R1-turbo !

Gaffelben

:yopartyNu är gaffelbenen nylackade och hänger på tork!
Shit va sur tjejen blev!:D
Men gardinstången var klockren för eftertork. Ram, sving, fälgar blir pulverlack men jag valde att lacka nedre del av gaffelbenen med mattsvart fälgfärg för enkelhetens skull. Ville slippa att demontera innerbenen från nedre fästen.
Blev bra!
 

Bifogat

  • tork.jpg
    tork.jpg
    239 KB · Visningar: 242
  • tork1.jpg
    tork1.jpg
    233.1 KB · Visningar: 291
hur går det? Mer bilder åt det hungrande mc-kollektivet:)

Snygg torkställning hehe

Ska till lackeraren på Torsdag då jag nu överväger våtlack på ram och fälgar istället då pulverlacken inte tål hårda slag/stensprut. Vet fan inte vilket som är bäst och därför har jag inte fått iväg prylarna.

Någon som har råd/erfarenhet ? HJÄLP MIG!!!!!!!!!!!:huvet

Lovar att så fort grejorna är lackade så kommer det gå undan och bilder kommer upp !:tummenupp
 
Mjaa vad jag vet så håller pulverlacken bättre för "stensprut" än våtlack:va Och förmodligen också bättre motstånd mot slag.
Vem har gett dig några såna här konstiga tankar:)
Så den enda anledningen som jag kan se att man väljer våtlack istället är att kulörvalet är större och finishen kan bli högre.

PS! Sedan behöver man inte montera bort innerbenen på gaffeln för att pulverlacka. Dom lägger skyddstejp.
 
Last edited:
Ska till lackeraren på Torsdag då jag nu överväger våtlack på ram och fälgar istället då pulverlacken inte tål hårda slag/stensprut.
Någon som har råd/erfarenhet ? HJÄLP MIG!!!!!!!!!!!:huvet
Det är av just pga att pulverlacken är så tålig som jag har valt att lacka diverse fälgar med just sån lack, tror dom flesta som bygger hoj på forumet pulverlackar såna delar som ska hålla ett tag :)
 
Det är av just pga att pulverlacken är så tålig som jag har valt att lacka diverse fälgar med just sån lack, tror dom flesta som bygger hoj på forumet pulverlackar såna delar som ska hålla ett tag :)

Jo, visst! Det har varit min fulla övertygelse, men har snackat med en del och flera avråder från pulver på fälgarna pga byte av däck lätt gör att pulverlacken släpper (flisor) som sedan är svåra att få snygga igen. Därför har jag (nog) bestämt mig för att våtlacka fäljarna som då blir lätta att åtgärda vid skada. Då kommer ju funderingarna till svingen. Likadant där, stensprut! Vill ju fan inte lacka om det ser ut som skit efter 2 mån på vägen. Alt 3 är ju att eloxera ram/Sving likt Aprillia RSV mille. Men troligtvis är det dyrt som fan!
Som sagt är osäker på hur jag ska göra, men det lutar åt våtlack av fäljar och pulver på ram/sving. Borde vara det bästa!
Men som sagt, ge synpunkter så jag får klart lacken så jag kan börja BYGGA !!!!!!!!!!!!!:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Har förövrigt snackat med en kille ang blästring, han sade att han blästrar med SAND 0,15 istället för glas. Synpunkter på det???
 
jag vill inte verka nitisk på något sätt men är det inte bättre du bygger ihop och testar av maskinen innan du lägger färg på prylarna. sen när allt hamnat där det funkar bäst och alla fäspunkter är fastsvetsade, lackar du hojen. Jag siktar kallt på att jag kommer få flytta runt grejor rätt bra innan dom hamnar optimalt och då är det ju trist om man har en schysst lack som man ska börja slipa i om man inte kan ha ett fäste eller behöver ett nytt.
 
