man lärde sig så höll man den ofta på tvåan så länge det gick men då halkar man lätt upp på 11000RPM plus att när man kör på höga växlar så blir den lite snällare och lättare att justera vinkeln!

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back