R1 Turbo projekt-tråd

grattis till åkturen o vänta bara tills det laddar på ordentligt hehe:banana
 
Funderar lite på bestyckning nu innan bänk körningen.
Vill ju gärna att den ska gå någorlunda på laddtryck så man slipper ägna halva dagen till å leta rätt bestycknig.
Kör org lågfart,
Bytte tillbaka från 125 till 130 på huvud munstycke.
går fortfarande kasst när laddet börja komma, ser att lambdat sticket uppåt (över 1.0, ) så jag släpper direkt. Nålarna är ställda org, ska kanske höjja nålarna 2 snäpp eller till max?
Ser att bränsletrycket ökar när laddet kommer.

några tips till en fuggenybörjare :näsblod :tummenupp:tummenupp
 
läste i guiden att man skulle trycksätta flottörhuset, antar att det är dom 2 anslutningarna som fungerar som ventilation?
Saxat från guiden: "Trycksätta flotörhuset . En del kallar det för dynamiskt tryck, efter som det här trycket måste vara lite högre än laddtrycket.
För att få ett högre tryck här, så måste du ha ett pitot rör som går rakt i genom laddröret
Slangarna skall sättas i mellan ventilationen för flotörhusen och pitot rören (röret) på plenumburken.
"
Antar att jag ska grena från pilotröret till ventilationen oxå?
 
just så måste man göra annars kommer det inte att funka bra
 
Goddagens

Skifftade slangarna idag...
Hallå laddtryck!!!
Skönt att allt lirar nu.
AFR:en ligger dock stabilt på 10, lambda under 0.75, på 0.4 i ladd. Men på rätt sida vilket känns jäkligt skönt!
Blir te å riva i helgen och byta tillbaka till mina 125:or och se hur det ligger till...
Funderar på blandskruvarna, hur "stor" inverkan har dom? På tomgång el. på högre varvtal?
 
Tjo

Inga direkta news ännu.
Har grejjat med bränslet lite så nu ligger jag stadigt på 13.3 afr vid last.
Har inte laddat på nåt vidare ännu, max 0,3 - 0,4 bar.
Har byggt om avgaset så anslutning till dämpare hamnar på samma ställe som org. Vilken skillnad!!
Inväntar bänkningstid (senast fredag blir det av).
Ska hinna med å justera ett av fästet till ic:n imorgon tänkte jag.
Har varit lite dåligt med bilder känner jag, får ta å ändra på det tror jag ;)
Har även börjat passa in kåporna, so far so good, har bara magkåpan kvar.

Om 2 veckor åker vi till USA och semestrar lite. De ska bli så jäkla skönt. :banana
 
Snyggt jobbat, när blir det bänkning? :yoparty
 
Såg att du hade bränsletrycks mätaren vid tanken, jag köpte en elektrisk olje trycks mätare 10 bar på biltema, kopplade in den på bränslet, å 2 sladdar ut så man kan sätta mätaren där man ser den tydligt, funkar klockrent, följer trycket mycket bra : )
 
Såg att du hade bränsletrycks mätaren vid tanken, jag köpte en elektrisk olje trycks mätare 10 bar på biltema, kopplade in den på bränslet, å 2 sladdar ut så man kan sätta mätaren där man ser den tydligt, funkar klockrent, följer trycket mycket bra : )

Ursäkta tråd kapning, har du någon bild på mätaren?
 
Lungt.. Kolla på biltema, dom har en liten på 7 bar och en lite större på 10 bar, den på 7 bar testade jag först, men den va inte så stabil, nålen hoppade mest fram och tillbaka, den på 10 bar är stabil : ) och man får givare med.. billigt och bra : )
 
Last edited:
Såg att du hade bränsletrycks mätaren vid tanken, jag köpte en elektrisk olje trycks mätare 10 bar på biltema, kopplade in den på bränslet, å 2 sladdar ut så man kan sätta mätaren där man ser den tydligt, funkar klockrent, följer trycket mycket bra : )

Problemet är att bränsletrycket ligger på 0,2 typ. Ger ju knappt utslag även vid full last. Hade varit bra om det hade varit en 2bars klocka isf ;)
 
Tjenare, är inte AFR 13,3 lite högt, om du ska ladda på mer?
En vis man tipsade mig om att inte överskrida AFR 12,5 med övertryck.
Du kanske startar på 0,3 - 0,4 bar men som talesättet säger, mycket vill ha mer-fan får aldrig nog-helvetet blir alldrig fullt..
Så, du kommer ladda på max vad det går innan sommaren är slut så se till att ha marginalerna på din sida :)
Lycka till med bänkningen!!

Tjo

Inga direkta news ännu.
Har grejjat med bränslet lite så nu ligger jag stadigt på 13.3 afr vid last.
Har inte laddat på nåt vidare ännu, max 0,3 - 0,4 bar.
Har byggt om avgaset så anslutning till dämpare hamnar på samma ställe som org. Vilken skillnad!!
Inväntar bänkningstid (senast fredag blir det av).
Ska hinna med å justera ett av fästet till ic:n imorgon tänkte jag.
Har varit lite dåligt med bilder känner jag, får ta å ändra på det tror jag ;)
Har även börjat passa in kåporna, so far so good, har bara magkåpan kvar.

Om 2 veckor åker vi till USA och semestrar lite. De ska bli så jäkla skönt. :banana
 
Last edited:
Tjenare, är inte AFR 13,3 lite högt, om du ska ladda på mer?
En vis man tipsade mig om att inte överskrida AFR 12,5 med övertryck.
Du kanske startar på 0,3 - 0,4 bar men som talesättet säger, mycket vill ha mer-fan får aldrig nog-helvetet blir alldrig fullt..
Så, du kommer ladda på max vad det går innan sommaren är slut så se till att ha marginalerna på din sida :)
Lycka till med bänkningen!!

Ver ute en sväng ikväll å kollade lite. 13.2 AFR.
Hur tycker ni, kör huvudmunstycke 130 nu, byta till 132,5 och behålla nålen som den är eller flytta på den?
Tomgång ligger han på 11 typ
 
behålla nålen som den är och byta skulle jag provat
 
Har inte hört av han som ska bänka maskinen ännu. Han sa iofs senast fredag denna vecka. Borde ha lite framförhållning tycker man...:va:crash
 
Back
Top