Jo, visst! Det har varit min fulla övertygelse, men har snackat med en del och flera avråder från pulver på fälgarna pga byte av däck lätt gör att pulverlacken släpper (flisor) som sedan är svåra att få snygga igen. Därför har jag (nog) bestämt mig för att våtlacka fäljarna som då blir lätta att åtgärda vid skada. Då kommer ju funderingarna till svingen. Likadant där, stensprut! Vill ju fan inte lacka om det ser ut som skit efter 2 mån på vägen. Alt 3 är ju att eloxera ram/Sving likt Aprillia RSV mille. Men troligtvis är det dyrt som fan!
Som sagt är osäker på hur jag ska göra, men det lutar åt våtlack av fäljar och pulver på ram/sving. Borde vara det bästa!
Men som sagt, ge synpunkter så jag får klart lacken så jag kan börja BYGGA !!!!!!!!!!!!!:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Har förövrigt snackat med en kille ang blästring, han sade att han blästrar med SAND 0,15 istället för glas. Synpunkter på det???

Jo det är sant att det kan gå flisor som är svåra att reparera snyggt. Men att det skulle ske vid montering av däck hänger på hur försiktig den som lägger på däcken är. Allt kan gå sönder om man slarvar.
Eloxering kräver en 100% perfekt yta för att bli bra annars får du skiftningar där eventuella skador ligger. Dessutom dyrt men snyggt:) Dock inte lika hållbart som pulverlack på exempelvis svingen.
Men som sagt med våtlack så blir ytan mkt snyggare än med pulver men känsligare för repor osv.

Pröva med våtlack så kan du väl kommentera med bilder i tråden efter säsongen så vet vi om det funkade:D Testpilot:tungan

Vad det gäller blästringen så skall jag själv lämna in alu fälgar till bilen för blästring och sedan pulverlack. Dom glasblästrar fälgarna efter dom genomgått ett kemiskt bad och då får man tydligen en fantastiskt fin yta. Om detta även gäller 0,15 sand vet jag inte. Men det finns säkert en bra anledning att dom använder glas?
 
Last edited:
jag vill inte verka nitisk på något sätt men är det inte bättre du bygger ihop och testar av maskinen innan du lägger färg på prylarna. sen när allt hamnat där det funkar bäst och alla fäspunkter är fastsvetsade, lackar du hojen. Jag siktar kallt på att jag kommer få flytta runt grejor rätt bra innan dom hamnar optimalt och då är det ju trist om man har en schysst lack som man ska börja slipa i om man inte kan ha ett fäste eller behöver ett nytt.

Din tanke är ju rätt iofs, men jag tänker inte göra några svetsar i ramen förutom att kapa bakramen. Allt annat ska gå att bulta i nuvarande fästen eller att man får göra vissa ändringar och fästplattor eller liknande. Jag ska ju bara ha dit turbokit + andra kåpor mm. Ska ju vara lite sport!:D
Men har jag fel så kan du ju alltid säga.
Vad var det jag sade! :7peta

Jo det är sant att det kan gå flisor som är svåra att reparera snyggt. Men att det skulle ske vid montering av däck hänger på hur försiktig den som lägger på däcken är. Allt kan gå sönder om man slarvar.
Eloxering kräver en 100% perfekt yta för att bli bra annars får du skiftningar där eventuella skador ligger. Dessutom dyrt men snyggt:) Dock inte lika hållbart som pulverlack på exempelvis svingen.
Men som sagt med våtlack så blir ytan mkt snyggare än med pulver men känsligare för repor osv.

Pröva med våtlack så kan du väl kommentera med bilder i tråden efter säsongen så vet vi om det funkade:D Testpilot:tungan

Vad det gäller blästringen så skall jag själv lämna in alu fälgar till bilen för blästring och sedan pulverlack. Dom glasblästrar fälgarna efter dom genomgått ett kemiskt bad och då får man tydligen en fantastiskt fin yta. Om detta även gäller 0,15 sand vet jag inte. Men det finns säkert en bra anledning att dom använder glas?

Har bestämt mig!
Blir pulver på ram och sving. Fäljar blir troligtvis våtlack, ska konsultera med snubben som brukar lacka mina hojar i morgon.

Anledningen till att man använder glas på alu är att glaset har en polerande yta och slätar även ut små ojämnheter. Men i mitt fall så inbillar jag mig att pulverlacken sitter bättre på en blästrad och då lite råare yta än jag får med glasbläster. Killen som ska blästra brukar tydligen även blästra alu fäljar med 0,15 sand med mycket bra resultat enligt honom
 
Last edited:
Jag ska ju bara ha dit turbokit + andra kåpor mm. Ska ju vara lite sport!:D
Men har jag fel så kan du ju alltid säga.
Vad var det jag sade! :7peta

Neejdå, det kommer du inte höra från mig. Jag har vart i dina kläder allt för många gånger för att kunna säga det med gott samvete :D:tummenupp
 
Last edited:
Neejdå, det kommer du inte höra från mig. Jag har vart i dina kläder allt för många gånger för att kunna säga det med gott samvete :D:tummenupp

Coolt, du sågar alltså inte mitt bygge??:Bugar
Är du negativ så visar jag :arsele
Men är du snäll och trevlig så bjuder jag på :tuttar och:fyllisar
Trevlig helg!
 
Nejdå, det finns inga knäppa projekt bara olika lite folk som förstår sig på dem :D

Keep it up :tummenupp:tummenupp
Trevlig helg!

:tummenupp:tummenupp
Visst är det märkligt, tjejen tycker jag är puckad ! Men tur är väl att det finns folk som ser skaparglädjen! :D:D
Nu får vi skruva som fan, det är ju snart VÅR!:yoparty
 
Går det framåt med bygget eller:)
 
Går det framåt med bygget eller:)

Önskar jag kunde svara ja, men just nu går det trögt. Har fått sticka emellan med renovering av tvättstugan. Ja, jag vet!!
Sura pengar som man kunde köpt hojdelar för och tiden är ju bristvara nuförtiden. Men förhoppningsvis blir det snart fart på bygget igen.
Blev liksom lite tvekande om blästring av ram mm. Våtlack vs pulver .
Ska ju även försöka få tid att svänga över till ditt garage och smygkika lite. Börjar fundera på vattenkylt plenum nu. Peterpain bygger ett sådant. Vore ju trevligt om man slapp intercoolern. Inte så lätt att tråckla in bakom kåporna.
 
Önskar jag kunde svara ja, men just nu går det trögt. Har fått sticka emellan med renovering av tvättstugan. Ja, jag vet!!
Sura pengar som man kunde köpt hojdelar för och tiden är ju bristvara nuförtiden. Men förhoppningsvis blir det snart fart på bygget igen.
Blev liksom lite tvekande om blästring av ram mm. Våtlack vs pulver .
Ska ju även försöka få tid att svänga över till ditt garage och smygkika lite. Börjar fundera på vattenkylt plenum nu. Peterpain bygger ett sådant. Vore ju trevligt om man slapp intercoolern. Inte så lätt att tråckla in bakom kåporna.

hej
följer ditt bygge
jag tror att vattenkylt plenum is da shit:yoparty ic framför den vanliga kylen kan inkräkta på svängradien (vet inte hur det är på en retta)det är bara vad jag tror,det finns ju en pojk som är duktig här på forumet som du kanske skulle maila till om du har tid

mvh petet
 
Man kan bara säga att man blir grymt inspirerad och inponerad av era byggen här på sidan!

En fråga till er med turbo på R1

Är det någon som har bra bilder på olje uttaget från motorn och på returen?

Gärna olika förslag på retur, då det blir lite trångt under motorn.....
 
Man kan bara säga att man blir grymt inspirerad och inponerad av era byggen här på sidan!

En fråga till er med turbo på R1

Är det någon som har bra bilder på olje uttaget från motorn och på returen?

Gärna olika förslag på retur, då det blir lite trångt under motorn.....

Kolla på R1 turbo tråden som NOC byggt han har bilder upplagda.
Jävla nice bygge han gjort!:tummenupp
 
Quaden:
Returen kan du dra in i vänster sida på tråget, innanför stödet typ. Då kan du dra slangen förbi utan att behöva gå under om du nu har platsbrist(antar att den inte sitter i en r1a...).

Olja tog jag på höger sida om motorn från huvudgalleriet som går rätt genom motorn. Funkat klockers.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top